گردشگری حلال، فرصتی نو برای خودنمایی در عرصه جهانی

گواهینامه گردشگری حلال، افقی نو در صنعت گردشگری برای مسلمانان و البته به دلیل سلامت غذایی موجود در آن برای غیرمسلمانان است.

تجارت بیش از ۱/۶ میلیارد مصرف‌کننده مسلمان در سراسر جهان، تجارتی است که مواد غذایی و کالاهای حلال در این بازار پیوسته در حال رشد است. 

بیشتر تأمین‌کنندگان مجبورند با چنین محصولاتی سر و کار داشته و پیشنهاد خود را تطبیق دهند. 

برای مصرف‌کنندگان، شناسایی و برچسب‌گذاری محصولات حلال از تولیدکنندگان و بازرگانان یک ضرورت است. با این وجود، چنین شناسایی تنها با ردیابی شفاف و واضح هر ماده خریداری شده و کالاهای تولید شده (مانند مواد افزودنی خوراکی) که در فرآیند تولید استفاده می‌شود، امکان‌پذیر است. 

اگر شما در صنایع غذایی کار می‌کنید و در مورد کالاهای مطابق با حلال یا شرکت‌های مطابق با حلال به شواهد تأمین‌کنندگان خود نیاز دارید؟ در اینجا مهمترین اطلاعات مربوط به گواهینامه حلال و نحوه استفاده از آن برای مدیریت اسناد و کیفیت شما آورده شده است. 

حلال یعنی چه؟ 

اصطلاح «حلال» از عربی «حلال» (ḥalāl) آمده و به معنی «مجاز» است. قرآن غذا و کالاها را در دسته‌های مختلف از جمله «حلال» (مجاز) یا «حرام» (ممنوع) طبقه‌بندی می‌کند. برای پیروی از این قانون، برای مصرف کنندگان ضروری است که تشخیص دهند محصولی که در خرده فروشی‌ها می‌خرند طبق قوانین قرآن تولید شده است یا خیر. برچسب زدن واضح تنها در صورت امکان حلال بودن محصولات در کل فرآیند تولید و تجارت مواد اولیه خریداری شده امکان‌پذیر است. 

معیارهای صدور گواهینامه حلال چیست؟ 

ذبح حیوان فرآوری شده باید طبق قوانین قرآن انجام شود این محصول نباید حاوی هر نوع گوشت خوک باشد (طبق قوانین رژیم غذایی، استفاده از گوشت خوک در هر مرحله از تهیه غذای حلال ممنوع است). 

در بیشتر موارد، استفاده از الکل (حتی به عنوان ماده تمیز کننده) نیز مشکل ساز است. معیارهای حلال فقط برای صنایع غذایی معتبر نیست، بلکه برای مواد افزودنی غذایی، مواد بسته‌بندی و مواد شیمیایی نیز معتبر است. به همین دلیل است که معیارها نه تنها بر روند تولید و مواد مورد استفاده بلکه در کل تأسیسات تولید تمرکز دارند و مواردی مانند روش تمیز کردن ماشین آلات را نیز هدف قرار می‌دهند. 

مراکز صدور گواهینامه شناخته شده را از کجا می‌توان پیدا کرد؟ 

چندین مرکز صدور گواهینامه شناخته شده در سطح بین‌المللی فعال هستند که هرکدام با گواهینامه و نشان‌های خاص خود فعالیت حلال را تایید می‌کنند، مانند: 

-دفتر کنترل ذبح حلال

-کنترل کیفیت حلال (H. Q. C.) 

-مشاوره بین‌لمللی حلال

-اتحادیه جهانی حلال (WHU) 

چگونه می‌توانم گواهینامه حلال دریافت کنم؟ 

به طور کلی، یک گواهینامه پس از یک ممیزی موفق صادر می‌شود. در مورد سایر گواهینامه‌ها، یک سازمان مستقل مسئول صدور گواهینامه خواهد بود و یک حسابرس مستقل نیز شرکت گواهینامه را بررسی خواهد کرد. در طی ممیزی، می‌توان نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌ها ارسال کرد تاعدم وجود گوشت خوک را تأیید کند و می‌توان برای بررسی محصولات مورد استفاده برای تمیز کردن محل تولید، از اسناد و مدارک درخواست کرد. هنگامی که کنترل با موفقیت به تصویب رسید، شرکت گواهینامه حلال خود را دریافت می‌کند. گواهی به طور کلی برای یک سال معتبر است و پس از انقضا برچسب، حسابرسی جدید لازم است. 

کدام داده‌ها برای دریافت گواهینامه حلال لازم است؟ 

نام گواهینامه

نام شرکت گواهینامه

نام و امضای نماینده معتبر مرکز صدور گواهینامه

تاریخ صدور

مدت اعتبار

شماره شناسایی گواهی

نام و آدرس مرکز صدور گواهینامه

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400050272948

برچسب‌ها