پایان مرمت اضطراری ساباط و بالاخانه خشتی بافت تاریخی توده اشکذر

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از پایان مرمت اضطراری ساباط و بالاخانه خشتی بافت تاریخی توده خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد؛ مهدی جمالیان روز چهارشنبه 9 تیرماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: «مرمت و استحکام‌بخشی ساباط خشتی متعلق به دوران قاجار، واقع در ابتدای بافت تاریخی محله توده اشکذر به پایان رسید.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر اظهار داشت: «برای حفاظت از بافت‌های تاریخی، مرمت اضطراری یکی از گذرهای تاریخی درون محله‌ای بافت تاریخی توده، جنب مجموعه مسجد و حسینیه ملاحاج رجبعلی اشکذر توسط نیروهای امانی این اداره انجام شد.»

جمالیان ادامه داد: «مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این پروژه شامل استحکام‌بخشی و ازاره چینی پای دیوارها، کاه‌گل بدنه‌ها، سبک‌سازی و کاه‌گل پشت‌بام، نصب ناودان‌ها و... بوده است.»

او بابیان اینکه یکی از خصوصیات بارز محله‌های قدیمی در استان یزد، کوچه‌ها و گذرگاه‌های سرپوشیده‌ی آن به نام «ساباط» است، افزود: «یکی از کارکردهای این سازه، پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهگذران است. ساباط به سبب نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا می‌انجامد که هوای درون سابات را از بیرون آن خنک‌تر می‌کند، همین نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرم‌تر شدن هوای درون ساباط از بیرون آن می‌انجامد،. همچنین بر روی این گذرها، عمارت و بالاخانه‌هایی بناشده که محلی برای ذخیره غلات، علوفه و مطبخ بوده است.»

 محور فرهنگی-گردشگری شهر اشکذر مشتمل بر آثار تاریخی ارزشمند است که بر پهنه کویری این شهر نمایان است.

بافت تاریخی موجود در محدوده مسجد جامع و مسجد حاجی رجبعلی، از بافت‌های تاریخی و ارزشمند شهر اشکذر است که بخش عمده‌ای از آثار تاریخی ـ فرهنگی شهر شامل آسیاب آبی اشکذر (بزرگ‌ترین آسیاب آبی کشور)، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، آب‌انبار میرزا ابوالهادی (زورخانه مرتضی علی)، امامزاده مراد، مسجد تنوره، مسجد جامع، قلعه اشکذر، سایت تاریخی و ... در این محدوده قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000409104859

برچسب‌ها