از ۲۲ قران تا ۱۰ میلیون تومان چاقو ساخته‌ام

چاقوسازی یکی از صنایع‌دستی بومی استان زنجان است که با استفاده از استیل، فولاد، استیل فولاد، آهن، برنج، شاخ گوزن، شاخ گاو، استخوان گاو و... در انواع مختلف بزرگ و کوچک ساخته و پرداخته می‌شوند. ظرافت چاقوی زنجان به‌علت استفاده از مصالح مرغوب و همچنین شکیل بودن از نظر تناسب منطقی در ابعاد تیغه، دسته و غلاف آن است که همگی نشانه زبردستی و تبحر استادان چاقوساز زنجانی است.

کریم شعبانی، متولد ۱۳۴۰ در زنجان، یکی از بنیانگذاران ساخت چاقوهای هنری در زنجان و دارنده نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (معادل مدرک دکتری) است. 

چگونه شد که وارد صنعت چاقو شدید؟ 

از پنج سالگی از طریق پدرم وارد این صنعت شدم و نزد اساتید چون علی حسین حاتمی و ایوب رستمی این حرفه را آموختم و از سن ۱۴ سالگی به عنوان یک چاقو ساز حرفه‌ای وارد بازار کار شده است. و۵۵ سال است که چاقو می‌سازم. 

تعریف چاقو چیست؟ 

چاقو از مهم‌ترین صنایع‌دستی استان زنجان محسوب می‌شود که قدمت تولید آن به ۲هزار سال می‌رسد و هم اکنون نیز بیش از هزار نفر در زنجان به‌طور مستقیم در تولید چاقو فعالیت دارند. آب‌دیدگی، برندگی و سختی بالای تیغ‌ها از ویژگی‌های برجسته چاقوی زنجان است. ساخت دسته‌های چاقو از شاخ و صدف نیز که ظرافت و دقت فوق العاده‌ای را می‌طلبد، از دیگر ویژگی‌های برجسته چاقوی زنجان است. 

آیا در بخش آموزش هم فعالیت دارید؟ 

بله، تا به امروز به ۳۵ نفر آموزش داده‌ام که چهار نفر از آن‌ها برادرانم هستند که همگی استادکار هستند و در حال حاضر در شهر زنجان فعالیت می‌کنند که مهارت‌های کاری خود را نزد من کسب کرده‌اند و اکنون در بازار زنجان فعالیت دارند. 

روزی چند ساعت کار می‌کنید و قیمت چاقوهای شما چقدر است؟ 

از ۱۴سالگی تا به امروز هرروز ۱۵ ساعت کار کرده‌ام؛ از ۸ صبح تا ۱۰ شب. من از ۲۲ قران تا ۱۰ میلیون تومان چاقو ساخته‌ام و فروخته‌ام. 

مواد اولیه کارتان را از کجا می‌خرید؟ 

تمام مواد را از بازار زنجان می‌خرم. 

مشتری‌هایتان بیشتر چه کسانی هستند؟ 

مشتری‌هایم بیشتر خانم‌ها و آقایان جوان هستند که برای تزئین، هدیه و استفاده از آن در آشپزخانه خرید می‌کنند. 

چه‌نوع چاقوهایی را می‌سازید؟ 

انواع چاقوهای چندتیغه با دسته‌های مختلف (شاخ گوزن، استخوان، و صدف)، قلم‌تراش، چاقوهای شکاری، ست چندکاره مسافرتی است که اخیرا هم قفل‌های سنتی ساخته‌ام و با ترکیب آن با چاقو آثار بسیار زیبا و نفیسی را ارائه می‌کنم. 

مشکلات حرفه شما چیست؟ 

نه‌تنها فعالان عرصه چاقو بلکه همه صنعتگران و هنرمندان عرصه صنایع دستی، از بابت کرونا بسیار متضرر شدند. به‌طوری که به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی‌های موجود صنعتگران و هنرمندان این رشته در طی این یک سال و خرده‌ای که گذشت اگر کار هم فعالیت داشتند، متاسفانه نمی‌توانستند صنایع دستی تولیدی خود را چنان که باید و شاید بفروشند و بازار فروش آن‌ها بسیار کساد بود. از طرف دیگر گرانی مواد اولیه تولیدی نیز موجب شد تا صنعتگران این رشته با مشکل دیگری در این زمینه رو به رو شوند چرا که با افزایش قیمت دلار قیمت مواد اولیه تولید نیز بالا می‌رفت، ضمن اینکه همه مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور قابل تولید است و وابسته به قیمت دلار نیست. 

از درآمد این صنعت راضی هستید؟ 

بله خدا را شکر. 

چاقو‌هایتان نشان یا اثر خاصی دارد؟ 

چاقوهای تولیدی خود را با نام زنجان راهی بازار می‌کنم.

انتهای پیام/

کد خبر 14000628931179