آمادگی ایران برای گسترش همکاری در حوزه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی با آلمان

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «همکاری‌های خوبی با کشور آلمان داشتیم و کارهای مشترک زیادی در حوزه میراث‌فرهنگی با این کشور انجام دادیم، آماده‌ایم این همکاری‌ها گسترش و تداوم پیدا کند.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، هانس اودو موتسِل سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز چهارشنبه دوم تیر 1400 در دفتر وزیر دیدار و گفت‌وگو کردند.

دکتر علی‌اصغر مونسان در این دیدار گفت: «کشور آلمان در حوزه گردشگری جزء سه کشور اروپایی است که گردشگران آن به ایران سفر می‌کنند. ایرانی‌ها نیز به مردم آلمان علاقه‌مند هستند.»

او افزود: «در همه زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آماده همکاری با کشور آلمان هستیم. خوشبختانه ایران و آلمان روابط خوبی داشته‌اند و دارند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «در حوزه صنایع‌دستی که یکی از مزیت‌های بزرگ کشور ما به‌شمار می‌آید، آمادگی داریم تا نمایشگاه‌های مشترک در این خصوص برگزار کنیم. در حوزه گردشگری نیز امیدواریم پس از کرونا به حالت قبل برگردیم تا روابط گردشگری دو کشور گسترش و بار دیگر رونق پیدا کند.»

دکتر مونسان بیان کرد: «گردشگری ما عمدتا شامل گردشگری فرهنگی و تاریخی بود اما در چند سال گذشته علاوه بر این دو بخش، سایر بخش‌های گردشگری کشور مانند گردشگری اکوتوریسم و کشاورزی را نیز فعال کردیم. همچنین به جزء هتل‌ها، اقامتگاه‌های جدیدی را راه‌اندازی کردیم. بسیاری از خانه‌های تاریخی ما تبدیل به اقامتگاه شدند که به نظر من فکر هوشمندانه‌ای بود، با انجام این کار کمبود فضای اقامتی‌مان را با کمترین سرمایه جبران کردیم.»

او ادامه داد: «اگر چه بیش از 400 هتل در دولت یازدهم و دوازدهم احداث کردیم اما تبدیل این خانه‌های تاریخی به اقامتگاه که بسیار لوکس و سنتی تجهیز شدند، مورد توجه گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار گرفت. سپس به سراغ روستاها رفتیم و آداب، رسوم و غذای سنتی آن‌ها را که یک مزیت گردشگری برای کشور بود، معرفی کردیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «2200 خانه روستایی را به فضای اقامتی برای گردشگران تبدیل کردیم به طوری‌که کسب‌وکارهای کوچک شکل گرفت. انجام این کار موجب رونق روستاهای ما شد و با استقبال گردشگران داخلی و خارجی نیز روبرو شد.»

او افزود: «کاروانسراها در ایران قدمت زیادی دارند، بسیاری از آن‌ها تخریب شده بودند به همین دلیل آن‌ها را با هزینه مردم مرمت و احیا کردیم و با تبدیل کردن به هتل- ‌کاروانسرا توانستیم این اماکن را به چرخه گردشگری کشور وارد کنیم. سپس به سراغ مزارع کشاورزی رفتیم و آن‌ها را تبدیل به فضای گردش‌پذیر کردیم، با انجام تمامی این کارها گردشگری کشورمان از تنوع خوبی برخوردار و ظرفیت‌های کشور نیز فعال شد.»

دکتر مونسان در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های مشترک موزه‌ای گفت: «برقراری نمایشگاه‌ها و موزه‌های مشترک جزء سیاست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، من و دکتر ظریف در این خصوص حمایت می‌کنیم. همچنین آمادگی برای برگزاری مناسبت‌های فرهنگی میان دو کشور را داریم.  فضاهایی مانند کاخ سعدآباد و نیاوران که در اختیار ما قرار دارد، می‌توانیم برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی اختصاص دهیم. قبل از شیوع کرونا برنامه‌های خوبی با کشورهای اروپایی در کاخ نیاوران برگزار کردیم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: «موضوعات فرهنگی درهای بسته را باز می‌کند و شناخت ملت‌ها را از یکدیگر بالا می‌برد. سیاسیون، تصویری را از یک کشور ارائه می‌کنند که خودشان بخواهد اما فرهنگ، تصویر واقعی ملت‌ها را نشان می‌دهد. معتقدم فرهنگ موجب گسترش دوستی و صلح می‌شود، در حقیقت بسیاری از مشکلات به دلیل سوء‌تفاهم‌ها و نبود شناخت از یکدیگر است.»

او ادامه داد: «با خرید تعداد زیادی واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی امیدوارم تا دو ماه دیگر واکسیناسیون شدت بیشتری بگیرد و دوباره شاهد رونق گردشگری باشیم.»

دکتر مونسان اظهار کرد: «از اقداماتی که کشورهای جهان در زمان شیوع کرونا برای گردشگری انجام داده‌اند، عقب نیستیم.»

انجام کارهای فرهنگی مشترک میان دو کشور موجب ایجاد پل میان فرهنگ‌ها می‌شود

هانس اودو موتسِل سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران در این دیدار در ادامه گفت: « انجام کارهای فرهنگی مشترک میان دو کشور برای ما بسیار مهم است چرا که موجب ایجاد پل میان فرهنگ‌ها می‌شود و مردم به یکدیگر نزدیک می‌شوند.»

او افزود: «آماده هستیم تا در زمینه‌های تخصصی به ویژه در حوزه میراث‌فرهنگی میان کارشناسان دو کشور ارتباط برقرار کنیم تا از تجربیات هم استفاده کنند. همچنین امیدواریم بعد از کرونا، درهای کشور را برای حضور گردشگران، بیشتر باز کنیم و دوباره شاهد رونق گردشگری باشیم.»

سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران تصریح کرد: «با توجه به انجام واکسیناسیون در آلمان و کشورهای دیگر، کم کم درها به روی گردشگران باز می‌‌شود. علاقه‌مند هستیم گردشگری میان دو کشور نیز توسعه پیدا کند.»

اودو موتسِل در ادامه در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های مشترک فرهنگی با ایران پیشنهادهایی را مطرح کرد و خواستار تسریع روند آن شد.

ایران و آلمان اشتراکات فرهنگی زیادی دارند

اشتفان بوخوالد معاون سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران در ادامه با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان کشور ایران و آلمان گفت: «فعالیت‌‌ها و پروژه‌های فرهنگی بسیاری را با کشورهای مختلف به ویژه ایران و چین انجام دادیم و اجرا کردیم تا مردم دو کشور را  بیشتر با هم آشنا کنیم و شناخت دو جانبه را گسترش دهیم.»

او افزود: «ایران و آلمان می‌توانند نمایشگاه‌های فرهنگی مشترک برگزار کنند، امیدواریم بتوانیم آن‌ها را توسعه دهیم.»

در پایان این دیدار سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران یک دیوان شرقی به دکتر مونسان اهدا کرد، این دیوان را ژان ولفگانگ گوته نوشته و در آن در خصوص حافظ سخن گفته است. همچنین دکتر مونسان نیز صنایع‌دستی کشورمان را به هانس اودو موتسِل اهدا کرد.

در دیدار هانس اودو موتسِل سفیر جمهوری فدرال آلمان در تهران با دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اشتفان بوخوالد معاون سفیر و اشتفان رایتسه رئیس بخش فرهنگی سفارت جمهوری فدرال آلمان در تهران، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری، علیرضا مجیدی نماینده وزارت امور خارجه و علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000402640273

برچسب‌ها