گلچینی از زیبایی‌های آفرینش در شهرستان مارگون

شهرستان جدیدالتأسیس مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، اماکن مذهبی و تفریحی متعدد یکی از مقاصد مهم گردشگری در جنوب ایران است.

وجود جنگل‌های وسیع، آبشارها و چشمه‌سارهای جوشان، دره‌های سرسبز و اماکن مذهبی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرستان مارگون در جذب گردشگر است. 

در چند سال اخیر با معرفی ظرفیت‌های موجود و توسعه صنعت گردشگری شهرستان رونق اقتصادی خوبی برای مردم بومی این منطقه رقم خورده است. 

اماکن مذهبی

اماکن مذهبی متعددی ازجمله بقاع متبرکه امامزاده بی‌بی رقیه خاتون (س)، بی‌بی زبیده خاتون (س) معروف به بی‌بی‌خاتونین، امامزاده شیخ صدوق (ع) و امامزاده شاهزاده غالب (ع) در این شهرستان وجود دارد. 

اماکن گردشگری

آبشار شهنیز، چشمه‌های آبسردان، آبشار تنگ ریس، برم مور زرد زیبایی ازجمله جاذبه‌های طبیعی مستعد برای سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری در شهرستان مارگون محسوب می‌شود. 

آبشار شهنیز

آبشار شهنیز از نقاط دیدنی و بی‌نظیر در شهرستان مارگون است. این آبشار همانند بهشتی گمشده در دل رشته‌کوه‌های زاگرس است و در ۸۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و روستای شهنیز به همراه چشم‌اندازهای بی‌نظیرش واقع است. 

منطقه‌ شهنیز از مناطق گردشگری استان است که دارای چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای از طبیعت ایران است. این آبشار حدود ۱۸ متر ارتفاع دارد و از ویژگی‌های آن، پر آب بودن در تمام فصول سال است. آبشار شهنیز دارای طبیعتی بسیار دلنشین و منحصربه‌فردی است که باصلابت و باشکوه بودنش همگان را خیره به خود می‌نماید. هم‌چنین سایه‌سار درختان بید و چنار و دالانی سبز هر بیننده‌ای را ساعت‌ها مجذوب خود می‌نماید. 

قله رنج

قله رنج که چون صخره‌ای عظیم و نامنظم بر کوهستان‌های اطراف تکیه داده، در جنوب روستای مارگون واقع‌شده است. این کوه همه‌ساله تعدادی از کوهنوردان و دوستداران طبیعت را به‌سوی خود جلب می‌کند. 

دریاچه مور زرد زیلایی

دریاچه مور زرد یکی از پدیده‌های طبیعی و جاهای دیدنی شهرستان مارگون است. این منطقه گردشگری به‌صورت سه دریاچه است که یکی بزرگ‌تر از دو تای دیگر است. این سه دریاچه زیبا تقریباً سه کیلومتر از همدیگر فاصله‌دارند و درای وسعت زیادی هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع ۲۱۸۰ متری از سطح دریا واقع‌شده و بیش از ۳۵ هکتار مساحت دارند. آب این دریاچه از چشمه‌های کارستی و روان آب‌های سطحی تأمین می‌شود. میانگین عمق این دریاچه را حدود ۸ متر دانسته‌اند. 

در دریاچه مورزرد، آبزیان مختلفی وجود دارد. ازجمله این آبزیان می‌توان به انواع ماهی‌ها به‌ویژه ماهی کپور معمولی، قورباغه، مار آبی، مارماهی، لاک‌پشت و خرچنگ که در دریاچه زندگی می‌کنند، اشاره کرد. پرندگان آبی همچون مرغ ماهی‌خوار، اردک و غاز نیز در اطراف این دریاچه دیده‌شده‌اند. در قسمت غربی دریاچه مور زرد، دریاچه دیگری به نام «هپر» قرار دارد که از دریاچه مور زرد کوچک‌تر است. 

دریاچه مورزرد زیلایی واقع در ۱۲۵ کیلومتری مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.

روستای بی‌بی خاتونین

روستایی در منطقه مارگون شهرستان بویراحمد وجود دارد که نام آن متفاوت از سایر روستاهای استان است نام مبارک امامزاده بی‌بی خاتونین (س) بر فضای دل‌انگیز روستا همچون خورشید تابان می‌درخشد. به استناد موجود امامزاده بی‌بی خاتونین (س) دو خواهر هستند به‌نام‌های مبارک زبیده خاتون (س) و رقیه خاتون (س) که از اولاد حضرت امام موسی کاظم (ع) هستند و در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری هنگامی‌که برای دیدار حضرت امام رضا (ع) از حجاز به ایران و از راه بهبهان به شیراز عازم توس بودند به دستور مأمون کاروان علویان موردتهاجم دشمن قرار گرفت و هرکدام در نقطه و مکانی به شهادت رسیدند. 

* گزارش از علی اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 14000416400518

برچسب‌ها