توریسم فوق‌العاده یا توریسم شوک چیست؟

گردشگری فوق‌العاده، که گاهی اوقات از آن به عنوان گردشگری شوک نیز یاد می‌شود، سفری است که به‌شدت با احساس ماجراجویی یا حتی خطرات جسمانی همراه می‌شود

گردشگری شوک ممکن است از خود مقصد یا از یک یا چند فعالیتی که در طول سفر انجام می‌شود ناشی شود. 

این نوع گردشگری ممکن است توسط خود مسافر تنظیم شود یا ممکن است توسط یک شرکت مسافرتی ماجراجویی هماهنگ شود. اما منتقدان این نوع گردشگری استدلال می‌کنند که ممکن است این سبک از گردشگری منجر به آسیب زیست محیطی شود. 

شکل دیگر گردشگری شدید شامل سفر به مقصد به منظور شرکت در یک یا چند فعالیت پرماجرا یا بالقوه خطرناک است. در حالی که بسیاری از فعالیت‌های افراطی مختلف وجود دارد که می‌توان در آن‌ها شرکت کرد، بیشتر این فعالیت‌ها ماهیت فیزیکی دارند. به عنوان مثال، یک گردشگر افراطی می‌تواند سفری را انجام دهد که شامل غواصی در قفس با کوسه‌های بزرگ سفید، پرش BASE یا چتربازی از نقطه‌ای ثابت مانند آسمان خراش یا صخره، پیاده‌روی در بیابان یا کاوش در غارهای زیر آب است. برخی از مسافران سفرهای توریستی شوک‌وار خود راخودشان برنامه‌ریزی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر با یک آژانس مسافرتی ماجراجویی همکاری می‌کنند. از آنجا که فعالیت‌ها و مقاصد پرهیجان می‌تواند خطرات زیادی را برای مسافران به همراه داشته باشد، بسیاری از کارشناسان سفر، رزرو سفر از طریق آژانس را توصیه می‌کنند. کار با متخصصان مجرب در سفرهای تندرو می‌تواند به شما اطمینان دهد که مسافر در طول سفر از محل اقامت و تجهیزات مناسب برخوردار است و در صورت صدمه دیدن مراقبت‌های پزشکی کافی دریافت می‌کند. همچنین ممکن است یک شرکت مسافرتی بتواند راحت‌تر و قانونی‌تر مسافر را با راهنمایان محلی یا مترجمان در صورت لزوم متصل کند. 

مخالفان معتقدند که این نوع سفر ممکن است مناطق خاصی از کره زمین را در معرض خطر تخریب قرار دهد. به عنوان مثال، سفر به قطب جنوب از اواخر قرن ۲۰ تا اوایل قرن ۲۱ بسیار افزایش یافت. بسیاری از محیط بانان و محققان علمی معتقدند که ادامه گردشگری در قطب جنوب ممکن است منجر به آلودگی قاره و همچنین معرفی ارگانیسم‌های مهاجم خارجی شود که می‌تواند خلوص موجود اکوسیستم‌های آن را تهدید کند. 

گردشگری شوک به دلیل گرایش افراد خاص به این سبک از سفر سالانه درآمدهای بسیاری را برای مناطق میزبان ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1400070772995

برچسب‌ها