اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز زنجان

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از اتمام مرمت و خواناسازی دیوار تاریخی قلعه سانسیز در شهرستان طارم خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، محمدرضا محمدپور روز دوشنبه 21 تیرماه ۱۴۰۰، گفت: «خواناسازی و مرمت حفاظتی بقایای معماری موجود در این قلعه انجام شد. مرمت کف گچی، برج مدور سنگی در گوشه جنوب شرقی و بقایای معماری یک اتاق بزرگ با دیوارهای قطور سنگی انجام شد.»

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان بیان کرد: «برج سنگی و دیواره‌های سنگی حاصل از کاوش‌های سال 1398 قلعه سانسیز مرمت شد.»

او افزود: «این محوطه شامل بقایای قلعه‌ای بزرگ بر فراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در طارم و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در بخش جنوبی آن است.»

محمدپور گفت: «قلعه سانسیز (قلعه گبری) از قلعه‌های نسبتاً بزرگ دوران اوایل و میانی اسلامی در استان زنجان محسوب می‌شود که این محوطه شامل بقایای استحکامات تدافعی در حاشیه رودخانه و بر بلندی یک تپه طبیعی مرتفع و چندین تپه کم ارتفاع‌تر در جنوب و شمال آن است.»

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده قلعه سانسیز یکی از بزرگ‌ترین آثار برجای‌مانده متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی بوده و تپه‌های جنوبی گورستان‌هایی از عصر آهن هستند. قلعه سانسیز در سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۱۰ با قدمت ساسانی - اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000421931793

برچسب‌ها