کلیسای مریم مقدس شیراز مرمت می‌شود

در بازدید سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کلیسای مریم مقدس هماهنگی و بررسی‌های لازم برای مرمت این اثر تاریخی بررسی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، جمشید معینی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس و صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان روز 12 تیرماه 1400 در بازدید از این کلیسا که به درخواست نماینده ارامنه شیراز انجام شد، هماهنگی‌های لازم برای مرمت و احیای دوباره این کلیسا با همکاری این دو اداره‌کل را بررسی کردند و بر انجام مراحل مرمت این بنای تاریخی تأکید کردند.

در این بازدید سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در زمینه پیگیری موضوع و تأمین بودجه برای اتمام مرمت این کلیسا از طریق شهرداری شیراز قول مساعد داد.

\"\"

جمشید معینی ابراز کرد: «در راستای حفاظت از آثار تاریخی و اقدامات پیشگیرانه به‌منظور جلوگیری از تخریب این‌گونه آثار طی سال جاری عملیات مرمتی بخشی از پشت‌بام کلیسای ارامنه شیراز واقع در محله سنگ سیاه بااعتباری بالغ‌بر 1 میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون ریال در دست اقدام است.»

او ادامه داد: «این عملیات مرمتی شامل خاک‌برداری تا رسیدن به سطح تیرهای چوبی و تعویض تیرهای فرسوده و شکسته، تخته‌کوبی و شیب بندی بام، عایق‌بندی و احیاء ناودان‌های بام است.»

معینی همچنین با توجه به دغدغه رئیس انجمن ارامنه شیراز برای مرمت اصولی و به‌موقع سقف بنا، به معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستور داد که نظارت دقیقی بر روند مرمت کلیسا داشته باشد.

در این بازدید مقرر شد که مرمت کلیسای مریم مقدس شیراز تا قبل از اتمام فصل تابستان به پایان برسد.

کلیسای مریم مقدس درگذر تاریخی سنگ سیاه در بافت تاریخی شیراز واقع است.

گفته‌شده است، این کلیسا نخستین بار سال ۱۶۶۲ میلادی (۱۰۴۰ هجری شمسی) بنانهاده شد و ساختمان دوطبقه اطراف و جلوی کلیسا در سال ۱۸۱۶ میلادی (۱۱۹۴ هجری شمسی) ساخته و به این مجموعه مذهبی ارامنه اضافه‌شده است.

از نکات مهم معماری این بنای تاریخی این است که نمای خارجی کلیسا چهارگوش بوده و هیچ‌گونه اثری که دال بر کلیسا بودن این ساختمان باشد دیده نمی‌شود ولی از داخل، تالار کلیسا گنبدی شکل است.

تالار کلیسا یکی از بناهای ظریف باستانی و هنری قرن هفدهم میلادی است. نقاشی سقف بسیار زیبا و دارای طرح‌های خاصی است که گفته‌شده در کلیساهای ایران کم‌نظیر و حتی بی‌همتا است.

گچ‌بری‌های کلیسا را می‌توان از شاهکارهای قرن یازدهم به شمار برد.

به گفته ارامنه شیراز، این کلیسا قرن‌های گذشته دومرتبه به علت زمین‌لرزه آسیب دید که در بازسازی‌های بعدی، طبق طرح نخست، تعمیر و بازسازی شد.

این کلیسا سال ۱۳۴۶ با شماره 759 در فهرست آثار تاریخی و باستانی ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1400041214388

برچسب‌ها