پیام تبریک رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی مجلس به مهندس ضرغامی

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی، در پیامی انتخاب مهندس سید عزت‌الله ضرغامی را به‌عنوان وزیر میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبریک گفت.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا در پیام تبریک محمدرضا  دشتی اردکانی که امروز پنجشنبه 4 مرداد 1400 صادر شده، آماده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اول دفتر به نام ایزد دانا  /  صانع پروردگار حی توانا

در حیات شجره طیبه نظام مقدس جمهوری اسلامی، با شروع فصلی تازه، دولت دوازدهم، امورات اجرایی کشور را به دولت حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی واگذار کرد و شاهد نمودی زیبا از تجلی مردم سالاری دینی در ایران اسلامی بودیم و پس از جلسات منظم و متناوب وزاری پیشنهادی با نمایندگان ملت در هفته‌های اخیر و رای اعتماد نمایندگان به وزرای محترم ، کار دولت سیزدهم عملاً آغاز گشت.

 در اولین گام به‌منظور تحقق وعده‌های انتخاباتی، تصدی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آقای مهندس ضرغامی که فردی اصلح، کارآزموده و باتجربه است، واگذار شد و اینجانب به نوبه خود انتصاب شایسته ایشان را صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

آقای مهندس ضرغامی با پیشینه درخشان و مناصب مختلفی در سطوح عالی مدیریت فرهنگی کشور همچون ریاست 10 ساله بر سازمان صدا و سیما، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در شورای عالی فضای مجازی، وی را به باتجربه‌ترین عضو پیشنهادی دولت سیزدهم تبدیل کرده است و انتصاب وی توسط مقام معظم رهبری نشان از مورد وثوق بودن ایشان نزد معظم‌له است.

نگاه تخصصی و حرفه‌ای به مسائل فرهنگی کشور و تعامل او با گروه‌های مختلف سیاسی و احزاب و تشکل‌های مختلف، می‌تواند این وزارتخانه را در مسیر گفت‌و‌گو با سایر دستگاه‌های حکومتی و توسعه بخش‌های سه‌گانه اش قرار دهد. چرا که با توجه به فرادستگاهی بودن این وزارتخانه، تاکنون آن چنان که شایسته این سه حوزه است، در ورود به مقیاس کلان ادبیات دولتی و حکومتی موفق نبوده است و آقای مهندس ضرغامی توانایی همراه کردن کابینه به منظور ارتقای جایگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتمان فرهنگی و اقتصادی کشور را دارد.

یکی از نیازهای حیاتی امروز برای توسعه‌ گردشگری، فهم رسانه‌ای است. آقای مهندس ضرغامی به عنوان یک شخصیت رسانه‌ای با موفقیت‌های بین‌المللی در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی و با تجربه‌ حضور پررنگ و جریان‌ساز در رسانه‌های اجتماعی و شناخت انواع تولیدات محتوایی در انواع پلتفرم‌‌ها و با بهره‌گیری از حضور مشاوران متخصص، مجرب و کارآزموده در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رسانه‌ای، بازاریابی و تبلیغات در معرفی چهره واقعی از ایران و مقابله با ایران‌هراسی و تبلیغات منفی دشمنان کشور، منشا اثر خواهد بود و خوشبختانه آقای مهندس ضرغامی بهتر از هر کس دیگر به این مقوله، اشراف دارد.

با عنایت به ارتقای جایگاه سازمان به وزارت و لزوم ایجاد زیرساخت‌ و روساخت‌های مناسب، اقدامات شایسته‌ای در دولت گذشته صورت گرفته است و بر خود لازم می‌دانم صمیمانه از آقای دکتر مونسان و همکاران محترمشان، کمال تقدیر و تشکر را به عمل آورم.

ثبت منظر فرهنگی اورامانات - هورامان، راه‌آهن سراسری ایران، جنگل‌های هیرکانی و منظر باستان‌شناختی ساسانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به شیوه مترقی و زنجیروار در پهنه‌ای وسیع از کشور به‌منظور حفاظت نظام‌مند از میراث‌فرهنگی در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس و همچنین ثبت سه اثر ناملموس دیگر که منجر به ارتقای جایگاه ایران به رتبه نهم جهانی از حیث میراث ملموس و رتبه هفتم جهانی از حیث میراث ناملموس شد، استرداد 1972 شی فرهنگی پس از سال‌های فراوان از خارج از کشور، ثبت 4885 اثر منقول، غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست میراث ملی، مرمت 2200 بنا، محوطه و بافت تاریخی، مرمت 36848 شی تاریخی و راه‌اندازی  190 موزه در حوزه میراث‌فرهنگی؛ثبت برند گردشگری جمهوری اسلامی ایران، تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری کشور، متنوع‌سازی محصولات و مقاصد گردشگری، توسعه گردشگری روستایی، پروژه ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی مقاصد گردشکری در حوزه گردشگری و رشد چشمگیر ثبت شهرها و روستاهای ملی و جهانی در حوزه صنایع‌دستی از جمله دستاوردهای است که در دولت دوازدهم حاصل شده و شایسته تقدیر و تشکر است.

