حمایت‌های ویژه از کارآفرینان برتر دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

مدیر کل دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «کارآفرینان برتر دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در صورت فعالیت توسعه‌ای، داشتن طرح جدید و یا گسترش تولید زنجیره‌ای در سطح کشور برای دریافت تسهیلات از محل ردیف‌های کمک‌های فنی‌اعتباری و سایر کمک‌ها از محل منابع وزارتخانه در اولویت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار می‌گیرند.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست خبری چهاردهمین جشنواره انتخاب کارآفرینان برتر که امسال برای اولین‌بار دو حوزه تخصص گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان بخش ویژه به آن اضافه شده است، با حضور محمدحسین عسگرپور مدیر کل دفتر تسهیلات و تامین منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرهاد غلامعلی فلاح مدیر کل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی، حسن گرامی معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی و رحیم سرهنگی مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قبل از ظهر امروز چهارشنبه دوم خرداد ماه 1400 در سالن کنفرانس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

عسگرپور در ابتدا با تشکر از معاونت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به اهمیت افزایش سطح حمایت از کارآفرینی اشاره کرد و گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چهار سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از محل اشتغال پایدار روستایی برای پروژه‌های گردشگری در مناطق روستایی تسهیلات پرداخت کرده است. همچنین بیش از دو هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی تهسیلات به صنعت گردشگری و بیش از دو هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک‌ها پرداخت شده است.»

مدیر کل دفتر تسهیلات و کارآفرینی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: « ۱۶۰ هزار میلیارد تومان نیز حجم سرمایه‌گذاری ۲۵۲۷ پروژه گردشگری در حال اجرا در سراسر کشور است. در حوزه صنایع‌دستی نیز از محل اشتغال روستایی و فنی‌اعتباری تسهیلاتی پرداخت شده است.»

جشنواره کارآفرینان برتر بستری مناسب  برای شناسایی کارآفرینان برتر

او با بیان اینکه در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دنبال بازخورد و نتایج پرداخت این تسهیلات بودیم، تصریح کرد: «راه‌های مختلفی را برای پیگیری کارآفرینان برتر و نتایج پرداخت این تسهیلات دنبال کردیم و این جشنواره را بستری مناسب برای یافتن کارآفرینان در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی یافتیم.»

عسگرپور به آسیب‌های صنعت گردشگری در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: «کارآفرینان ما باید در رسته خدمات به رقابت بپردازند، یک کارآفرین فعال در یک روستا هیچ‌وقت نمی‌تواند با سایر رسته‌ها رقابت و امتیازهای لازم را کسب کند.»

طراحی مسیری مبتنی بر عدالت 

مدیر کل دفتر تسهیلات و تامین منابع  با اشاره به اینکه فرایند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به رسمیت می‌شناسیم، افزود: «صنعت‌گران و هنرمندان باید مدارکی را در سامانه مربوطه بارگذاری کنند و در این رویداد مسیری مبتنی بر عدالت طراحی شده است.»

او تصریح کرد: «در راستای دسته‌بندی فعالان حوزه صنایع‌دستی در گذشته فعالیت‌هایی صورت گرفته که به‌عنوان مثال در حوزه صنایع‌دستی افراد دارای مهر اصالت مورد تقدیر قرار می‌گیرند. اما در چاچوب کارآفرینی تا کنون فعالیتی انجام نشده بود. در حال حاضر به دنبال این شناسایی هستیم که شایستگی و حمایت ویژه‌ای از کارآفرینان برتر داشته باشیم.»

شناسایی حداقل 4 نفر از هر استان‌

عسگرپور افزود: «درخواست ما این بود که در بخش شهری و روستایی همچنین صنایع‌دستی و گردشگری کارآفرین برتر را مجزا کنیم. از بانک اطلاعاتی صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع‌دستی و گردشگری استفا‌ه خواهیم کرد و از هر استان حداقل چهار نفر را شناسایی و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم.»

او هدف را از  این جشنواره تنها تقدیر ندانست و گفت: «این مسیر و حمایت‌ها باید ادامه داشته باشد. ادامه این مسیر منتهی به برندسازی خواهد شد و  برترین‌های حوزه را  از طریق همین جشنواره انتخاب می‌کنیم.»

کارآفرینان برتر برای دریافت تسهیلات در اولویت وزارتخانه قرار می‌گیرند

او در پاسخ به سئوال خبرنگار میراث‌آریا درباره حمایت‌های ویژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کارآفرینان برتر گفت: «کارآفرینان برتر در صورت فعالیت توسعه‌ای، داشتن طرح جدید و یا گسترش تولید زنجیره‌ای در سطح کشور برای دریافت تسهیلات از محل ردیف‌های کمک‌های فنی‌اعتباری در اولویت قرار می‌گیرند. همچنین برای دریافت تسهیلات از سایر منابعی که در اختیار وزارتخانه قرار دارد در اولویت قرار خواهند گرفت.»

طرح سئوال‌ها بر اساس برندینگ

او درباره شاخصه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای انتخاب کارآفرین برتر گفت: «بستری در سامانه قرار دارد که باید مدارک در آنجا بارگذاری شود. گام اول بارگذاری مدارک در سامانه karafarinanebartar.ir یا karafarinanebartar.mcls.gov.ir  است. گام بعدی طراحی سئوال‌ها توسط داوران منتخب است. در خصوص طرح سئوال‌ها مسیری را معاونت گردشگری در راستای برندینگ دنبال می‌کند که سئوالات داوران بر این اساس طراحی می‌شود. در حوزه صنایع‌دستی نیز سئوالات توسط هنرمندان و استادکارانی طراحی می‌شود.»

