اشیای باستانی بین‌النهرین از نروژ سر درآوردند

پلیس نروژ ۱۰۰ شیء باستانی مرتبط با تمدن بین‌النهرین را که خبر مفقودی آن‌ها توسط مقامات عراقی گزارش شده بود، در خانه یک کلکسیونر پیدا کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این آثار ضبط شده شامل لوح‌هایی با خط میخی است که قدیمی‌ترین روش نوشتاری در جهان به شمار می‌رود. به علاوه، آثار باستانی کشف‌شده از تمدن بین‌النهرین که شامل عراق امروزی است، برای میراث تاریخی-فرهنگی جهان مهم تلقی می‌شود. 

این اشیا در نتیجه بازرسی از خانه یک مجموعه دارعتیقه‌جات در جنوب شرقی نروژ ضبط شد. مقامات عراقی درخواست بازگشت این آثار را به وزارت فرهنگ نروژ ارائه کردند. 

ماریا باکه دال، دادستان این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت: «روند بازگردانی این اشیا آغاز شده است، اما ابتدا باید یک بررسی تخصصی برای تعیین منشأو اصالت این اشیاء انجام شود و مقامات عراقی باید درخواست خود را با مستندات ارائه دهند.» 

او همچنین گفت که کلکسیونر مورد نظر با درخواست عراق مخالفت می‌کند. دادستان در ادامه افزود که این مجموعه‌دار متهم به جرمی نیست و دستگیر نشده است. 

رویترز به نقل از سخنگوی پلیس نروژ اعلام کرد که این آثار هنری بخشی از یک مجموعه خصوصی است. 

همچنین پلیس اعلام نکرده که این اقلام چه زمانی به این کشور رسیده و جابجایی این اشیا چگونه صورت گرفته است. 

عراق که زمانی محل زندگی سومریان، آشوری‌ها و بابلی‌ها بوده است، اکنون به محل اصلی قاچاقچیان آثار باستانی تبدیل شده است. 

به گفته مقامات عراقی، قاچاق عتیقه منبع تغذیه شبکه‌های جنایی در این کشور است و گروه‌های شبه‌نظامی مسلح به طور قابل‌توجهی در آن دست داشته‌اند. گروه مسلح داعش با اشغال مناطق وسیعی از عراق بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ ده‌ها گنجینه متعلق به دوران قبل از اسلام را با بولدوزر، کلنگ و مواد منفجره تخریب کرد اما از طریق قاچاق برخی عتیقه‌ها برای خود یک منبع درآمد ایجاد کرده بود. 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14000613900834

برچسب‌ها