برگزاری وبینار اصول و فنون کارآفرینی در صنایع‌دستی در کردکوی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از برگزاری وبینار «اصول و فنون کارآفرینی در صنایع‌دستی» در شهرستان کردکوی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم حاجی‌ابراهیمی روز شنبه 29 خردادماه 1400 در این وبینار گفت: «در دنیای امروز لازم است تمام کسانی که در حوزه تولید هستند فنون و شیوه‌های فروش محصولات و کالاهای خود را بیاموزند حتی اگر قرار است نهادهای پشتیبان به‌عنوان واسطه بین هنرمندان صنایع‌دستی و بازار نقش‌آفرینی کنند.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان خاطرنشان کرد: «این معاونت می‌کوشد طرح‌های تسهیلگر را در حوزه تجاری‌سازی محصولات صنایع‌دستی استان گلستان تدوین و اجرایی کند که در گام نخست، طرح تجاری‌سازی چهار رشته ابریشم‌بافی، جاجیم‌بافی، سفالگری و رودوزی‌های سنتی را تدوین و مهیا کرده است.»

او اضافه کرد: «اعتقاد داریم که تکیه‌بر شیوه‌های نوین آموزش کارآفرینی از طریق مراکز رشد، پارک‌های صنعتی و فناوری به‌منظور توسعه کارآفرینی در صنایع‌دستی مؤثرتر است.»

سید داوود میر صادقی از مدرسین حوزه کارآفرینی نیز در این وبینار با اشاره به این‌ که در قرن اخیر، بازار تخصصی، چندلایه و علمی شده است، گفت: «كارآفرينی مفهومی است كه همراه با خلقت بشر وجود داشته است. كارآفرينی، كانون و مركز ثقل كار و تلاش و پيشرفت در عصر مدرنيته تلقی شده و به‌عنوان عامل كليدی رشد و موتور محرک توسعه اقتصادی شناخته‌شده است. ما بدون توجه كافی به مقوله توسعه فرهنگ كارآفرينی و آموزش آن نمی‌توانيم به شاخص‌های رشد و توسعه كه از طريق تغيير درروند توليد،‌ بهره‌وری و افزایش توان فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست‌یابیم.»

او اضافه کرد: «کارآفرینی به‌عنوان سمبل و نماد تلاش و موفقیت در امور تجاری بوده و کارآفرینان پیشگامان موفقیت‌های تجاری در جامعه هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد علت توسعه‌ کشورهای توسعه‌یافته، کارآفرینی است. کارآفرینی هم‌اکنون به‌عنوان یک حرفه ظهور کرده است و همانند دیگر حرفه‌ها باید توسعه یابد و از طریق برنامه‌های آموزشی و دانشگاهی خاص مبتنی بر مطالعات رفتاری و تجربی، پرورش پیدا کند.»

میر صادقی تأکید کرد: «امروزه بسیاری از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با تمام معروفیت و رونق آن درگذشته به دلیل تغییر الگوهای مصرف در زندگی امروزی جایی ندارند و درواقع روبه‌زوال و فراموشی‌اند. به همین دلیل برای توسعه و پیشرفت صنایع‌دستی و حفظ و احیای آن و به دنبال آن پیشرفت اقتصادی و فرهنگی کشور، توسعه کارآفرینی فرهنگی ضرورت دارد.»

این مدرس کارآفرینی در پایان یادآور شد: «بین شیوه‌های مختلف آموزش و توسعه کارآفرینی در صنایع‌دستی، ارتباط معناداری وجود  دارد. آموزش از طریق تمرکز بر سرمایه‌گذاری در آموزش صنایع‌دستی در مراکز رشد، پارک‌های صنعتی و فناوری ازنظر اهمیت، آموزش از طریق تربیت مربی کارآفرینی به‌منظور آموزش شیوه‌های نوین و آموزش از طریق تبیین رشته‌های هنری مرتبط با کارآفرینی صنایع‌دستی در مقاطع مختلف تحصیلی در اولویت هستند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000330118642

برچسب‌ها