نگاهی به فرآیند استانداردهای سفر

امروزه و در آغاز دهه سوم از سده بیست و یکم میلادی اهمیت سفر بر کسی پوشیده نیست، لذا مقوله سفر در حال حاضر در تمامی جهان به‌عنوان یک عنصر مهم جای خود را در سبد مصرف خانواده پیدا کرده و همگان بر اهمیت این رویداد مهم پی برده‌اند، لکن آنچه از نظر متخصصان علم گردشگری مهم است استانداردهای یک سفر به‌ویژه در ایام پساکرونا است، لذا در این نوشتار به‌دنبال معرفی استانداردهای سفر از نگاه فعالان گردشگری در راستای بهبود شرایط گردشگری کشور در ایام پساکرونا هستیم.

امروزه با گسترش روز افزون مراودات بین‌المللی نیاز به سفر با اهداف مختلف بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود، لذا انسان در سفر است که با آگاهی از محیط پیرامون و با تکیه بر عامل «تنوع» می‌تواند لحظاتی شاد و مفرح را همزمان با سفر تجربه کند. 

در حال حاضر مردم جهان به شیوه‌های مختلفی اقدام به سفر می‌کنند، لذا از آنجا که مدیریت وقت و هزینه یکی از مهم‌ترین گام‌های سفر به‌شمار می‌رود، فعالان گردشگری راه کارهای مناسبی را برای سفر پیش روی گردشگران بالقوه قرار داده‌اند که از آن جمله می‌توان به سفر همراه با «تور» اشاره کرد. 

براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تور به سفر از قبل تعیین شده اطلاق می‌شود که توسط کارگزاران متخصص در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی تهیه و در اختیار گردشگر قرار می‌گیرد. در مقوله تور مجموعه‌ای از خدمات که سفر را تشکیل می‌دهند از جمله: حمل و نقل و جابه‌جایی، اقامت، غذا و نوشابه، بازدید از جاذبه‌ها و خرید سوغات توسط عوامل اجرایی تور تهیه شده و در قالب یک بسته در اختیار گردشگر قرار می‌گیرد، لذا گردشگری برای دست‌یابی به تمامی این خدمات زحمتی را متحمل نشده و تمامی این خدمات توسط فعالان گردشگری در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی به آن‌ها ارائه می‌شود. 

امروزه این مدل سفر یعنی سفر همراه با تور یکی از نقاط قوت توسعه پایدار در کشورهای توسعه یافته گردشگری از جمله فرانسه، ایتالیا و حتی ترکیه در محور غرب کشور عزیزمان ایران است.

متخصصان علم گردشگری معتقدند سفر همراه با تور و تورگردانی موجب انضباط در عملکرد و برنامه‌ریزی بهتر همگان به‌ویژه دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری نیز می‌شود، به گونه‌ای که هر سال و به‌ویژه تا پیش از بروز بیماری کرونا، سالانه میلیون‌ها نفر گردشگر در قالب گردشگران انبوه خارج از اقامتگاه‌های مجاز گردشگری و در خیابان‌های شهر به‌ویژه در میادین و پارک‌ها و به‌ویژه در محیط طبیعی روستاها به‌عنوان گردشگر اقامت می‌کردند که هیچ تناسبی با استانداردهای صنعت گردشگری ندارد، لذا بسته‌های سفر در قالب تور می‌تواند ضمن ایجاد یک سفر شاد و دلپذیر برای گردشگران به حفاظت از محیط زیست و فرهنگ‌های بومی مقاصد سفر یاری‌رسانی کند. 

از یک نگاه دیگر از مزایای سفر همراه با تور می‌توان به رهایی گردشگر از دغدغه‌های ناشی از فراهم ساختن مقدمات سفر اشاره کرد، به‌نحوی که دفاتر حرفه‌ای خدمات سفر با در نظر گرفتن علایق و سلایق گردشگران گونه‌های مختلف سفر را در قالب تور ارایه می‌کند که می‌تواند در قالب مدیریت زمان و هزینه برای سفری مناسب را برای گردشگر رقم زند. 

مزایای سفر همراه با تور: 

* در تورها بر اثر آشنا شدن مسافران با یکدیگر ارتباط‌های دوستی، کاری و تجاری‌های متعددی رخ داده است. 
* در تورها، بهترین مقصدها و مکان‌ها از قبل مشخص شده‌اند، دفاتر خدمات گردشگری به‌دلیل این‌که سال‌های طولانی برای یک مقصد گردشگری تحقیق نموده‌اند و تورهای بسیاری در آن مسیر اجرا کرده‌اند، در این زمینه خبره شده و همیشه بهترین بسته سفر را به گردشگران ارائه می‌کنند. 
* همواره در سفر با تور و سفرهای گروهی خانواده و با اعضای تور خود این احساس خاطر جمعی داشته و همواره امید دارند که با دیگران هستند و تنها نیستند. 
* زمانی که گردشگر توری را خریداری می‌کند با پرداخت مبلغ تور در واقع هزینه بلیط هتل و اقامت خود برای چند روز و شب، ترانسفر، راهنما، بیمه، حمل و نقل، ویزا هزینه خوراک و بسیاری دیگر از امکانات را پرداخت کرده، و زحمت تهیه بسیاری از نیازمندی‌ها در مقصد را از روی دوش خود بر می‌دارد. 
* دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی با ایجاد تور و تورهای تفریحی، سیاحتی، زیارتی، فرهنگی و هنری، تجاری، ورزشی، آموزشی، نمایشگاهی، پزشکی و غیره امکانی را بوجود آورده‌اند تا مردم به راحتی سفر کنند. 

بدون شک گردشگری پس از کرونا نیاز به برنامه‌های اصولی برای بهبود دارد، در سال ۲۰۱۹ ویروسی ناشناخته‌ به نام کرونا تمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و یکی از بخش‌هایی که با تاثیرات منفی ناشی از این ویروس مواجه شد بخش گردشگری بود. کشورهای مختلف برای جلوگیری از مبتلا شدن جمعیت‌شان به این بیماری، شروع به اعمال محدویت‌ها و بستن مرزهای خود به روی گردشگران کردند و این خود باعث آسیب به این صنعت شد.

پس از آنکه این بیماری به اتمام برسد و سفرها مجددا شروع شوند، کشورهایی که گردشگری یکی از صنایع پول‌ساز آن‌ها به شمار می‌رود درصدد هستند تا بتوانند دوباره روی پای خود ایستاده و به توسعه دست یابند. این کشورها قصد دارند با به کار گرفتن ترفندهای مختلف باعث بهبود گردشگری پس از کرونا شوند. با این وصف مسئولان گردشگری کشورمان به عنوان متولیان این حوزه نیز باید تمامی امکانات را کنار هم قرار داده و برای بهبود گردشگری برنامه مدون و هماهنگی ایجاد کنند. آنان باید برای دستیابی به این منظور تمامی ظرفیت گردشگری کشور از هتل گرفته تا دفاتر خدمات مسافرتی و حتی اماکن گردشگری را با یکدیگر هماهنگ کنند تا بتوانند بسته‌های گردشگری را در قالب تورگردانی به مشتاقان سفر ارائه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1400040923870

برچسب‌ها