 حال امید است با توانایی و قابلیت‌های بالایی که در مدیریت آقای مهندس ضرغامی دیده می‌شود، با توسعه گردشگری داخلی، باعث نزدیکی و دوستی بیشتر اقوام ملون ایرانی به یکدیگر شوند. این تنوع قومیتی بی‌نظیر، فرصتی برای ارائه مزیت‌ها است، برای دوستی اقوام با یکدیگر و این مهم حاصل نمی‌شود الا با معاشرت اقوام با یکدیگر.

هدف اصلی ورود گردشگر فرهنگی به کشور در کنار منافع بی‌شمار اقتصادی آن، پیام صلح، دوستی و تصویرسازی ذهنی مناسبی است که در ذهن گردشگر به وجود خواهد آمد. هر گردشگری که به ایران سفر می‌کند با بهترین ذهنیت کشورمان را ترک می‌کند و تمام تصاویر نادرستی که دشمنان درخصوص ایران‌هراسی ایجاد کرده بودند را به فراموشی می‌سپارد و خود بهترین سفیر فرهنگی برای ایران و ایرانی می‌شود و قطعاً توصیف او از ایران به مراتب باور پذیرتر از هر مسئول ایرانی خواهد بود. انتظار می‌رود یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های آقای مهندس ضرغامی  بهبود تصویر ایران در جامعه جهانی باشد و بنده اطمینان خاطر دارم که با تعامل فرادستگاهی با محوریت این وزارتخانه، این مهم، محقق می‌شود.

 همچنین میراث‌فرهنگی و آثار به جای مانده، شناسنامه ملی و هویت مردم ایران است که  از چیستی و کیستی مردمان این سرزمین سخن می‌گوید و باید برای حفاظت از این رکن اساسی و انتقال آن به نسل‌های آینده، تلاش کرد. حفاظت از داشته‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، پیشران و پیش قراول توسعه و اقتصاد پایدار است.

امید است، میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، نقشه راهی برای تمامی برنامه‌های توسعه‌ای کشور شود و میراث‌فرهنگی صرفاً به ابزاری برای دیدن گردشگر تقلیل پیدا نکند چرا که عدم در نظر گرفتن مختصات سرزمینی ایران در توسعه کشور، به دلیل توسعه مبتنی بر الگوهای غربی منجر به وضعیت بحرانی‌ شده و طبیعت با تسویه حساب خود، لزوم تجدید نظر در تصمیم‌گیری را مشهود کرده است و جایگاه میراث‌فرهنگی بسیار پررنگ‌تراز گذشته دیده می‌شود.

انتظار می‌رود با برنامه‌هایی که توسط مهندس ضرغامی ارائه شده است، سیاست‌گذاری در خصوص مرمت و احیای ابنیه تاریخی توسط بخش خصوصی با ایجاد مشوق‌های مالی و معنوی، گام بزرگی برای احیا و معاصر سازی معماری ایرانی اسلامی برداشته شود. همچنین احیا و الگو قرار دادن بافت‌های تاریخی توسط شهرداری‌ها و مجموعه وزارت کشور و تعامل حداکثری با وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط می‌تواند این نگاه تخریب‌گرایانه‌ای که متاسفانه برخی شهرداری‌ها در سال‌های اخیر درپیش گرفته‌اند را تعدیل و نظام مدیریت شهری را در ریل بومی خود قرار دهد و بتوان الگوی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی را احیا و هر شهر خود تبدیل به موزه‌ای شود که گردشگران به زیارت آن روند زیرا که ایران بیش از آن که سیاحت کردنی باشد، زیارت کردنی است.

خانه ایرانی و تداوم سنت‌های فرهنگی و معماری در خصوص حفظ میراث‌فرهنگی و احیای صنایع‌دستی کشورمان در کنار برندسازی از جمله برنامه‌های مهندس ضرغامی به‌منظور احیای سبک زندگی ایرانی و اسلامی اسست و ان‌شاالله بتوان گامی برای احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی در خانواده‌ و تقویت اقتصاد جامعه محلی و روستایی برداشت.

موارد فوق الذکر محقق نمی‌شود الا با همدلی و همکاری با نیروی جوان و متخصص که مشاورت ریش‌سفیدان این حوزه را همراه خود داشته باشند و همان‌طور که تجربه اثبات کرده و آقای مهندس ضرغامی نیز به خوبی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود بیان فرمودند، ورود سیاسیون و افراد بیگانه به مجموعه این وزارتخانه، مسلماً توفیقی جز پسرفت این وزارتخانه حیاتی را به همراه ندارد و پر واضح است که لازمه ورود به حوزه فرهنگ، اهل بودن است.

امروز تداعی کننده این بیت زیبای صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت، است و در پایان لازم می‌دانم ضمن تبریک مجدد به برادر بزرگوار، جناب آقای مهندس ضرغامی در کسوت وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آرزوی توفیق روزافزون برای ایشان، مراتب تقدیر و تشکر خود را از برادر عزیزم جناب آقای دکتر مونسان، به عمل آورم و ان‌شاءالله در جایگاهی دیگر برای نظام اسلامی منشا خیر و اثر باشند.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400060462239

برچسب‌ها