قزوین در مسیر توسعه گردشگری و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری

استان قزوین با برخورداری از پیشینه غنی تاریخی، پایتختی دوره صفوی، تمدن نه‌هزار‌ساله و آثار ارشمند تاریخی متعدد در ‏كنار طبيعت ‌بكر وگونه‌گون، كوه‌هايی بلند، غارهای‏ شگفت، چشمه‌های آبگرم، دره‌های عميق، باغ‌های هزاروپانصد ساله، درياچه‌ها، تالاب‌ها، شاليزارهای سرسبز و صحراي خشك و كويری مجموعه كم‌نظيری از جاذبه‌های گردشگری را داراست که می‌تواند مقصد جذابی برای گردشگران د اخلی و خارجی باشد.

برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری و به منظور تثبیت جایگاه مقصدی قزوین طی یک‌سال گذشته تلاش شده تا درکنار حمایت از مشاغل آسیب‌دیده این صنعت به دلیل شیوع پاندمی کرونا، برای حمایت و تسهیل روند اجرایی و اداری متقاضیان سرمایه‌گذاری در سال "پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" و نیز شناسایی فرصت‌های دارای اولویت سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه گردشگری آبی اقدام‌های موثری انجام شود.       

تشکیل کمیته گردشگری آبی و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دارای اولویت در حوزه گردشگری آبی

پیرو تفاهم‌نامه منعقدشده بین وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت نیرو برای بهره‌برداری از ظرفیت سدها، رودخانه و بندها برای توسعه گردشگری آبی سه مکان مستعد در استان شامل آبگرم یله‌گنبد، سد انحرافی زیاران و سد نهب به منظور جذب سرمایه‌گذار و ایجاد فضاهای گردشگری آبی شناسایی و به تصویب کارگروه بین دو وزارتخانه رسید که در همین راستا فرآیند جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری آبی در این مناطق با تشکیل جلسات کمیته گردشگری آبی استان و بازدید از ظرفیت‌های سد انحرافی  زیاران واقع در شهرستان قزوین و سد نهب واقع در شهرستان تاکستان آغاز شده و در دست بررسی است.

تشکیل کمیته دائمی نظارت بر تاسیسات گردشگری استان

با توجه به شیوع پاندمی کرونا و ضرورت تشدید نظارت بر واحدها به منظور بررسی مستمر نحوه ارائه خدمات مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی ستادهای ملی و استانی مبارزه با کرونا، کمیته دائمی نظارت بر تاسیسات گردشگری به دبیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی و همراهی انجمن حرفه‌ای واحدهای پذیرایی استان تشکیل شد. در بازدیدهای این کمیته که به صورت هفتگی و مستمر انجام می‌شود، کارشناسان نظارت حوزه معاونت گردشگری و نمایندگان اداره‌کل تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، ستاد اقامه نماز، دامپزشکی، پلیس اماکن و انجمن حرفه‌ای واحدهای پذیرایی استان به عنوان اعضای ثابت حضور دارند و طی یک‌سال گذشته بیش از 2200 بازدید نظارتی توسط این کمیته از تاسیسات گردشگری استان انجام شده است.  

بهره‌برداری از فاز دوم مجتمع گردشگری بامسان واقع در منطقه نمونه گردشگری باراجین

فاز دوم پروژه گردشگری – اقامتی بامسان هم‌زمان با روز جهانی گردشگری در مهر ماه سال 1399  با سرمایه‌گذاری شرکت گنجینه‌سیرروشن باراجین در فضایی به مساحت ۱۴۰۸ مترمربع با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال با ۱۳ اتاق، ۲۶ تخت با حضور دکتر جمالی‌پور استاندار قزوین و مسئولین استانی به بهره‌برداری رسید.

رونمایی از اطلس طبیعت‌گردی استان

هم‌زمان با هفته گردشگری در مهرماه سال 1399 از کتاب راهنمای جاذبه‌های طبیعی استان قزوین با رویکرد ساماندهی فعالیت‌های طبیعت‌گردی با حضور استاندار قزوین و مسئولین استانی رونمایی شد.

این کتاب  به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ۲۳۸ صفحه تهیه و منتشر شده که در آن ۱۵۰ جاذبه‌ طبیعی استان همراه با کیوآرکد، مسیرهای گردشگری، نقشه گرافیکی مسیرها و آثار طبیعی ثبتی استان برای آشنایی گردشگران معرفی شده است.

اجرای فرآیند استانداردسازی 14 واحد اقامتی

به‌دنبال اجرای ماده ۱۲ آيين‌نامه ايجاد، اصلاح، تکميل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسيسات گردشگري و نظارت بر آنها، فرآیند ارزیابی و استانداردسازی واحدهای اقامتی سطح استان با همکاری شرکت آتیه‌پژوهان‌کیفیت "عامل تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری در استان قزوین" در حال انجام است که در اجرای این طرح، طی یکسال گذشته فرآیند استانداردسازی 14 واحد اقامتی سطح استان شامل چهار هتل، شش مهمانپذیر و یک هتل آپارتمان در مرحله اجرایی قرار دارد و سه واحد شامل دو هتل و یک هتل‌آپارتمان موفق به اخذ گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری شده‌اند.  

افتتاح یک مجتمع خدماتی- رفاهی بین‌راهی، یک هتل آپارتمان و یک اقامتگاه بومگردی

هم‌زمان با روز جهانی گردشگری در مهرماه 1399 هتل‌آپارتمان اطلس واقع در خیابان نوروزیان شهر قزوین با حجم سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد ریال در فضایی به مساحت ۱۲۹۰ مترمربع با ۱۸ اتاق و اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر با حضور استاندار و مسئولین استانی افتتاح شد که با بهره‌برداری از این واحد تعداد ۷۲ تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه شده‌است.

