معاون میراث‌فرهنگی کشور ثبت جهانی «راه‌آهن شمال ـ جنوب» را تبریک گفت

معاون میراث‌فرهنگی کشور ثبت جهانی راه آهن سراسری ایران را به عنوان نخستین میراث صنعتی کشورمان را به مردم ایران تبریک گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، در پیام محمدحسن طالبیان آمده است:

«راه‌آهن سراسری ایران موسوم به راه‌آهن شمال- جنوب، اثری منحصربه فرد با قدمتی از دوره قاجار و پس از آن است که به خواست ملت ایران و با بهره‌گیری از تجارب مهندسی در سطح بین‌المللی در ایران ایجاد شده است.

راه‌آهن سراسری ایران بخشی برجسته از میراث معماری معاصر و میراث صنعتی ایران را شکل میدهد. مسیرهای ارتباطی آن از دریای کاسپین در شمال تا خلیج‌فارس در جنوب، مناظری فرهنگی و طبیعی بدیعی را خلق کرده است که ارزشی منحصربفرد بدان داده است و از این رو نقش موثری در رونق گردشگری کشور به ویژه گردشگری ریلی خواهد داشت.

تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی راه‌آهن ایران و ارائه دفاعیه‌های فنی طی بازدید‌های میدانی ارزیابان ایکوموس از منطقه و نیز مذاکرات فنی انجام شده  با ایکوموس و اعضای کمیته میراث جهانی طی چند سال گذشته، پذیرش این پرونده و ثبت آن در فهرست میراث جهانی را فراهم کرده است.

برای این امر تلاش زائدالوصفی انجام شده و در کنار معاونت میراث‌فرهنگی کشور، مدیران و کارشناسان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفیر محترم و نمایندگی ایران در یونسکو همکاری نزدیکی داشته‌اند و جا دارد از همه این عزیزان تشکر و قدردانی کنم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000503640453

برچسب‌ها