آبشارهای لرستان، مقصد مهمی برای گردشگری

عوامل مختلفی در توسعه گردشگری نقش دارند. یکی از این عوامل بدون شک مناظر ایجاد شده توسط آب است. آبشارها از قدیم الایام نیروهای الهام‌بخش طبیعت بوده‌اند و مردم از اقصی‌نقاط جهان برای تجربه یکی از باورنکردنی‌ترین عجایب طبیعی روی زمین سفر می‌کنند. آبشارها به‌عنوان یک پدیده جذاب و مسحورکننده و عنصر ضروری چشم‌انداز پذیرفته شده‌اند. در این میان استان لرستان از نظر شرایط جغرافیایی با تنوع گیاهی، آب و هوای معتدل، ویژگی‌های توپوگرافی در موقعیت درخشانی قرار دارد.

گردشگری مبتنی بر طبیعت (اکوتوریسم)، نوعی از گردشگری است که توسط فعالیت‌های طبیعت محور توصیف می‌شود که گردشگران در آن به مناطق بکر و دست نخورده سفر می‌کنند. در این میان آبشارها به‌دلیل تفاوت در شکل گیری، ارتفاع و محتوای آب، دارای کیفیت بصری متفاوت و از مهم‌ترین نقاط جذب گردشگر هستند.

اکوسیستم‌های آبی علاوه بر نقش اکولوژیکی، مزایایی را برای مصرف، انرژی، حمل و نقل و فعالیت‌های تفریحی بشریت ایجاد می‌کنند. آبشارها چه بزرگ و چه کوچک، طبیعی یا ساخته شده، همواره تقاضای بازدید دارند. آبشارها محبوبیت خود را به عنوان جاذبه‌های دیداری و مناطق تفریحی برای مدت طولانی حفظ کرده‌اند. به همین دلیل، نقش مهمی در گردشگری ایفا می‌کنند. آبشارها تأثیر مثبتی بر جامعه محلی دارند. لرستان مرکز آبشارها است. دره‌های عمیق و زیبایی منظره هر روزه تعداد بی‌شماری گردشگر را به خود جلب می‌کند. بیش از ۶۰ آبشار فصلی و دائمی در استان لرستان وجود دارد و همین مساله لرستان را به عنوان سرزمین آبشارها مطرح کرده است. این آبشارهای زرق و برق‌دار مکان‌های معروف پیک نیک و تورهای گردشگری در طول سال هستند. آبشارهای شگفت‌انگیز لرستان منظره‌ای است که چشم شما هرگز از آن خسته نخواهد شد. آبشار بیشه، آبشار آب سفید، آبشار نوژیان، آبشار وارک و آبشار افرینه از جمله آبشارهای شناخته‌شده لرستان هستند. 

در لرستان، آبشارها جاذبه‌های ارزشمندی هستند که سهم مهمی در صنعت گردشگری دارند. این بیشتر به دلیل جغرافیای لرستان است که دارای بسیاری از آبشارهای ایران که اکثریت قریب به اتفاق مردم در آنجا متمرکز شده اند. برای اطمینان از اینکه آبشارها زیبایی خود را حفظ کنند، برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق لازم است، مسئولان باید وسایل دسترسی را فراهم کنند که به مردم اجازه می‌دهد با راحتی و امنیت نسبی از آن‌ها بازدید کنند. با توجه به ذی‌نفعان مختلف، از جمله توسعه دهندگان، محیط‌بانان و انواع گردشگران، سطح مناسب توسعه در سایت‌های آبشار به عنوان یک موضوع بحث برانگیز باقی می‌ماند. باید امکانات رفاهی مناسب برای جذب و پذیرایی از تعداد زیادی از بازدید کنندگان، پیر و جوان طراحی شود. چالش برنامه‌ریزان گردشگری و توسعه دهندگان مسئول مناطق دارای آبشارهای جذاب، فراهم آوردن امکانات مناسب در مکان‌هایی است که با دقت انتخاب شده و در عین حال تجربه طبیعی را که بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند، حفظ کنند. 

در این میان آبشارهای لرستان، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد همیشه مورد توجه بازدیدکنندگان بوده است آبشار بیشه یکی از محبوب ‌ترین جاذبه‌های گردشگری لرستان به عنوان چهل و هشتمین اثر ملی توسط سازمان میراث‌فرهنگی در سال ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. همچنین آبشار آب سفید بعد از مخلوط شدن با مولکول‌های هوا با سنگ‌های اطراف برخورد می‌کند و حباب‌های سفید رنگی را تشکیل می‌دهد. این حباب‌های سفید باعث می‌شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود. به همین دلیل نام آن را آب سفید گذاشته‌اند. 

آبشار نوژیان یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هر ساله، بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می‌کند گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد، در کوه (تاف) انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت انگیز و دیدنی است همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و هم چنین برای جمع آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند و اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند. 

آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز در دامنه ارتفاعات مشرف بر دره چکان به ارتفاع ۳۰ متر وعرض تاج ۴ متر قراردارد. این آبشار از درون غاری مشرف بر زمین‌های زراعی چکان بیرون می‌جهد و طول فوران آن به ده‌ها متر می‌رسد. اطراف آبشار منطقه‌ای وسیع با فضایی مطلوب و دل انگیز است. این آبشار یکی از عجایب و زیبایی‌های طبیعت استان لرستان محسوب می‌شود. 

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. سرچشمه آن یک صخره سنگی است، اطراف این آبشار پوشیده از درختان، بلوط، گلابی، زالزالک و…می باشد

آبشار افرینه در کنار روستایی به همین نام در مسیر جاده خرم آباد به اندیمشک قرار دارد این آبشار زیبا در فصل بهار و تابستان علاقه‌مندان وگردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. 

انتهای پیام/

کد خبر 14000423309853

برچسب‌ها