بردسیر، شهری به وسعت تاریخ و طبیعت

بردسیر، شهری به وسعت تاریخ و طبیعت که وجب به وجب در وسعت نامش نماینگر سرسبزی و صفای باطن انسانهایی است که به جان این اقلیم روح بخشیدند.

شهرستان بردسیر در فاصلهٔ ۶۱ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان واقع شده است و به لحاظ سابقه باستانی از شهرهای معروف ایران به شمار می‌رود. این شهرستان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کم‌نظیری را در دل خود جای داده است. 

ارگ بردسیر

ارگ بردسیر این اثر در مرکز شهر بردسیر و روبروی مسجد جامع که خود نیز از آثار تاریخی است، قرار دارد. مساحت آن بیش از ۲۳۰۰ مترمربع است که به‌طور میانگین ۸ متر بالاتر از سطح خیابان است. قدمت این ارگ به بیش از ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد. فضاهای بیرون آمده در کاوش‌های مختلف، از جمله یک حیاط با چهار ایوان قرینه که دارای هشت ورودی است و نیز سایر امکانات سکونتی از قبیل آشپزخانه و سیستم آب‌رسانی بیانگر این واقعیت است که ارگ بردسیر روزگاری مکان مناسبی برای سکونت حاکمان به شمار می‌رفته و به عنوان یک قلعه نظامی مطرح بوده است. در سفال دهانه یکی از حلقه‌های چاه با خط نستعلیق این عبارت نوشته شده «محمد قلی سنه ۱۱۲۳» که تاریخ ساخت بنا را نشان می‌دهد. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا خشت خام است و در مواردی مانند فرش حیاط و ساخت حوض، از آجر استفاده شده است. 

مناره مسجد نگار

مناره نگار، نزدیک بردسیر، در مسیر بافت - بزنجان قرار گرفته است. این برج یکی از برج‌های برجا مانده از دوره سلجوقی است. منارهٔ نگار آجرچینی بسیار زیبایی دارد و کتیبه‌ای به خط کوفی از کاشی فیروزه‌ای برروی آن نصب شده است. 

بقعه پیربرحق (جارسوز) 

بقعه پیربرحق، یادگاری از قرن هفتم هجری است که نقشه آن از داخل هشت گوش و از خارج چهارگوش است. تزیینات گچ‌بری، مقرنس‌کاری خطوط کوفی و کاشی‌کاری، شکوه و جلال خاصی به گنبد داده است. 

خانه بهادرالملک

این خانه که بازمانده یکی از چهره‌های سیاسی و متمکنین بردسیر (سرتیپ) عبدالمظفرخان معروف به بهادرالملک متوفی به سال ۱۳۲۹ شمسی است و در حاشیه خیابان دکتر شریعتی واقع است. مصالح ساختمانی خشت خام و در برخی از قسمت‌های آن آجرهای چهارگوش به‌کار رفته است. بنای مذکور زیبایی خاصی دارد. این بنای زیبا مرمت و بازسازی شده و در حال حاضر دفتر نمایندگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان در بردسیر و پایگاه حفاظتی آن در این محل مستقر است. 

لاله‌زار بردسیر

لاله‌زار در ۷۵ کیلومتری جنوب‌شرقی بردسیر واقع شده است. آب و هوای کوهستانی منطقه، باغستان‌های زیبا و متعدد، تنوع شگفت‌انگیز پوشش گیاهی و همچنین همجواری با آب گرم معدنی، بخش لاله‌زار را به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری (بهار و تابستان) برای مردم استان تبدیل کرده است. در گذشته (تا اوایل قاجار) نام این محل کارزار بوده است که محمد اسماعیل‌خان وکیل‌الملک با الهام از جلوه‌های کوهستان بلند و سرشار از لاله و طبیعت زیبا، آن را لاله‌زار می‌نامند، به دلیل فراوانی شکار، شکارگاه حاکمان کرمان نیز بوده است. از جاذبه‌های تاریخی منطقه می‌توان از امامزاده سیدشمس‌الدین، گرمابه قدیمی، برج سیف‌علی، تپه‌های باستانی، مسجد قدیمی، کاروانسرا، آب گرم معدنی و سد خاکی نام برد در ضمن این منطقه به عنوان یک منطقه ملی گردشگری به ثبت رسیده است. 

بیدخوان بردسیر

منطقه بیدخوان در ۴۲ کیلومتری جنوب بردسیر واقع شده است. آب و هوای منطقه معتدل کوهستانی است و از رودخانه‌های فصلی مهمی برخوردار است. کوه گدار، به همراه میل عقیل و غار یخی در ۷ کیلومتری جنوب‌شرقی این آبادی مناظر بسیار زیبا و جلوه‌های طبیعی شگفت‌انگیز منطقه است. 

منطقه حفاظت شده بیدوییه

منطقه حفاظت شده بیدوییه دارای مساحتی برابر ۱۶۸۰۳۳ هکتار است و از سال ‪ ۱۳۷۵ حفاظت می‌شود. رودخانه کبوترخان و آب بندانی به همین نام در حاشیه این منطقه همه‌ساله پذیرای صدها پرنده آبزی و کنارآبزی است که در این استان کم‌نظیر است. تنوع زیستی، پستی و بلندی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی این منطقه جاذبه‌های گردشگری منحصربفردی را به وجود آورده است.

این منطقه از نظر تنوع و پوشش گیاهی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است بطوریکه ‪ ۲۶۰ گونه گیاهی شامل گیاهان مرتعی و دارویی همچون درمنه، فرفیون، قیچ، گز، گون، بنه، بلوط،، آلبالو وحشی و ارژن و… در این منطقه می‌روید. پستاندارانی همچون آهو، کل وبز، قوچ و میش، کاراکال و یوزپلنگ و انواع گربه‌سانان نادر از جمله یوزپلنگ آسیایی از جانوران حمایت شده این منطقه محسوب و مهم‌ترین جمعیت‌زاد و ولدکننده و تعداد قابل توجهی از چهارپایان علفخوار و پرندگان قابل شکار در آن یافت می‌شود. این منطقه یکی از بهترین و مهم‌ترین زیستگاه‌ها برای آهو یا همان غزال ایرانی در استان کرمان است

انتهای پیام/

کد خبر 14000423459750

برچسب‌ها