مستند تلویزیونی «میراث کهن» و معرفی جاذبه‌های ناشناخته استان اصفهان

برای اولین بار در چهار دهه اخیر تلاش شده در قالب تدوین مستند تلویزیونی میراث کهن، به آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری و فرهنگ فولکلوریک اقوام استان اصفهان (که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده) در کنار هنرهای دستی آنان از منظر صنعت گردشگری در قالب مستند تلویزیونی میراث کهن پرداخته شود.

بی‌تردید امروزه صنعت گردشگری، فعالیتی جدید است که توسط بشر در سده بیست و یکم میلادی با تکیه بر دو مقوله اقتصاد و فرهنگ ایجاد شده به گونه‌ای که فعالین این صنعت از یک‌سو به دنبال ایجاد تعامل فرهنگی میان مردم جهان بوده و از سوی دیگر به دنبال کسب درآمد اقتصادی برای جوامع محلی هستند. 

یکی از گونه‌های رو به رشد گردشگری در دنیای امروز، گونه گردشگری فرهنگی است که براساس آن، متولیان این صنعت با تکیه بر دستاوردهای فرهنگی و تمدنی جوامع میزبان و با معرفی آگاهانه آن به گردشگران درحالی که به حفاظت از آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و تاریخی خود می‌اندیشند، با تکیه بر همین دستاوردهای فرهنگی به دنبال کسب درآمد اقتصادی در دنیای متکثر امروزی نیز هستند. 

بی‌شک معرفی صحیح داشته‌های فرهنگی هر جامعه با توجه به این‌که هم‌اینک در عصر انفجار تکنولوژی فناوری ارتباطات به سر می‌بریم در کنار رقابت تنگاتنگی که جوامع مختلف، امروزه با اتکاء بر دستمایه‌های فناوری ارتباطات در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر دارند کاری است بس ارزشمند، لذا امروزه مقوله بازاریابی و تبلیغات یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد جهانی در راستای ارائه بهینه محصولات مختلف در فضای رقابت بین‌المللی بشمار می‌رود. 

استان اصفهان با گستره‌ای بالغ بر ۱۰۷ هزار کیلومترمربع وسعت در قلب فلات تمدن ساز مرکزی ایران قرار گرفته. این پهنه فرهنگی و تمدنی از یک‌سو دارای تاریخی کهن است و از دگرسو با توجه به تنوع طبیعی از جذابیت‌های فراوانی در راستای توسعه متوازن بر مبنای صنعت گردشگری برخوردار است. 

امروزه اگرچه این استان دارای گوناگونی فرهنگی و اقلیمی است، لکن متاسفانه از ازمنه دور تاکنون، آنطور که شایسته است به‌منظور توسعه گردشگری از این داشته‌ها بهره‌برداری نشده و بسیاری از آن‌ها حتی مغفول و ناشناخته باقی مانده است، لذا برای اولین بار پس از چندین دهه با مشارکت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و صدا و سیما مرکز اصفهان، در زمینه شناخت و معرفی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان، طرحی نوین در قالب تهیه و تدوین یک مستند تلویزیونی دنباله‌دار، به‌منظور معرفی اقوام استان و فرهنگ‌های اقوام به‌ویژه خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ فولکلوریک در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مناطق استان از منظر صنعت گردشگری در چهار مرحله که در طی چهارسال اجرایی می‌شود تدوین شد. 

