افزایش تلاش‌های چین برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی

چین تلاش‌های خود را برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی به عنوان بخشی از استراتژی‌های توسعه شهری و روستایی افزایش می‌دهد.

به‌گزارش میراث‌آریا، دفاتر کلِ کمیته مرکزی چین و شورای دولتی این کشور، دستورالعمل‌هایی را برای اولویت‌بندی تلاش‌های حفاظت از میراث و تشویق هماهنگی بین حفاظت، استفاده و انتقال میراث تاریخی و فرهنگی صادر کرده‌اند. 

مقامات خواستار تلاش برای ایجاد سیستم‌های حفاظت از میراث با طراحی علمی و موثر در مناطق شهری و روستایی برای حمایت قوی از توسعه فرهنگ سوسیالیستی بزرگ در چین هستند. 

در این سند ذکر شده است که باید سیستم جامعی برای پوشش و محافظت از انواع فضاها، از سازه‌های باستانی، خیابان‌های تاریخی، محله‌های قدیمی و شهرهای حائز اهمیت تاریخی و فرهنگی گرفته تا سایت‌های تاریخی، مناظر طبیعی، محیط‌های فرهنگی و میراث فرهنگی ناملموس، تدوین شود. 

بر اساس این دستورالعمل‌ها، باید تلاش‌های بیشتری برای رفع مشکلات مهمی مانند آسیب‌رسانی و تخریب اماکن میراث تاریخی و فرهنگی در حین ساخت‌وسازهای شهری و روستایی صورت گیرد. 

تا سال ۲۰۲۵، یک سیستم حفاظتی چندسطحی اولیه برای میراث تاریخی و فرهنگی در سراسر چین ایجاد خواهد شد. بر اساس این سند، تا سال ۲۰۳۵، مکانیسم‌های سیستماتیک و کاملاً کارآمد برای حفاظت و توسعه میراث تاریخی و فرهنگی در مناطق شهری و روستایی ایجاد می‌شود که این توانایی را دارد که به خوبی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور ادغام شود. 

مقامات در تمام سطوح به بهبود قوانین و مقررات مانند مقررات مربوط به حفاظت از شهرها و روستاهای تاریخی و فرهنگی مشهور ادامه خواهند داد. علاوه بر این، بودجه و سرمایه‌گذاری بیشتری برای حفاظت از میراث تاریخی-فرهنگی اختصاص داده می‌شود و فعالیت‌های آموزشی مرتبط‌تری نیز آغاز می‌شود. 

بر اساس گزارش اخیر شورای دولتی، چین از زمان هجدهمین کنگره ملی خود در سال ۲۰۱۲ پیشرفت‌های چشمگیری در حفاری، استفاده و حفاظت از آثار فرهنگی انجام داده است. 

کشور چین در حال حاضر میزبان ۷۶۶.۷۰۰ آثار فرهنگی غیرمنقول، ۱۰۸ میلیون قطعه آثار فرهنگی منقول دولتی و ۵۶ سایت میراث جهانی یونسکو، مانند بندر باستانی کوانژو، بازار بزرگ جهان در سانگ‌یوان، و بقایای باستان‌شناسی شهر لیانگژو است. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000616900110

برچسب‌ها