ساماندهی میدان ابوالمفاخر قاینات

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات از ساماندهی میدان ابوالمفاخر با همکاری شهرداری قاین و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌ از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده روز سه‌شنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۰ گفت: «خوشبختانه در سال‌های گذشته همکاری‌های بین اداره‌های شهرستان، صورت منسجم‌تری به خود گرفته و موجب شده برخی پروژه‌ها به‌سامان مناسبی برسد. در خصوص مقبره و میدان ابوالمفاخر قاین نیز طی تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری و شورای اسلامی تنظیم شد، همکاری مطلوبی برای ساماندهی آن شروع شد.»

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان قاینات افزود: «شروع فصل جدید مرمت میدان ابوالمفاخر شامل محوطه‌سازی و آجرفرش میدان است.»

عباس‌زاده  گفت: «ابومحمدحسن‌ابن منصور مشهور به ابوالمفاخر از رجال علم ديانت و سياست، فقيه، محدث و رياضيدان قرن ششم هجری است. بنای مقبره او به فاصله يك كيلومتری از جنوب شهر قاين در جوار گورستانی قديمی واقع شده است.»

او در توضیح پیشینه اثر اضافه کرد: «گنبدخانه يا اتاق اصلی مقبره از نمای بيرونی به صورت مربع و در فضای داخلي دارای زوايايی است كه اجزاء و عناصر معماری به خصوص طاق‌نماها در آن شكل گرفته است. وجود فيلپوش‌ها در چهارگوشه بنا، گنبد بر فراز مدفن ابوالمفاخر را ممكن کرده است كه در بخشی از آن نيز تزئينات رسمی‌بندی ساده‌ای ايجاد شده است. اين بنا كه در دوره قاجار بنيان شده و به شماره 2377 در فهرست آثار تاريخی ملی به ثبت رسيده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400050513457

برچسب‌ها