بازدید بیش از 20 هزار گردشگر از جاذبه‌های گردشگری ایلام

در یک‌سال گذشته تعداد 13 هزار و 936 گردشگر ایرانی و یک هزار و 335 گردشگر خارجی در اقامتگاه‌های استان ایلام اسکان داده شدند.

در یکسال گذشته تعداد 13 هزار و 936 گردشگر ایرانی و یک هزار و 335 گردشگر خارجی در اقامتگاه‌های استان ایلام اسکان داده شدند.

در حوزه گردشگری و در معاونت گردشگری اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در یک‌سال گذشته توجه ویژه­ای به بهره‌برداری از واحدهای گردشگری استان، برگزاری ‌آموزش ویژه توانمندسازی فعالان حوزه گردشگری، بازدیدهای نظارتی در ایام کرونا از واحدهای گردشگری استان، اقدامات حمایتی از تأسیسات گردشگری در شرایط کرونا، توسعه گردشگری سلامت، توسعه گردشگری ماجراجویانه، برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای، توسعه گردشگری داخلی و برنامه‌ریزی‌هایی برای دوران پس از کرونا شده است.

چاپ اقلام تبلیغاتی معرفی جاذبه‌های گردشگری استان

در نوروز امسال، تعداد 200 هزار نسخه اقلام تبلیغاتی به زبان‌های فارسی، عربی، چینی و انگلیسی (کتابچه، نقشه راهنمای جدید با توجه به افزایش تعداد شهرستان‌های استان) چاپ و توزیع شد و همچنین نصب 8 بیلبورد تبلیغاتی معرفی جاذبه‌های گردشگری در مسیرهای مواصلاتی استان در ایام نوروز از دیگر اقدامات این اداره‌کل بوده است.

بهره‌برداری از 29 واحد گردشگری در ایلام

در یک‌سال گذشته تعداد 29 واحد شامل 8 واحد گردشگری سلامت، سه واحد دفتر گردشگری، دو مجتمع گردشگری، 14 مورد خانه مسافر و دو مورد سفره‌خانه سنتی صدور مجوز یا تمدید بهره‌برداری تأسیسات گردشگری در استان انجام شده است.

برای بالابردن کیفیت خدمات در تأسیسات گردشگری استان، استانداردسازی تأسیسات گردشگری استان  10 پرونده در دست اقدام و ارتقاء یک واحد هتل از 2 به 3 ستاره از دیگر اقدامات این اداره‌کل بوده است.

تشدید بازدیدهای نظارتی در ایام کرونا از واحدهای گردشگری ایلام

در این مدت به مناسبت ایام نوروز و با توجه به شیوع بیماری کرونا با تشدید بازدیدهای نظارتی تعداد 2 هزار و 420 مورد از تأسیسات گردشگری استان، اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

در این مدت برنامه‌های بازدید کمیته مشترک با همکاری و همراهی دستگاه‌های نظارتی از جمله تعزیرات، مدیریت اماکن بهداشت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به ‌صورت گروهی انجام شد، تمام تأسیسات گردشگری شهرستان‌ها و واحد‌های بین‌‌راهی تحت نظارت اداره‌‌کل استان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کیفیت غذا و نحوه ارائه خدمات مطلوب به مشتریان، مورد بازدید و بررسی قرار گرفتند.

برگزاری همایش، نمایشگاه و جشنواره ها در ایلام

 در یک‌سال گذشته این اداره‌کل با همه توانایی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران که اسفند 99 برگزار شد شرکت فعال داشت.

در این مدت می توان به برگزاری جشنواره ایلام به زبان انگلیسی با هدف بومی کردن و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، کمک به معرفی ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی استان اشاره کرد. همچنین از خادمان گردشگری در مهر ماه 99 به مناسبت بزرگداشت روز جهانی جهانگردی تجلیل به عمل آمد.

یکی دیگر از سیاست‌های دولت در سال‌های اخیر حضور در عرصه بین‌الملل و معرفی توانمندی‌های کشور در بازارهای هدف است که در استان ایلام نیز تولید محتوا و حضور پررنگ در فضای مجازی و بسترهای تبلیغاتی در دسترس در حال انجام است تا شاهد رونق بیشتر گردشگری در این استان باشیم.

از اقدامات یک‌سال گذشته می‌توان به ارسال 60 مورد خبرهای مربوط به معرفی جاذبه‌های گردشگری از رادیو و تلویزیون و فضای مجازی، ایجاد تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی در جهت توسعه گردشگری بین دانشگاه علمی کاربردی، بسیج دانشجویی، در زمینه آموزش می‌­توان به برگزاری 6 دوره آموزشی ویژه توانمندسازی فعالان حوزه گردشگری، برگزاری دو دوره آزمون مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و راهنمایان گردشگری اشاره کرد.

اقدامات حمایتی از تأسیسات گردشگری در شرایط کرونا

در یک سال گذشته، با تشکیل کمیته تخصصی نظارت بر رستوران‌ها و تالارها ذیل قرارگاه استانی مبارزه با ویروس کرونا برای پیگیری امور محوله و رصد فعالیت تأسیسات گردشگری با هدف رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام شد.

از دیگر اقدامات مهم در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در استان ایلام می‌توان به تعریف بسته حمایتی ستاد ملی کرونا در برای تأسیسات گردشگری اشاره کرد که به منظور بهره‌مندی تأسیسات گردشگری از مزایای این بسته، ضمن اطلاع‌رسانی مستمر و گسترده، سعی شده است برای این تأسیسات استفاده حداکثری از مزایای آن رقم خورد.

