مرمت و استحکام‌بخشی تزئینات آیینه‌خانه و عمارت مفخم بجنورد انجام شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از انجام مرمت و استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده در تزئینات دو بنای تاریخی آیینه‌خانه و عمارت مفخم بجنورد خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، علی مستوفیان روز شنبه 12 تیرماه 1400 با اعلام این خبر گفت: «این پروژه که در مراحل پایانی قرار دارد با اعتباری بالغ‌بر 3میلیارد ریال انجام شد.»

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، افزود: «پاک‌سازی فیزیکی و شیمیایی سطوح آیینه‌کاری، استحکام‌بخشی و آیینه‌کاری مجدد بخش‌های کمبود، ساخت و نصب کاشی‌های جدید در محل‌های کمبود و پاک‌سازی نهایی و تثبیت ازجمله عملیات انجام‌شده برای تزئینات این دو بنای شاخص مرکز استان بود.»

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

مصالح به کار رفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است، سرتاسر بنا با کاشی‌های خشتی و هفت‌رنگ زیبا در اندازه و شکل‌های مختلف به رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی‌کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400041286220

برچسب‌ها