همچنین هم‌‎زمان با این ایام اقامتگاه بومگردى رزجرد نیز با حجم سرمايه‌گذارى ٢٢ميلياردريال در زمينى به مساحت ١٠٠٠مترمربع با زيربناى ٢١٠مترمربع به بهره‌برداری رسید. اين اقامتگاه با ظرفيت پنج اتاق،١٦تخت و اشتغال‌زايي براي چهار نفر احداث‌شده و با افتتاح آن تعداد واحدهاى بوم‌گردى استان به ١١عدد افزايش يافت.

مجتمع خدماتی-رفاهی آفتاب‌البرز عصمت‌آباد نیز هم‌زمان با هفته دولت سال 1400 در شهرستان بوئین‌زهرا در زمینی به مساحت سه هکتار و زیربنای 1800 مترمربع با اعتباری بالغ بر 200 میلیاردریال با اشتغال‌زایی برای 22 نفر به بهره‌برداری رسید.

آغازبه‌کار مجدد تله‌سیژ و افتتاح پیست اسکی کامان و زرشک

پروژه تله‌سی‌یژ و پیست اسکی منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه گردشگری استان است که بااعتبار بالغ بر 2000 میلیاردریال در دی‌ماه 1399 به بهره‌برداری رسید، احداث خانه‌های اسکیمویی، راه‌اندازی پیست آموزش با مجوز فدراسیون اسکی کشور، نصب سیستم حفاظتی و امنیتی، اتصال پیست اسکی به ایستگاه مبدأ و راه‌اندازی سایت پرواز پاراگلایدر از دیگر پروژه‌های اجراشده در منطقه نمونه گردشگری کامان و زرشک است.

برگزاری پروژه دانش‌آموزی کارسوق قزوین‌شناسی

با توجه به شیوع پاندمی کرونا و محدودشدن آموزش‌های حضوری در حوزه گردشگری، این دوره آموزشی با هدف  تعمیق شناخت ارزش‌های مواریث تاریخی و طبیعی در بین دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ و اخلاق گردشگری با رویکرد توسعه پایدار این صنعت با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان به صورت مجازی برگزار شد و در آن دانش‌آموزان با مباحث و مفاهیم مرتبط با میراث‌فرهنگی آشنا شدند و قوانین ثبت آثار شاخص طبیعی و فرهنگی و نحوه ثبت محل دقیق اثر روی نقشه به آنها آموزش داده‌شد.

برگزاری تور  دو روزه معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین با حضور فعالان گردشگری کشور

در این برنامه که در قالب تور آشناسازی جاذبه‌های گردشگری استان برگزار شد، بیش از ۵۰ فعال حوزه گردشگری از سایر استان‌های کشور در سفر خود به استان قزوین با جاذبه‌های گردشگری شهر قزوین و شهرستان آوج  آشنا شدند.

تشکیل نخستین انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان

به منظور سامان‌دهی و نظام‌مند شدن فعالیت‌های گردشگری راهنمایان استان، بسترسازی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در پیشبرد اهداف توسعه‌ گردشگری و نیز ارتقای سطح مهارت فعالان این حوزه، انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری بر اساس دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های حرفه‌ای صنعت گردشگری با برگزاری انتخابات هیات مدیره فعالیت خود را آغاز کرد که بهبود وضعيت شغلي راهنمايان و تلاش برای پیشبرد اهداف توسعه صنعت گردشگري در استان از عمده فعالیت‌های هیات مدیره این انجمن به‌شمار می‌رود كه بر اساس برنامه‌ريزهاي به‌عمل آمده به منظور ارتقاء توان علمی و تخصصی راهنمايان، ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز، همكاري‌هاي مستمر برای تداوم و پيشرفت اين انجمن نيز ادامه خواهد داشت.

سایر اقدامات حوزه گردشگری قزوین در سالی که گذشت

همچنین صدور 49 فقره موافقت اصولی تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 11هزار میلیاردریال و اشتغال‌زایی برای بیش از 1500 نفر، صدور 17 فقره مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر هزار میلیاردریال و اشتغال‌زایی برای بیش از 250 نفر، صدور شش پروانه بهره‌برداری با اعتبار بالغ بر 470 میلیارد ریال، آموزش بیش از 1400 نفر با برگزاری هشت دوره آموزشی حضوری و مجازی، پرداخت 48/111 میلیاردریال تسهیلات کرونا به 202 فقره پرونده، اعطای هفت فقره تسهیلات به سرمایه‎گذاران حوزه گردشگری به مبلغ 293 میلیاردریال و اشتغال‌زایی برای 194 نفر و وجود 60 پروژه درحال‌اجرا با حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر 18 هزار میلیاردریال و اشتغال‌زایی برای بیش از 3400 نفر از جمله اقدامات حوزه گردشگری قزوین به‌شمار می‌روند.  

حوزه گردشگری قزوین در پساکرونا

تشویق و حمایت  متقاضیان  سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، شناسایی و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری، برگزاری جشنواره ملی شیرینی‌های سنتی و محصولات کشاورزی با حضور استان‌های دارای ظرفیت در حوزه سوغات و ... برای معرفی ظرفیت‌های سوغات در حوزه گردشگری، هماهنگی با شورای هماهنگی بانک‌های استان و معاونت اقتصادی استانداری قزوین برای ایجاد امکان اعطای تسهیلات کم‌بهره به تاسیسات گردشگری از محل کمک‌های بلاعوض و  ...شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری داخلی و بین‌المللی و برگزاری فم‌تورهای گردشگری از اهم برنامه های حوزه گردشگری قزوین در دوران پسا کرونا به‌شمار می‌رود.

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400062949286

برچسب‌ها