او در پایان ابراز امیدواری کرد این مسیر مستدام باشد و بهره‌برداری شایسته‌ای از این سامانه و بستر صورت گیرد.

جشنواره اتفاقی حسنه برای حوزه صنایع‌دستی

در ادامه فلاح به خسارات وارد شده به حوزه صنایع‌دستی ناشی از کرونا و تحریم‌های ظالمانه در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش مشاغل خانگی چه در جذب تسهیلات و چه ایجاد کارگاه همیشه مقام دوم را در کشور کسب کرده است. حضور در این جشنواره برای ما اتفاق حسنه‌ای است.»

او با اشاره به گرایش جامعه صنایع‌دستی به انجام کارهای فردی، افزود: «ما همیشه علاقه‌مند به انجام کارهای فرهنگی در راستای افزایش روحیه همکاری جمعی و هم‌افزایی در حوزه صنایع‌دستی بودیم. صنایع‌دستی قدرت اشتغال‌زایی زیادی دارد و با وجود سرانه سرمایه‌گذاری پایین دارای ارزش‌افزوده بالا و زودبازده است.»

مدیر کل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد بتواند بیش از گذشته به حوزه صنایع‌دستی کمک‌ کند. 

در ادامه گرامی به شاغلان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «به صورت مستقیم و بر اساس خود اظهاری که در سامانه جانا ثبت شده است 33 هزار نفر در حوزه گردشگری اشتغال دارند و براساس آمار بین‌المللی این آمار 500 هزار نفر اعلام شده است. البته افرادی که به طور غیر مستقیم در این حوزه  مشغول به کار هستند جامع آمار بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند.»

شناسایی فعالان پیشران در حوزه گردشگری و معرفی آن‌ها به جامعه

او افزود: «امیدواریم در این جشنواره به غیر از شناسایی کارافرینان برتر، فعالان پیشران در حوزه گردشگری نیز شناسایی و جامع هدف گردشگری غربال و به جامعه شناسانده شوند.»

معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی افزود: « در حوزه گردشگری تا کنون رقابت در ارائه و کیفیت خدمات بود که پس از این رقابت می‌تواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز  صورت گیرد که با اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها این مهم انجام خواهد شد.»

برجسته‌سازی برندینگ گردشگری با  حضور در جشنواره 
گرامی به اقدامات انجام شده در معاونت گردشگری در حوزه متمایزسازی محصولات، خدمات و مقاصد گردشگری با اجرای پروژه برندینگ گردشگری در کشور اشاره کرد و گفت: «این مهم برای اولین‌بار در کشور انجام شد و آیین‌نامه اجرایی آن توسط هیئت دولت تصویب شده است.  این زنجیره متمایزسازی در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شده است و امیدواریم در سایر وزارتخانه‌ها نیز پیگری شود. حضور گردشگری در این جشنواره می‌تواند خدمات ما را در این حوزه برجسته کند.»

اقدام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مدلی تخصصی برای سایر وزارتخانه‌ها
در ادامه سرهنگی با تشکر از همکاری‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حضور در دوره چهاردهم جشنواره کارآفرینان برتر بیان کرد: «این دوره جشنواره با رویکردی جدید شروع شده است که امیدوارم حرکت و حضور وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این دوره جشنواره، آغاز مدلی تخصصی برای سایر وزارتخانه‌ها باشد.»

 او با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره افزود: «تقدیر از کارافرینان و حمایت از اکوسیستم کارافرینی و کارافرینان پیشرو است. در این جشنواره کسانی را شناسایی می‌کنیم که در حوزه خود نسبت به سایرین موفق‌تر عمل کرده‌اند و نمونه یک مدل موفق در حوزه مربوطه هستند. این جشنواره کمک می‌کند که نقش واقعی و اجتماعی کارافرینی شناخته شود.»

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی حضور  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این رویداد را  اتفاقی بزرگی عنوان کرد و افزود: «سال گذشته شاخصه‌ها را براساس فاکتورهای بین‌المللی بهبود بخشیدیم و به این نتیجه رسیدیم که در هر  رسته تخصصی کارافرین برتر را شناسایی و معرفی کنیم.»

او تصریح کرد: «همزمان با این ایده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فرهنگسازی در حوزه کارآفرینی تصمیم به برگزاری جشنوا ه گرفت که به علت هم‌افزایی بیشتر، دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان یکی از بخش‌های تخصصی و ویژه این جشنواره انتخاب شد. در سال‌های آینده نیز سایر حوزه‌های اضافه می‌شوند. اضافه شدن دو حوزه تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی اتفاق مبارکی برای جشنواره است.»

سرهنگی با بیان اینکه از امروز فرایند ثبت‌نام آغاز می‌شود به تشریح برگزاری جشنواره و چگونگی انتخاب افراد برگزیده پرداخت.

به گفته او در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی شاخصه‌ها توسط داوران مورد تایید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشخص می‌شود و افراد ابتدا در سطح استانی و سپس در سطح ملی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عضویت کار افرینان برتر در کانون کارآفرینی استان و شورای مرکزی کانون کارآفرینان در سطح ملی اشاره و تاکید کرد که کارآفرینان برتر پس از برگزاری جشنواره رها نخواهند شد.

اهدای دکترای افتخاری به کارافرینان پیشرو و مصوبه‌ حمایتی از کارآفرینان نوآور و پیشرو که در هیئت دولت در حال تصویب است از دیگر نکات مورد اشاره سرهنگی در این نشست بود.

کارآفرینان می‌توانند از ۱ الی ۱۰ تیر ماه سال جاری با مراجعه به وب‌سایت http://karafarinanebartar.ir یا http://karafarinanebartar.mcls.gov.ir  فرآیند ثبت‌نام در این جشنواره را تکمیل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000402957287