ونک، شهر سیب و آبشار

شهر زیبای ونک از توابع شهرستان کوهستانی سمیرم در محور تاریخی و گردشگری جنوب استان اصفهان واقع شده است، لذا این شهر به واسطه قرار گرفتن در دامنه‌های سلسله جبال زاگرس از جاذبه‌های متنوعی برخوردار است که می‌تواند به مقصد گردشگران دوستداران طبیعت تبدیل شود.

گردشگران علاقه‌مند به دیدار از آثار زیبای طبیعی می‌توانند پس از طی طریق نمودن به فاصله ۳۰ کیلومتر از شهر سمیرم (مرکز شهرستان) به محور زیبای ونک وارد شوند. این محور به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی از جمله وجود منابع بکر طبیعی و باغ‌های سرسبز سیب درختی و همچنین وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های متعدد در کنار جاذبه‌های تاریخی همواره مورد توجه گردشگران بوده است. 

از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی و طبیعی شهر ونک می‌توان به مجموعه اکوتوریستی، تفریحی و مذهبی امام‌زاده «زیدبن علی (ع)» اشاره کرد که در میانه راه سمیرم به ونک واقع شده است. 

در ادامه این مسیر سبز، طبیعت زیبا و سبز و همچنین باغ‌های سیب درختی روستای «قلعه قدم» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این محور به شمار می‌رود. 

در پایان این محور زیبای گردشگری، شهر «ونک» واقع شده که با معماری منحصربه فرد و به‌صورت پلکانی در دامنه‌های زاگرس بنا شده و استفاده از مصالح بومی در معماری بناهای این شهر، بر زیبایی آن می‌افزاید. 

وجود اقامتگاه‌های متعدد بوم‌گردی که در سال‌های گذشته با حمایت دولت ایجاد شده و همچنین وجود فروشگاه‌های متعدد صنایع‌دستی که به یکسان صنایع‌دستی مردم شهرنشین، روستانشین و عشایر منطقه را عرضه می‌کند بر جذابیت‌های محور گردشگری شهر ونک می‌افزاید. 

از جمله دیگر جاذبه‌های گردشگری ونک می‌توان به مجموعه جدیدالتاسیس اکوتوریستی چشمه ناز و رودخانه شمس‌آباد اشاره کرد که وجود تعدادی کارخانه تولید آب معدنی از چشمه‌سازان منطقه بر جذابیت‌های ونک می‌افزاید. 

علاقه‌مندان به‌گونه گردشگری مذهبی با سفر به ونک می‌توانند از مجموعه زیارتی و تفریحی امام‌زاده «معصومه خاتون (ع)» نیز بازدید کنند، که با توجه به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری اعم از زائرسرا، پارک و محل اقامت موقت، شرایط مناسبی را برای حضور و اقامت گردشگر فراهم می‌آورد. 

با توجه به این‌که سیب درختی شهرستان سمیرم از شهرتی ملی و حتی بین‌المللی برخوردار است وجود باغ‌های متعدد سیب درختی در پیرامون شهر وانک این شهر زیبا را که در دامنه زاگرس واقع شده به یک باغ شهر زیبا تبدیل کرده است، لذا با توجه به جذابیت‌های فراوان این شهر، طرح جامع گردشگری ونک با مشارکت شهرداری این شهر و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمیرم در دست تهیه است. 

* گزارش از اعظم طائی، مدیر امورفرهنگی و روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمیرم

انتهای پیام/

کد خبر 1400040823763

برچسب‌ها