حمام تاریخی روستای طزرجان مرمت شد

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت از پایان مرمت حمام تاریخی روستای طزرجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، حمیدرضا عباسی روز یکشنبه 10 مردادماه 1400 با اعلام این خبر گفت: «حمام تاریخی طزرجان از جمله بناهای تاریخی استان یزد است که تا دوران پهلوی اول مورد استفاده بوده و در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۷۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت رسیده است.»

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تفت با اشاره به اینکه این بنا متعلق به دوره افشاریه و زندیه است، افزود: «این حمام تاریخی در دوطبقه ساخته‌شده و دو ورودی دارد که یک در متعلق به حمام زنان و در دیگر نیز متعلق به حمام مردان بوده است.»

عباسی ادامه داد: «معماری این حمام نیز مانند همه حمام‌های کهن بوده و دارای بخش‌هایی چون ورودی، سربینه، گرمخانه، حوضچه، خزینه و غیره است. البته در بخش انتهایی بنا اتاقک‌هایی قرار دارد که دوش‌های حمام در آن تعبیه‌شده و نشان می‌دهد این حمام تا چندین سال پیش مورداستفاده اهالی روستا قرار می‌گرفته است. طبقه دوم نیز شامل دو اتاق است که گویی محلی برای اسکان صاحب حمام بوده است.»

به گفته او مهم‌ترین اقدامات مرمتی در این بنا شامل سبک‌سازی و مرمت پشت‌بام، آجرش فرش آن و اندود کاه‌گل بدنه به‌صورت ته کش و روکش بوده است.

روستای طزرجان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان یزد است  که در جنوب شرقی قله شیرکوه قرارگرفته و افزون بر برخورداری از آب و هوایی خوش و کوهستانی از جاذبه‌های تاریخی نیز برخوردار است. قبرستان دوازده امام، مسجد جامع طزرجان و درخت ۱۵۰۰ ساله چنار ازجمله آثار تاریخی این روستا است.

انتهای پیام/

کد خبر 14000510104595

برچسب‌ها