کشف بقایای 4 خانه 5500ساله در ارسلان‌تپه ترکیه

باستان‌شناسان از کشف ۲۸ مقبره متعلق به هزار سال قبل و بقایای چهار خانه با قدمت ۵۵۰۰ سال در سایت ارسلان‌تپه در ترکیه خبر دادند.

به‌گزارش میراث‌آریا، در سال جاری یک سوم حفاری‌ها در ارسلان‌تپه به پایان رسیده است. این سایت که در هفت کیلومتری استان ملطیه در ترکیه قرار دارد، اخیراً در فهرست پایدار میراث‌فرهنگی یونسکو ثبت شده است. 

محوطه ارسلان‌تپه از حدود ۵ هزار سال پیش از میلاد تا قرن ۱۱ میلادی، کاربرد مسکونی داشته است. این سایت در حدود قرن‌های پنج و شش میلادی دهکده رومیان بوده و بعدها به عنوان یک قبرستان بیزانسی مورد استفاده قرار گرفته است. 

محوطه ارسلان‌تپه در طول تاریخ میزبان مردمانی با تمدن‌های متفاوت، از تفکرهایی برابری‌طلبانه تا نظام‌هایی مبتنی بر سلسله مراتب اجتماعی بوده است. در طی حفاری‌های دهه گذشته، اولین خط زهکشی باران در جهان، کاخی از جنس خشت خام، مجسمه‌هایی با طرح شیر و پادشاهی سرنگون شده و بیش از ۲ هزار مُهر در این محوطه کشف شد. 

حفاری‌های امسال از تاریخ ۱۰ آگوست با تیمی ۵۵ نفره آغاز شد. در این روند ۲۸ مقبره کشف شد که برآورد می‌شود حدود هزار سال قدمت داشته باشند همچنین بقایای چهار خانه که حدودا ۵۵۰۰ سال قدمت دارند نیز در این محل پیدا شده است. 

سرپرست کمیته حفاری محوطه ارسلان‌تپه، فرانسیسکا بلوسی رستلی، اظهار داشت که ثبت این محوطه در فهرست میراث پایدار یونسکو بهترین نتیجه برای سال‌ها مطالعه و تحقیقات آن‌ها بوده است. او در ادامه گفت: «ما اکنون می‌خواهیم سوابق تاریخی و پیشینه این سایت قبل از ساخته شدن کاخ را نیز آشکار کنیم. ما می‌خواهیم بفهمیم که چگونه دولت و سیستم دولتی در این‌جا متولد شده است و به همین دلیل در این محوطه به تحقیقات خود ادامه خواهیم داد.» 

تیم حفاری بر این باور است که با ادامه حفاری‌ها به سمت داخل خانه‌ها، اشیای بیشتری در این منطقه پیدا می‌شود. 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000607900878

برچسب‌ها