آغاز چهل‌و‌چهارمین جلسه کمیته جهانی یونسکو در چین

چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو روز گذشته در فوژو (چین) در مرکز فرهنگ و هنر تنگه فوژو افتتاح شد و تا 31 ژوئیه به صورت آنلاین ادامه دارد. در طول این جلسه، کمیته 21 نفره وضعیت حفاظت از 255 مکان را که قبلا در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند، بررسی می‌کند. از این موارد، 53 مکان برای قرارگیری در فهرست میراث جهانی در معرض خطر بررسی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، آدری آزولای، مدیرکل یونسکو، در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «با نزدیک شدن به پنجاهمین سالگرد کنوانسیون 1972، این جلسه فرصتی است تا با چشمانی باز به بررسی نحوه پیاده‌سازی کنوانسیون بپردازیم، از فرآیند فهرست‌بندی گرفته تا نظارت بر حفاظت و تأثیر آن بر جمعیت محلی.»

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین نیز بر اهمیت حفظ میراث جهانی تأکید کرد و در پیام تبریک خود گفت: «مسئولیت جمعی ما حفظ، حراست و استفاده بهتر این گنجینه‌های ارزشمند است.»

کمیته میراث جهانی وظیفه اجرای کنوانسیون میراث جهانی را بر عهده دارد و از کشورهای جهان در حفاظت از میراث جهانی حمایت می‌کند. جلسه امسال کار 2020 و 2021 را با هم ترکیب می‌کند، زیرا جلسه سالانه برنامه‌ریزی‌شده برای سال 2020 به دلیل همه‌گیری COVID-19 به تعویق افتاد. نکات کلیدی مورد بحث شامل به‌روزرسانی سند سیاست در مورد تأثیرات تغییرات اقلیمی بر میراث جهانی و تکمیل موفقیت‌آمیز گزارش‌های دوره‌ای، مکانیزم اصلی نظارت بر حفاظت در کشورهای آفریقا و مناطق عربی است.

در تاریخ 18 ژوئیه، ارنستو اتون آر، دستیار مدیر کل یونسکو در امور فرهنگی، تیان ژوژان، رئیس چهل و چهارمین جلسه و مچتیلد روسلر، مدیر مرکز میراث‌فرهنگی جهانی یونسکو، میزبان یک کنفرانس مطبوعاتی خواهند بود که به صورت آنلاین پخش می‌شود.

از تاریخ 24 ژوئیه، کمیته میراث جهانی مکان‌های معرفی‌شده برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را بررسی می‌کند. این جلسه ابتدا با نامزدی‌هایی که سال گذشته قابل بررسی نبودند، شروع می‌شود. در حال حاضر 39 سایت برای ثبت در فهرست میراث جهانی (شش مورد طبیعی و 33 مورد فرهنگی) پیشنهاد شده است. از ایران نیز دو اثر برای ثبت در فهرست جهانی بررسی خواهند شد، راه‌آهن سراسری و منظر فرهنگی هورامان.

*ترجمه: اسدالله حقانی*

انتهای پیام/

کد خبر 14000426900350

برچسب‌ها