ساخت اولین دستگاه زری‌بافی خانگی توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

اولین دستگاه زری‌بافی خانگی که توسط پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی دو سال کار پژوهشی ساخته شده است، با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، اولین دستگاه زری‌بافی خانگی با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امروز ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ در محل پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری رونمایی شد.

دکتر مونسان ساخت چنین دستگاهی را برای بقا و حفظ هنر زری‌بافی بااهمیت و ارزشمند دانست و از دست اندرکاران ساخت و ثبت آن تشکر کرد.

به گفته روح‌الله دهقانی سرپرست کارگاه مخمل و زری‌بافی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری این دستگاه حاصل کار دو ساله یک تیم پژوهشی ده نفره است و در ابعاد کوچک قابلیت بافت تمامی پارچه‌های زرباف  تا عرض ۷۰ سانتیمتر  را دارد.

او درباره تفاوت آن با دستگاه‌های سنتی و قدیمی که ابعاد آن ۴ در ۵ با ارتفاع ۴ متر بود، گفت: «این دستگاه خانگی از نظر ابعاد کوچک‌تر شده و در ابعاد  ۲ متر و ۳۰ سانتیمتر در ۱۲۰ سانتیمتر با ارتفاع دو متر و ۸۰ سانتیمتر ساخته شده است. دستگاه‌های قدیمی به دلیل ابعاد بزرگ‌شان امکان نصب در خانه‌های کوچک امروزی را نداشتند و همین موضوع موجب فراموشی و از رونق افتادن هنر زربافی شده بود.»

 سرپرست کارگاه مخمل و زری‌بافی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری طراحی این دستگاه را با هدف رونق دوباره این هنر عنوان کرد و افزود: «با توجه به سهولت کار با این دستگاه و قابلیت نصب آن در منازل، می‌توانیم شاهد استقبال مردم و رونق هنر زربافی در کشور باشیم.»

او تصریح کرد: «این دستگاه به‌عنوان نمونه‌ اولیه‌ برای پژوهشگاه ساخته شده است و با همت متولیان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌تواند به تولید انبوه برسد.»

دهقانی با اشاره به اینکه این هنر در استان‌های کاشان، اصفهان، یزد و تهران رونق داشته است، افزود: «زری‌بافی دارای ۶۰ درصد ارزش‌افزوده است و  صادرات آن می‌تواند سود بالایی را نصیب هنرمندان این رشته کند. به‌عنوان مثال یک متر پارچه زرباف حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت دارد که حدود ۶۰ درصد آن سود است.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000517957614

برچسب‌ها