نکته‌هایی در باب داستان‌سرایی دیجیتال برای میراث‌فرهنگی

داستان‌سرایی دیجیتال موضوعی است که در سال‌های گذشته توجه بسیاری از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی را به خود جلب کرده است و بسترهای قدرتمندی هم برای داستان‌سرایی فرهنگی در حال راه‌اندازی هستند. اما چطور می‌توان به بهترین شکل با استفاده از المان‌های میراث‌فرهنگی داستان‌سرایی دیجیتال کرد.

روش‌های داستان‌سرایی تنوع بسیار بالایی دارند که هر کدام می‌توانند به طریقی ذهن مخاطب را از لحاظ شخصی و عاطفی درگیر خود کنند. مخاطبین از طریق این نوع داستان‌ها اطلاعات بسیاری به دست می‌آورند، اما در عین حال حس کنجکاوی هم در آن‌ها تحریک می‌شود و ارتباطی درونی با شخصیت‌ها و المان‌های داستان پیدا می‌کنند. تاریخ و میراث فرهنگی حوزه‌هایی هستند که می‌توان با کمک بسترهای دیجیتال، روحی تازه در کالبدشان دمید و آن‌ها را برای مخاطبان به شیوه‌ای جذاب‌تر روایت کرد. همین امر است که داستان‌سرایی را از سایر انواع محتوا متمایز می‌کند و نقش مهمی در بخش میراث‌فرهنگی به آن می‌بخشد. 

با توجه به تجربه‌های احساسی افراد مختلف و بر اساس روندهایی که در مثال‌های متعدد شناسایی شدند، توصیه‌های زیر را برای خلق داستان‌سرایی‌های جذاب فرهنگی در فضای دیجیتال توصیه می‌کنیم. 

داستان‌هایی با مفاهیم شخصی

داستان‌های شخصی می‌توانند گذشته را زنده کنند. این نوع داستان‌ها به مردم کمک می‌کنند تا از نظر عاطفی با تاریخ و سابقه فرهنگی کشور محل زندگی خودشان ارتباط برقرار کنند. هنگام داستان‌سرایی، اهمیت انسانی آثار و مکان‌ها و اشیای فرهنگی مد نظر داشته باشید. به مردم کمک کنید تا خودشان را به جای شخص دیگری تصور کنند. 

عامیانه ولی حرفه‌ای

مردم دوست دارند مطالب را از متخصصین بیاموزند، اما نه مطالب سخت و پیچیده. پس سعی کنید مطالب را به شکلی روان بیان کنید و در عین حال حرفه‌ای عمل کنید. فراموش نکنید که تعادل را بین این دو امر به خوبی برقرار کنید. 

داستان‌های نقل‌نشده

مطالبی را انتخاب کنید که تا به حال یا نقل نشده‌اند یا افراد کمی از آن خبر دارند. سعی کنید صدای مردم، جوامع و فرهنگی باشید که کمتر از معمول در سطح کشور شنیده شده‌اند. 

تصویرسازی نکات مهم

نقطه قوت بخش میراث‌فرهنگی، ثروت عظیمش در تعدد و تنوع تصاویر بصری است. پرداختن به روایت‌های طولانی یا نوشتاری ممکن است دشوار باشد و از حوصله مخاطب خارج شود، اما تصویرسازی می‌تواند آن‌ها را پای داستان‌سرایی‌های طولانی بنشاند. 

نشانه‌گذاری

بهترین داستان‌ها مردم را به سفری روشن و شفاف می‌برند. در داستان‌سرایی دیجیتال، به‌ویژه در بسترهای پیچیده و جدید، سعی کنید یک ساختار روایی روشن و واضح را ارائه بدهید. مطالب را ساده بیان کنید تا مخاطبان شما در هر لحظه از این سفر به قلب تاریخ و فرهنگ بدانند کجا هستند. 

سوژه‌های خاص

موضوعات خاص هنوز هم می‌توانند مخاطبان گسترده‌ای را درگیر خود کنند. داستان خود را باکلی‌گویی شروع نکنید و ابتدا از جزئیات خاصی که در قلب داستان شما نهفته است بگویید. سپس چند قدم عقب‌تر بیایید و تصویر گسترده‌تری از فرهنگ یا تاریخ موردنظرتان ارائه بدهید. داستان‌های شخصی و تصاویر منحصربه‌فرد می‌توانند به حفظ تمرکز شما کمک کنند. 

هیجان

داستان‌های مرتبط با تاریخ و فرهنگ یک سرزمین باید مبتنی بر حقیقت باشند، اما لازم نیست همیشه واقعیت‌ها خشک و بی‌روح باشد. استفاده از تصاویر و رویکردهای توصیفی و تداعی‌کننده را سرلوحه کار خود قرار دهید و از بیننده دعوت کنید که خودش را در صحنه قرار دهد. 

با رعایت این نکات در داستان‌سرایی دیجیتال با موضوع میراث‌فرهنگی و تاریخ، می‌توان مخاطبان بیشتری را به این حوزه از فرهنگ کشورها جلب کرد و آن‌ها را به شیوه‌ای نوین و جذاب با واقعیت‌های تاریخی و ثروت‌های معنوی و فرهنگی سرزمینشان آشنا کرد. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000405900844

برچسب‌ها