همچنین در این دوره امهال مالیات‌های سررسید شده تأسیسات گردشگری طی دو مرحله تا شهریور ۱۴۰۰، امهال قبوض مصرفی آب، برق و گاز تأسیساتی دو مرحله، اعمال حق بیمه سهم کارفرما و نیز پرداخت کمک‌های فنی و اعتباری بلاعوض به راهنمایان گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کسب و کارهای گردشگری دارای مجوز از میراث‌فرهنگی، برآورد خسارت در تأسیسات گردشگری استان ناشی از کرونا و اعلام آن به مراجع ذیربط برای مساعدت و یا ارائه تسهیلات و پرداخت مبلغ 4462 میلیارد ریال به تعداد 115 نفر از افراد خسارت دیده از شیوع بیماری کرونا مربوط به مشاغل گردشگری از طریق سامانه کارا (وزارت تعاون،کار واموراجتماعی) از جمله دیگر اقدامات مهم در این راستا است.

توسعه گردشگری سلامت در ایلام

در یک‌سال گذشته با دادن مجوزهای جدید برای شرکت‌های خدمات مسافرتی گردشگری سلامت و با جذب گردشگران و بیماران خارجی به ‌ویژه از کشور عراق، طرح توسعه گردشگری سلامت ایلام محقق شد.

همچنین با توجه به موقعیت ممتاز و ویژه استان در غرب کشور و مرز رسمی و بین‌المللی مهران به عنوان دروازه عتبات عالیات و همچنین با توجه به تعیین کشور عراق به عنوان بازار هدف استان، افزایش صدور ویزای گردشگری سلامت برای دفاتر خدمات مسافرتی استان و مکاتبه با وزارت امور خارجه در خصوص لغو سهیمه‌بندی صدور ویزای سلامت برای دفاتر فعال استان در حوزه سلامت پیگیری شد.

توسعه گردشگری ماجراجویانه در ایلام

با توجه به پتانسیل‌های گردشگری استان ایلام و علاقه‌مندی بخش عمده ای از گردشگران به این نوع از گردشگری، این اداره‌کل اقدام به تشکیل کمیته گردشگری ماجراجویانه کرده و در این زمینه ضمن مکاتبه با وزارتخانه در مورد برگزاری همایش گردشگری ماجراجویانه در استان، صدور بیش از 50 کارت راهنمای محلی با هدف استفاده از ظرفیت راهنمایان محلی استان در حوزه طبیعت‌گردی و ماجراجویانه استان، تشکیل جلسات مختلف با استانداری و فرمانداری شهرستان‌های بدره و ملکشاهی که عمده ترین فعالیت گردشگری ماجراجویانه را دارند کرده است.

برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای در ایلام

این اداره‌کل با بازنگری و روزآمد کردن طرح جامع گردشگری استان با رویکرد آینده پژوهانه در افق سال 1420 با هدف بهره‌گیری از ساز و کارهای علمی لازم برای باز توزیع گردشگران در سطح شهرستان‌های استان، اقدام به تنوع بخشی به فعالیت‌های گردشگری، معرفی توانمندی و ظرفیت‌های گردشگری و معرفی جاذبه‌های منحصر بفرد استان و تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری کرده است.

همچنین پیگیری سند راهبردی توسعه گرشگری استان و تشکیل کمیته‌های مرتبط با هدف همفکر‌ی و برنامه‌ریزی مدون برای توسعه گردشگری و بهبود شرایط موجود و دست‌یابی به شاخص‌­های توسعه پایدار گردشگری با تعامل با نهاد‌های مربوطه ، تشکیل کمیته ارتقاء امنیت گردشگری خارجی در استان با هدف ارتقای امنیت گردشگران خارجی، تقویت احساس امنیت در گردشگران خارجی و تامین امنیت مقاصد گردشگری استان از دیگر اقدامات مهم این اداره‌کل در یک‌سال گذشته است.

توسعه گردشگری داخلی در ایلام

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام با تشکیل دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات استان ایلام در نوروز 1400 با دیگر دستگاه‌های عضو در ایام نوروز و نظارت شبانه‌­روزی بر فعالیت تأسیسات گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا، تشکیل انجمن حرفه‌ای دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری انجمن اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی استان در راستای تحقق اهداف پیش‌بینی شده برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور و همچنین ماده ۲۵ آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری مصوب هیئت ‌وزیران صورت گرفته است.

 اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای پس از کرونا

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام در مورد برنامه‌های این اداره‌کل در یک سال گذشته گفت: «امید می رود با واکسیناسیون جمعی، دوران طلایی پس از کرونا در استان ایلام آغاز شود و نمایشگاه‌های منطقه‌ای از جمله نمایشگاه سوغات غرب کشور، اکسپو در دبی و همچنین نمایشگاه برداشت برنج عنبربوی سیروان و متعاقب آن نمایشگاه نوروز 1401 با جدیت بیشتری برگزار شود.»

عبدالمالک شنبه‌­زاده ابراز امیدواری کرد فعالیت واحدهای گردشگری در سایه پسا کرونا و ورود گردشگران، به خوبی از سر گرفته شود.

او تأکید کرد: «برنامه‌ریزی‌های لازم برای شرکت در رویداد بین المللی اکسپو با تاکید بر معرفی قابلیت‌های گردشگری سلامت و ماجراجویانه در فضای B2B اختصاص داده شده به اداره‌کل میراث‌فرهنگی ایلام، به عنوان بهترین فرصت بین المللی به وجود آمده برای معرفی استان و جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری و تهیه فیلم، کلیپ و بروشور معرفی جاذبه های گردشگری استان به زبان انگلیسی برای شرکت در نمایشگاه اکسپو انجام شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 140007047150

برچسب‌ها