پیام تسلیت معاون میراث‌فرهنگی کشور در پی درگذشت معمار و مرمتگر پیشکسوت

معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی درگذشت استادکار معمار و مرمتگر پیشکسوت سنتی زنده یاد رحمت‌الله رضایت را به جامعه مرمتگران و میراث‌فرهنگی کشور تسلیت گفت.

به‌گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در پیام تسلیت محمدحسن طالبیان آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

با نهایت تاسف و ناباوری بار دیگر خیلی زود دیر شد و جامعه میراث‌فرهنگی، در سوگ یکی دیگر از اساتید معمار و مرمت‌گر و پیشکسوت بناهای تاریخی داغدار شد.

خبر درگذشت استاد رحمت‌الله رضایت با تجارب بی‌شمار در عرصه معماری سنتی در اثر بیماری کرونا، ضایعه‌ای دردناک و تاثر برانگیز است که فقدانشان جبران‌ناپذیر خواهد بود.

شادروان رحمت‌الله ‌رضایت از معدود استادکاران معماری سنتی مجرب با تجربه‌ای از دانش و بینش طراحی معماری سنتی،  نسل چهارم خانواده استادکار معمار خود در اصفهان بود که از چهار نسل پیش، در حوزه  معماری سنتی در اصفهان مشغول خدمت بوده‌اند و استادکاران معمار این خاندان عناصر  بافت تاریخی پیرامون خود را از کودکی نظاره کرده، خوانده، به خاطر سپرده و آن‌ها را دستمایه تجارب خود در اقدامات اجرایی قرار داده‌اند.

استاد رضایت از جمله معماران با تبحر در شناخت تناسبات و زیبایی شناسی معماری بود که با همزیستی و ارتباط با بناهای تاریخی، تحلیل، بازسازی ذهنی به طراحی و اجرا می‌پرداخت.

 استاد رضایت اتصال بازار رنگرزها در خیابان حکیم، بازسازی سردر کوشک، سردر و بازارچه حسن آباد، سردر و بازارچه رهنان، سردر و ورودی موزه علامه مجلسی، مرمت تالار تیموری، بازسازی طاق‌های بازار در مجاورت مسجد جامع اصفهان، بازار مجلسی و بازار عتیق، طراحی و ساخت طاق نیمه‌کار کاربندی در مسجد علی اکبر ارغوانیه اصفهان، مرمت پل تاریخی مارنان، شبکه‌بندی دور حیاط مسجد جامع اصفهان، طاق‌های شبستان ضلع شمال شرقی امامزاده اسماعیل و مصلای شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری، مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و... را در کارنامه کاری خود دارد.

ضایعه درگذشت این استاد پیشکسوت را به خانواده ایشان، جامعه میراث‌فرهنگی، معماران سنتی و مرمت‌گران کشور تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم. روحش قرین آرامش.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000622640511

برچسب‌ها