موزه باستان‌شناسی اشنویه جایی برای بازگویی تاریخ هزاران ساله

موزه باستان‌شناسی اشنویه با هدف به نمایش گذاشتن آثار تاریخی چندهزار ساله آن امسال کلنگ‌زنی شد.

موزه یک واحد تحقیقاتی، فرهنگی، هنری و آموشی است که میراث‌های کشور در آن به شیوه علمی و فنی نگهداری و مطالعه و معرفی می‌شود یکی از مهمترین کارهای موزه به نمایش گذاشتن انسان گذشته در برابر چشمان معاصر است و اینکه نشان دهد او چگونه دانش خود را درباره جهانی که در آن زندگی کرده است، کسب کرده، چگونه زندگی خانوادگی را بنا نهاده و چگونه هنر و صنایع و تمدن خود را ساخته است. 

از آنجایی که تاریخ و هویت مردم هر منطقه با سایر مناطق متفاوت بوده و هر مکانی گذشته مخصوص به خود را دارد که نیاز است برای مردم آن منطقه شناسانده و معرفی شود. 

برای این منظور سعی می‌شود در هر شهرستان یک موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی ایجاد شود که در آنجا فقط آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی متعلق به آن جغرافیا به نمایش درآید از این رو در آذربایجان غربی نیز در سال‌های اخیر سعی شده است با افزایش تعداد موزه‌ها هر شهرستان حداقل از یک موزه برخوردار باشد که تبلور هویت و فرهنگ مردم آن مناطق باشد. 

در این راستا در شهرستان‌هایی مثل ارومیه، میاندوآب و مهاباد تاکنون چندین موزه ایجاد شده و در شهرستان‌های دیگر نیز مراحل ساخت موزه باستان‌شناسی در حال اجرا است و بدین ترتیب با هدف آشناسازی گردشگران فرهنگی و نسل جدید جامعه با غنای فرهنگی اشنویه و ذخایر فرهنگی دوره‌های تاریخی تا معاصر این شهرستان، با توجه به وجود بیش از ۱۰۰ اثر تاریخی و در راس آن‌ها محوطه تاریخی قلاتگاه و از سویی میراث ناملموس منطقه ساخت موزه باستان‌شناسی در این شهرستان در دستور کار قرار دارد. 

به عقیده کارشناسان ایجاد موزه در این شهر می‌تواند نقشی گران‌سنگ در رونق و توسعه گردشگری فرهنگی شهر، استان و شناساندن و معرفی آداب و فرهنگ زندگی مردم ایفا کند. 

برای همین منظور اخیرا موزه باستان‌شناسی اشنویه در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع کلنگ‌زنی شد و قرار است این موزه در سه طبقه احداث شده و در آن آثار کشف شده از این شهرستان به نمایش درخواهد آید که نشان دهنده هویت و تاریخ این منطقه است. 

اعتبار برآورده شده برای ساخت این موزه برابر با ۱۰۰ میلیارد ریال است و سعی می‌شود با تامین اعتبار به موقع این موزه در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد. 

اهداف ایجاد موزه شهر

این موزه با هدف شناساندن و معرفی فرهنگ و تاریخ و هنر مربوط به منطقه اشنویه شکل خواهد گرفت و تاسیس و ایجاد موزه در شهر، شناساندن آثار مربوط به محوطه‌های تاریخی شهرستان، معرفی آثار فرهنگی، علمی، هنری شهرستان، نمایش هویت و فرهنگ بومی منطقه، نمایش ارزش و جایگاه شهرستان در پیشینه تاریخ و فرهنگ استان، رونق گردشگری عمومی و تخصصی در شهرستان و ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران از جمله اهداف ایجاد موزه باستان‌شناسی در اشنویه هستند. 

آثار قابل نمایش

آثار مکتوب، مکاتبات و وسایل شخصی ارزنده مربوط به عالمان و متفکران عرصه فرهنگ، دانش، هنر شهرستان، آثار مربوط به معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگی شهرستان اعم از آثار و شواهد باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، هنرهای سنتی و… و آثار مربوط به زندگی معاصر مردم شهرستان از جمله آثار قابل نمایش در این موزه هستند. 

برنامه اجمالی محتوای موزه

محدوده پیشنهادی زمینی به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ مترمربع بوده که در بلوار بسیج شهر اشنویه قرار گرفته است و سناریوی محتوایی طرح در راستای نمایش ویژگی‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، تاریخی و پتانسیل و ظرفیت‌های این شهرستان تاریخی تدوین خواهد شد که موارد مورد طراحی شامل موارد سالن باستان‌شناسی برای نمایش تاریخ شهرستان اشنویه، سالن مردم‌شناسی برای نمایش مردم‌شناسی این شهرستان و سالن نمایش صنایع‌دستی اشنویه هستند. 

کاربری‌های خدماتی نیز در این ساختمان شامل غرفه اطلاع‌رسانی و فروش بلیت، خدمات بهداشتی، خدمات پذیرایی، فروشگاه‌های سوغات و عرضه محصولات فرهنگی، سالن همایش و کتاب‌خانه تخصصی در کنار فضای نمایشی طراحی خواهند بود. 

امید است با بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از این موزه، علاقه‌مندان با حضور در آن هر چه بیشتر با تاریخ اشنویه و زندگی مردمان آن آشنا شده و برگ دیگری از تاریخ این منطقه به روی مردم گشوده شود که هر برگ از این تاریخ هر کدام داستان خاص و منحصربه‌فرد خود را دارد که شنیدن و دیدنش خالی از لطف نیست. 

 

* گزارش از فرزانه ولی‌پور، کارشناس امور موزه‌های آذربایجان غربی

انتهای پیام/

کد خبر 14000614378918

برچسب‌ها