آغاز مرمت خانه تاریخی جهانی سه‌قلعه خراسان جنوبی

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از شروع عملیات مرمت بنای تاریخی خانه جهانی سه قلعه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌ نقل‌ از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب روز یکشنبه 6 تیرماه گفت: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور جلب مشارکت مردم در حفظ میراث‌فرهنگی نسبت به مبادله تفاهم‌نامه‌‌ای با مالکین بناهای تاریخی در شهرها و روستاها اقدام می‌کند و با اختصاص اعتبار با مشارکت مردم، بناهای تاریخی حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی و احیا می‌شوند که در همین راستا از محل منابع ملی مبلغ 500 میلیون ریال برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص یافته است.»

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود: «برای این فصل از مرمت بنا با توجه به اینکه خوشبختانه مشکل سازه‌ای و آسیب جدی به بنا وارد نشده و فقط ایوان ورودی و قسمتی از اتاق‌ها در تعریض خیابان متاسفانه تخریب شده است، بازسازی و مرمت ایوان ورودی متناسب با الگوی موجود و تصاویر قدیمی بنا در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر آن اصلاح و مرمت دالان ورودی و کاهگل اضطراری پشت‌بام از برنامه‌های مرمتی پیش‌بینی شده است.»

عرب اظهار داشت: «بنای خانه جهانی در بافت تاریخی و در مرکز شهر سه‌قلعه واقع شده و دارای یک دالان ورودی با طاق آهنگ به شیوه رومی، حیاط مرکزی و دو ایوان بنا در جبهه‌های شرق و غرب حیاط است. ایوان شرقی دارای تزئیناتی از جمله رخ‌بام و تاج گچی بوده که پوشش آن آهنگ و تزئینات سقف گچبری ساده است. در ایوان شرقی نیز سه ورودی وجود دارد که دو تا در طرفین و یکی در گوشه ایوان یعنی شمال غربی واقع شده است. این ورودی‌ها به اتاقی ختم می‌شده‌اند که متاسفانه بر اثر عقب‌نشینی برای احداث جاده به طور کلی تخریب شده است دو ورودی که طرفین بوده‌اند نیز مربوط به اتاق‌های کوچکی بوده که به اتاق اصلی و شاه‌نشین متصل می‌شده‌اند.»

او ادامه داد: «ایوان غربی نیز با طاق آهنگ پوشیده شده و تزئینات آن گچبری است و دارای دو ورودی یکی در وسط و دیگری در گوشه ایوان یعنی شمال غرب بوده که ورودی وسط ایوان به اتاقی ختم می‌شود که احتمالا تابستان‌نشین بوده و دارای بادگیر است. ورودی دیگر نیز به اتاقی منتهی می‌شود که گرچه در گذشته به اتاق بادگیر‌دار متصل بوده، اما هم اکنون جدا از آن بوده و به باغی که در پشت خانه بوده دید دارد. ورودی باغ از ضلع شمال غرب است. هم اکنون فقط فضای باغ بر جای مانده و درخت و گیاهان برچیده شد‌ه‌اند. اصطبل نیز در گوشه‌ای از باغ قرار داشته است. مطبخ بنا نیز در جبهه جنوبی بوده و پوشش آن نیز کلمبو است دور تا دور حیاط مرکزی و درست به صورت قرینه اتاق‌هایی وجود دارد که به هم وصل می‌شده‌اند اما طی دخل و تصرفات توسط شخص مالک این ارتباط قطع شده است. اتاقها نیز همگی به شیوه آهنگ پوشیده شده‌اند.»

عرب افزود: «اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده در مدت یک‌ ماه و با مشارکت شهرداری سه‌ قلعه انجام خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400040613806

برچسب‌ها