شهربابک، تلاقی طبیعت بکر و هویت اصیل تاریخی

شهربابک با طبیعت منحصربه فرد و از سوی دیگر بناهای ریشه‌دار و فرهنگی‌ا‌ش در شمال کرمان تلاقی هویت اصیل و زیبایی بی‌انتها را به نمایش می‌گذارد.

عمارت موسی‌خانی

از بناهای با اهمیت شهربابک که یکی از جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شود، عمارت موسی‌خانی است. به‌سبب فضاسازی اطراف ساختمان یکی از نقاط پرجاذبه شهربابک است که تاکنون نیز پذیرای بسیاری از میهمانان خارجی و داخلی بوده است، این اثر ارزشمند معماری متعلق به ۱۹۰ سال پیش است. 

روستای صخره‌ای میمند

روستای تاریخی میمند با قدمتی چند هزارساله در ۳۶ کیلومتری شمال شرق شهرستان شهربابک واقع شده است. مجموعه‌ای با ۴۰۰ واحد مسکونی دستکند به نام کیجه که در مجموع بیش از ۲۰۰۰ اتاق را شامل می‌شود و همچنین دارای مسجد، حسینیه، حمام قدیمی و مدرسه است که همگی در دل کوه کنده شده‌اند، اقامتگاه زمستانی مردم کوچ‌نشینی است که فصل بهار در مجموعه‌های مسکونی در دشت به دامداری و تابستان را در آبادی‌های سرسبز اطراف به باغداری می‌پردازند فصل‌های مناسب بازدید از روستا، بهار و تابستان است ولی زمستان‌های زیبای میمند نیز جذابیت خاص خود را دارد پایگاه میراث‌فرهنگی روستای میمند از سال ۱۳۸۰ با تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف و همچنین مرمت و احیای فضاها و با زنده‌سازی صنایع‌دستی از قبیل نجاری، آهنگری، نمدمالی، نساجی و… همچنین مهمانسرا، سفره‌سرا، مرکز اسناد فروشگاه صنایع‌دستی، موزه مردم‌شناسی و نمایشگاه عکس در درون‌خانه‌های دستکند و امکانات دیگری که برای گردشگران پیش‌بینی شده فعالیت خود را آغاز کرده و همچنان ادامه می‌دهد، آثار طبیعی و تاریخی چون سنگ نگاره‌ها، استودان، آسیاب‌ها و غارها نیزدر منطقه پراکنده‌اند. 

این روستا در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۳۵ در فهرست آثار ملی و در تیرماه ۱۳۹۴ در فهرست میراث‌جهانی قرار گرفت. 

روستای پیش‌استا

این روستا در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق میمند با جمعیتی بالغ بر ۳۵ خانوار قرار دارد در ضلع شرقی این روستا و در دیواره عمودی پای کوه استا «اوستا» تعداد ۱۷ واحد دستکند وجود دارد. این کوه به این دلیل به «استا» مشهور شده است که محل و مکان نیایش‌گران و موبدان و هیربدان زرتشتی بعد از زرتشت بوده، مخصوصا این نام را بر این معبد و این کوه گذاردند که برای همیشه استا را در خاطره‌ها و اذهان زنده نگه دارد. 

غار ایوب

ایوب نام کوهی است که در جنوب‌شرقی شهر دهج با ارتفاعی حدود ۳۳۰۸ متر واقع شده است و غاری در آن قرار دارد که جزو رشته کوه‌های مرکزی ایران است در درون این غار محلی گود شده شبیه به رد پای انسانی با فیزیک بدنی قوی وجود دارد که آن را منتسب به ردپای حضرت ایوب می‌دانند و به واقع عامل جذب معتقدین به این غار همین مکان است. 

دریاچه مخرگه

این دریاچه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک، در دشت وسیع ریگ سفید قرار گرفته و بسیار بزرگ است. از نکات جالب دریاچه مخرگه این است که می‌توان با حرکت در هر نقطه آن از انعکاس حیرت‌انگیز و زیبای تصاویر آسمان و محیط اطراف لذت برد. از این لحاظ می‌شود آن را با شوره‌زار «سالار اویونی» در کشور بولیوی، ملقب به «بزرگ‌ترین آینه روی زمین» مقایسه کرد. 

مسجد و حسینیه شهر کهنه

در یکی از کوچه‌های قدیمی شهربابک قرار دارد و با توجه به شواهد و قراین این بنا را می‌توان از ابنیه دوره قاجاریه محسوب کرد. صحن این مسجد پلان چهارگوش دارد که در بخش میانی هر یک از اضلاع آن یک صفه بزرگ در وسط و دو صفه کوچک در طرفین قرار دارد. 

منطقه جوزم

این منطقه در فاصله ‪ کیلومتری شهربابک قرار دارد و اکنون یکی از خوش آب و هواترین مناطق این شهرستان به شمار می‌رود. جوزم رودخانه‌ای دائمی دارد که بر زیبایی‌های منطقه می‌افزاید..

انتهای پیام/

کد خبر 14000616459631

برچسب‌ها