بازدید بیش از 50 هزار گردشگر در یک‌سال گذشته از همدان

در یک‌سال گذشته با تشکیل ۱۷۳ پرونده ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان گردشگری استان همدان پرداخت شده است.

 در حوزه گردشگری و در معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان به سرمایه‌گذاری و ایجاد تاسیسات گردشگری جدید، فعالیت و عملکرد مراکز اقامتی، اقدامات حمایتی از تاسیسات گردشگری در شرایط کرونا، برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری، صدور مجوز گردشگری سلامت و برنامه‌ریزی برای توسعه منطقه‌ای و تنوع بخشی به محصولات گردشگری توجه ویژه‌ای شده است.

گردشگری در همدان می‌تواند زمینه‌های پیشرفت را فراهم آورد، زیرا با ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای محلی، گسترش فرصت‌های کارآفرینی و سرمایه گذاری رهاوردهای این مهم است.

بهره برداری از دو مجتمع گردشگری کشاورزی در همدان

در یک‌سال گذشته 1مهمانپذیر و 2 اقامتگاه بومگردی با اشتغال 17نفر و سرمایه‌گذاری 127میلیارد ریال، 4 سفره‌خانه سنتی با اشتغال 46 نفر و سرمایه‌گذاری 212 میلیارد ریال، 2 مجتمع گردشگری کشاورزی با اشتغال 11نفر و با سرمایه‌گذاری 5500میلیارد ریال در استان همدان به بهره‌برداری رسیده است.

در همین مدت زمان نیز تاکنون بیش از ۵۰ هزار گردشگر داخلی و ۱۹۹۰ گردشگر خارجی در استان همدان اقامت کرده‌اند.

اقدامات حمایتی از تاسیسات گردشگری در شرایط کرونا

از جمله اقدامات در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان همدان می‌توان به تعریف بسته حمایتی ستاد ملی کرونا در برای تاسیسات گردشگری اشاره کرد که به منظور بهره‌مندی تاسیسات گردشگری از مزایای این بسته، ضمن اطلاع رسانی مستمر و گسترده، تمام مصوبات مرتبط، سعی شده استفاده حداکثری از مزایا برای این تأسیسات اتفاق ‌افتد.

امهال مالیات‌های سررسید شده تاسیسات گردشگری طی دو مرحله تا شهریور ۱۴۰۰، امهال قبوض مصرفی آب و برق و گاز تاسیساتی دو مرحله، اعمال حق بیمه سهم کارفرما و نیز پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری بلاعوض به راهنمایان گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارهای گردشگری دارای مجوز از میراث‌فرهنگی از جمله این اقدامات است.

پرداخت16میلیارد تومان تسهیلات

در یک سال گذشته با تشکیل ۱۷۳ پرونده جمعا مبلغ پرونده‌های معرفی شده به بانک 23 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است که تاکنون ۱۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

یکی دیگر از سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر حضور در عرصه بین‌الملل و معرفی توانمندی‌های کشور در بازارهای هدف است که  در استان همدان نیز تولید محتوا و حضور پررنگ در فضای مجازی و بسترهای تبلیغاتی در دسترس در حال انجام است تا شاهد رونق بیشتر گردشگری در استان همدان باشیم.

توجه جدی به گردشگری سلامت در همدان

استان همدان به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری سلامت غرب کشور محسوب می‌شود و هم اکنون در استان همدان ۶ مرکز درمانی مجهز به آی پی دی (IPD) فعال وجود دارد که از جمله خدمات قابل ارائه در حوزه درمان در استان جراحی زیبایی، کلیه، قلب، زانو، کاشت حلزون و نازایی را می‌توان نام برد.

تاکنون برای 6 شرکت خدمات مسافرتی گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت صادر شده و با توجه به توانمندی‌های ذکر شده این استان می‌تواند یکی از قطب‌های پزشکی و گردشگری سلامت کشور باشد.

 برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای

توسعه گردشگری منطقه با هدف تکمیل سبد خدمات گردشگری و توسعه متوازن منطقه‌ای، تکمیل شبکه زیرساخت‌های گردشگری از دیگر اقدامات شاخص در حوزه گردشگری در استان همدان بوده و با تعامل مثبت در گروه‌های همکاری با استان‌های منطقه ۴ استان‌های غربی و منطقه ۳ استان‌های شمال‌غرب همکاری و مشارکت خوبی به‌انجام رسیده و در راستای هم‌افزایی بین استانی برنامه‌های مشترکی تدارک دیده شده که با مساعد شدن شرایط اجرا خواهند شد.

در آخرین هماهنگی‌ها مسیر گردشگری تاریخ و تمدن با حضور استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان تعریف شده و ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرداری و شورای اسلامی این سه استان جلسات و نشست‌های تخصصی متعددی را برگزار کرده و اقدامات اجرایی در زمینه پروژه‌های مشترک با مساعد شدن شرایط آغاز خواهد شد.

تنوع بخشی به محصولات گردشگری

 در راستای تنوع بخشی به محصولات گردشگری و به منظور بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی در توسعه گردشگری، گردشگری کشاورزی نیز به عنوان شاخه جدیدی به این چرخه اضافه شده است و با پیگیری و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه برای ۵ مجموعه بزرگ مستعد، پروانه بهره‌برداری گردشگری کشاورزی صادر شده است.

این مجموعه‌ها می‌توانند ضمن ایجاد ارزش افزوده، به کسب و کارهای حوزه کشاورزی، موجب معرفی ظرفیت‌های گسترده کشاورزی، ماندگاری بیشتر گردشگران در مقاصد گردشگری، توزیع سفر در نقاط مختلف استان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای جامعه محلی را محیا کنند.

 اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پس از کرونا

از جمله خواسته‌های همه فعالان گردشگری واکسیناسیون گسترده و عمومی به منظور ایمنی و ایجاد آرامش در جامعه است و با تحقق این امر کسب و کارهای گردشگری آرام آرام فعالیت خود را از سر خواهد گرفت و مردم با طیب خاطر سفرهای تفریحی زیارتی را آغاز خواهند کرد، که بدین منظور ضروری است تبلیغات و بازاریابی گسترده و مستمر در دستور کار قرار گیرد.

استان همدان در این زمینه برنامه‌ریزی‌های خوبی را کرده که  در گام نخست برای آغاز بازاریابی بین المللی به صورت منسجم و پررنگ در اکسپوی دبی شرکت کرده و در گام دوم برگزاری فم‌تور داخلی با حضور تورگردانان و اینفلوئنسرها و فعالان رسانه‌ای و راهنمایان گردشگری منتخب، استفاده از توان منطقه‌ای با برگزاری رویداد بین‌المللی مشترک در یکی از کشورهای هدف و نیز برگزاری دوازدهمین جشنواره زمستانی همدان و نیز برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی مسیر تاریخ و تمدن مشترک بین استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان  و  شرکت در نمایشگاه آتی بین‌المللی گردشگری تهران اشاره کرد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000631889525

برچسب‌ها