در مرحله اول این طرح که در سال ۱۳۹۷ به انجام رسیده، برای اولین بار و از منظر گردشگری، اقوام و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهرستان‌های غرب استان اصفهان پس از یک پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای در قالب مستند گردشگری تلویزیونی و در ۱۶ قسمت و در زمانی معادل ۲۷۰ دقیقه با تکیه بر فرهنگ فولکلوریک مردم منطقه غرب و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، تدوین و پخش شد و سپس با تهیه ۲۰ کلیپ (نماهنگ) از جاذبه‌های این شهرستان‌ها شامل: چادگان، فریدن، فریدونشهر، بوئین‌ومیاندشت، خوانسار و گلپایگان تهیه و سپس با ارائه آن‌ها از طریق شبکه‌های مجازی تلاش شد تا گردشگرانی که علاقمند به کسب تجربه سفر در قالب گونه‌های متنوع گردشگری، همچون: خلاق، فرهنگی و طبیعت‌گردی هستند با انتخاب این مقاصد جدید که بسیاری از آن‌ها نا شناخته بوده و برای اولین بار معرفی می‌شده (پس از ایجاد زیرساخت‌های گردشگری) لذتی مضاعف را از سفر به غرب استان تجربه کنند. 

مرحله دوم این طرح که از نیمه اول سال ۱۳۹۸ آغاز شده به محور تاریخی شرق شهرستان اصفهان، از شهر تاریخی اصفهان به تالاب بین‌المللی گاوخونی و در امتداد زاینده‌رود پرداخته شده است. 

براساس منابع علمی این منطقه از پیشینه تاریخی با بیش از ۲ هزار سال قدمت برخوردار است، روی همین اصل تیم تحقیقاتی مستند میراث کهن، ابتدا با بررسی متون تاریخی و اسناد باستان‌شناسی و منابع محلی اقدام به تدوین سناریو (فیلمنامه) از این محور بزرگ فرهنگی با بیش از ۱۴ شهر کرد و سپس با توجه به عظمت و فراخی منطقه، حداقل سه مسیر گردشگری به منظور تردد گردشگران در این محدوده انتخاب و سپس کار فیلمبرداری و در نهایت تدوین برای معرفی جاذبه‌های تاریخی، محورهای گردشگری، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ فولکلوریک مردم مناطق مختلف محدوده شرق شهرستان اصفهان در کنار معرفی آثار تاریخی در حال مرمت و همچنین معرفی زیرساخت‌های گردشگری و هنرهای‌دستی این منطقه با شعار «میراث فراموش شده» آغاز و در شهریورماه سال جاری، در قالب مستندی ۱۰ قسمتی با زمانی معادل ۲۳۰ دقیقه به اتمام رسید. 

بخش سوم این مستند نیز با معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کویر شرق اصفهان در قالب شهرها و روستاهای اردستان و نایین در قالب ۱۵ قسمت به‌مدت هرکدام بیست دقیقه در طی سال ۱۳۹۹ به نمایش درآمد. 

هم‌اکنون نیز بخش چهارم این مجموعه تلویزیونی در قالب معرفی جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری محور مرکزی استان اصفهان در نیمه اول سال ۱۴۰۰ خورشیدی در حال تدوین است. 

در اینجا ذکر نکاتی چند خالی از فایده نیست و آن اینکه معرفی جذابیت‌های ناشناخته در این محورها در قالب مستند تلویزیونی «میراث کهن» با دو هدف عمده صورت می‌پذیرد: اول اینکه در این مستند به دنبال تاکید بر اهمیت و لزوم شناساندن جذابیت‌های هر منطقه برای مردم و مسئولین همان منطقه به‌منظور فرهنگ‌سازی و سپس حمایت سرمایه‌گذاران و ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور ورود و تردد گردشگران هستیم. 

دوم اینکه در تدوین این مستند تلویزیونی به دنبال تشویق مردم به عنوان یک گردشگر بالقوه به انجام سفر هستیم. البته این سفر باید با آموزش رعایت نکات اخلاقی و ایمنی همراه شود که منجر به یک سفر مسئولانه می‌شود، بدین‌گونه که به واسطه آن گردشگران در عین درک لذت حاصل از یک سفر هیجان‌انگیز ملزم به حفاظت از محیط زیست و در عین حال مسئول احترام گذاردن به فرهنگ‌های بومی، مقاصد گردشگری انتخابی خود نیز است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400040823421

برچسب‌ها