قالی بافی شیراز، منحصربفرد در طرح و نقش

استان فارس

 تاریخجه قالی‌بافی در شهر شیراز به قرن سوم هجری قمری باز می گردد و از دوران کریم‌خان زند در شیراز به اوج خود رسیده است. این قالی، که اکنون با دستان هنرمند ایلات و عشایر شیراز و از جنس پشم، ابریشم و پنبه بافته می‌شود، در نوع خود منحصربه‌فرد و زیبا است.

 از ویژگی‌های بافت در قالی‌ شیراز میتوان به  استفاده از گره ترکی و فارسی ، نحوه پودکشیُ و نوع دارها اشاره کرد. به طور کلی، قالی‌های شیراز ازنظر طرح به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول، طرح‌ها و نقش‌های عشایری بوده که از سال‌های گذشته تاکنون تقریباٌ به یک شیوه مشخص بافته شده و دستخوش تغییرات زیادی قرار نگرفته‌اند. ویژگی اصلی این نقوش و طرح‌ها، حالت هندسی و خیالی‌بافی می‌باشد. گروه دوم، قالی‌هایی با نقش‌ها و طرح‌های کاملاٌ متقارن است که اکثر آن‌ها از فرش‌های بافته شده در شهر و هنرهایی همچون کاشی، قلمکار و ترمه تأثیر پذیرفته‌اند. در این روش، از شاخ و برگ، گل‌ها و گیاهان و خطوط مدور استفاده شده و امکان ذهنی‌بافی کمتری وجود دارد. از میان متداول‌ترین و محبوب‌ترین نقش‌های این گروه، می‌توان به نقوش ماهی درهم، گیاهی، افشان و بته‌ای اشاره کرد.

استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی از جمله سرخابی، ارغوانی، طلایی، آبی، سرمه‌ای، صورتی و لاکی، سبز، زرد، قهوه‌ای و سفید در رده مهم‌ترین رنگ‌های قالی‌های زیبا و چشم‌نواز شیراز قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000427534153

برچسب‌ها