امضای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان

برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گردشگری جمهوری بلغارستان عصر سه‌شنبه 5 مرداد 1400 در سالن فجر وزارتخانه امضا شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌‌آریا، این برنامه اجرایی توسط دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استلا بالتوا وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان به شکل ویدئو کنفرانس امضا شد.

دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم امضای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان گفت: «بازدیدی که در سال 2018 از کشور بلغارستان داشتم جزء یکی از خاطرات خوب من است، کشوری زیبا با مردمان خوبی که دارد. خوشحالم که روابط دو کشور نیز همیشه خوب بوده است.»

او افزود: «معتقدم گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، نقش مهمی در شناخت جوامع و ملت‌ها از یکدیگر دارد و موجب می‌شود مردم بیشتر با هم آشنا شوند، این موضوع به صلح جهانی نیز کمک می‌کند، همچنین صلح و دوستی میان ملت‌ها را افزایش می‌دهد. به این بخش به اندازه کارکردهای اقتصادی اهمیت می‌دهم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «بسیاری از مشکلاتی که در جهان وجود دارد به دلیل عدم شناخت از یکدیگر است. شیوع ویروس کرونا در توسعه گردشگری فاصله انداخت اما مطمئنم زمانی که دنیا بر کرونا پیروز شود، گردشگری به شدت توسعه پیدا می‌کند.»

دکتر مونسان عنوان کرد: «برپایه روابط خوب میان ایران و بلغارستان می‌توانیم روابط گردشگری دو کشور را افزایش دهیم. ایران کشوری تاریخی با بیش از هفت هزار سال تمدن بوده که دارای بناهای تاریخی متعددی است.»

 او ادامه داد: «بیش از 700 موزه دولتی و خصوصی در ایران وجود دارد. کشورمان به لحاظ طبیعی جاذبه‌های زیادی مانند جنگل و دریا دارد به طوری‌که در شمال و جنوب نیز دریا داریم. اختلاف دما بین دو نقطه در ایران حدود 25 درجه است. همچنین همزمان چهار فصل را در کشور داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: «طی چندسال اخیر  به شکل جدی به گردشگری روستایی و اکوتوریسم پرداختیم و در کنار گردشگری تاریخی به طبیعت‌گردی نیز توجه کردیم.»

او ادامه داد: «پزشکان و بیمارستان‌های خوبی در ایران وجود دارد به همین دلیل گردشگری سلامت را مورد توجه قرار دادیم، به‌طوری‌که سالانه تعداد زیادی از گردشگران خارجی برای موضوعات بهداشت و درمان به ایران سفر می‌کنند.»

دکتر مونسان با اشاره به آغاز گردشگری کشاورزی در ایران تصریح کرد: «اخیرا گردشگری کشاورزی را آغاز کردیم، به طوری‌که مزارع کشاورزی‌مان تبدیل به فضاهایی برای استفاده گردشگران شده است. همچنین طی چند سال اخیر خانه‌های روستایی به فضاهای اقامتی گردشگران تبدیل شده که این موضوع مورد استقبال گردشگران قبل از شیوع کرونا قرار گرفته بود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «علاوه بر این مواردی که مطرح شد خدمات بسیار ارزانی برای گردشگران خارجی ارائه کردیم. مردم مهماندوست و خونگرمی داریم که از گردشگران استقبال می‌کنند. قبل از شیوع کرونا گردشگری ایران به سرعت در حال رشد بود، امیدواریم پس از پایان کرونا به این نقطه برسیم.»

دکتر مونسان از اعلام آمادگی کامل برای همکاری با کشور بلغارستان خبر داد و اظهار کرد: «آمادگی داریم گردشگری میان دو کشور را ارتقا دهیم و معتقدم با این برنامه اجرایی که به امضا رسید به توسعه گردشگری کمک خواهد کرد.»

ظرفیت‌های بالقوه‌ زیادی برای توسعه همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان وجود دارد

استلا بالتوا وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان که به شکل ویدئو کنفرانس در این مراسم حضور داشت در ادامه گفت: «در سال‌های اخیر مشارکت و همکاری‌های خوبی در زمینه گردشگری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلغارستان انجام شده است.»

او افزود: «گردشگری در بلغارستان در حال رشد است و قبل از کرونا روند رو به رشد ادامه داشته است.»

بالتوا تصریح کرد: «بازدید دکتر مونسان از بلغارستان در سال 2018 قدم مهمی در همکاری‌های مشترک میان دو کشور بود. کشورم این ظرفیت را دارد تا برای تمام فصول مقصد گردشگران خارجی باشد. همچنین ساحل و دریای زیبایی نیز دارد.»

وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان گفت: «همکاری در زمینه گردشگری شامل حوزه‌های سلامت، فرهنگی‌، غذا و ... می‌شود. با توجه به اینکه بلغارستان طبیعت زیبایی دارد، مردم بسیاری را از سراسر دنیا جذب می‌کند.»

او ادامه داد: «ظرفیت‌های بالقوه‌ زیادی برای توسعه همکاری‌های گردشگری میان دو کشور وجود دارد. امضای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان دو کشور فرصت بیشتری را برای ارتقای همکاری در حوزه‌ گردشگری فراهم می‌کند. معتقدم با این برنامه طرفین فرصت این را خواهند داشت تا دستاوردهای خود را در حوزه گردشگری میان دو کشور بررسی کنند و فرصت‌های جدید را نیز شناسایی کنند.»

بالتوا با بیان اینکه دو کشور ایران و بلغارستان  علاوه بر ادامه همکاری‌های دوجانبه می‌توانند پروژه‌های مشترک جدیدی را اجرا کنند، عنوان کرد: «اجرای این پروژه‌ها به اشتغال‌زایی، تبادل اطلاعات گردشگری و توسعه منابع انسانی کمک می‌کند.»

وزیر گردشگری جمهوری بلغارستان ضمن تشکر از دکتر مونسان برای همکاری‌ها و مشارکت‌های دیرینه‌ای که داشتند، تصریح کرد: «امیدوارم برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان موجب تقویت هر چه بیشتر دوستی و مودت میان دو کشور شود.»

بخشی از بندهای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان ایران و بلغارستان شامل تبادل تجارب در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری، مبادله اطلاعات مربوط به رویدادها،‌ نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی گردشگری، گسترش همکاری‌های خود در زمینه برنامه راه ابریشم سازمان جهانی گردشگری، تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه آموزش حرفه‌ای پرسنل شاغل در صنعت گردشگری و... است.

در مراسم امضای برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گردشگری جمهوری بلغارستان علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر حوزه وزارتی و امور بین‌الملل و ولی تیموری معاون گردشگری کشور حضور داشتند.

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000505640109

برچسب‌ها