استقبال یونسکو از استرداد لوح باستانی گیلگمش به عراق

یونسکو از تلاش‌های ایالات متحده برای استرداد یک لوح باستانی معروف که در درگیری‌های جنگ خلیج فارس در دهه ۱۹۹۰ از عراق به سرقت رفته بود، استقبال کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، آژانس آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) روز دوشنبه گفت که لوح تاریخی گیلگمش (یکی از قدیمی‌ترین آثار ادبی موجود در تاریخ جهان) قرار است اواخر این هفته از سوی ایالات متحده به عراق بازگردانده شود. 

لوح گیلگمش ساخته شده از خاک رس و بسیار باارزش است و نمی‌توان برای آن قیمتی در نظر گرفت. این لوح دارای کتیبه‌هایی به زبان سومری، تمدن مشهور بین‌النهرین باستان، است. این گنجینه ۳۵۰۰ساله پس از شروع جنگ خلیج فارس در آگوست ۱۹۹۰ از موزه‌ای در عراق به سرقت رفت. این لوح در سال ۲۰۰۷، وارد بازار آثار هنری ایالات متحده شد. طبق گزارش‌های خبری، این مصنوعات در سال ۲۰۱۴ توسط زنجیره خرده‌فروشی صنایع‌دستی، Hobby Lobby، برای نمایش در موزه انجیل در واشنگتن دی سی خریداری شده است (بودجه این موزه را خانواده صاحب هابی لابی تأمین می‌کنند). وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه ژوئیه اعلام کرد که در حال اجرای حکمی برای واگذاری رسمی این لوح است، زیرا این شیء «بر خلاف قوانین فدرال» وارد ایالات متحده شده است و اشاره کرد که عوامل فدرال این لوح را در سپتامبر ۲۰۱۹ از موزه کشف کرده بودند.

\"\"

پیروزی بزرگ

قرار است در یک مراسم در موسسه اسمیتسونین در واشنگتن دی سی، این لوح باارزش به طور رسمی به عراق بازگردانده شود. آدری آزولای، مدیرکل یونسکو در پیامی گفت: «با بازگرداندن این اشیا که به صورت غیرقانونی از عراق خارج شده‌اند، مقامات در ایالات متحده و عراق به مردم عراق اجازه می‌دهند تا با صفحه‌ای از تاریخ غنی خود ارتباط دوباره برقرار کنند. این استرداد استثنایی یک پیروزی بزرگ برای کسانی است که میراث مردم غنی از فرهنگ را نابود یا سرقت می‌کنند و سپس آن را برای تأمین منابع مالی خود برای ایجاد خشونت و توسعه تروریسم انتقال می‌دهند.» 

اولین برداشت‌ها

این لوح با جلوه‌های خط میخی متمایز و گوه‌مانند، شامل بخش‌هایی از یک شعر حماسی سومری است که در آن قهرمان داستان، گیلگمش، رویاهای خود را برای مادرش بازگو می‌کند. مدیرکل یونسکو گفت، برخی از داستان‌ها در عهد عتیق نگارش شده‌اند که آن را به یکی از قدیمی‌ترین متون مذهبی شناخته‌شده ددر جهان تبدیل کرده است. آژانس ملل متحد اعلام کرد که ۱۷ هزار اثر دیگر از ایالات متحده پس از مراسم روز پنجشنبه از ایالات متحده به عراق بازگردانده می‌شود. 

رویکرد مخرب

به گفته اینترپل، در دهه گذشته به دلیل درگیری‌های مسلحانه، میزان تخریب میراث‌فرهنگی به طور قابل‌توجهی در جهان افزایش یافته است. مدیرکل یونسکو خاطرنشان کرد که مقامات ایالات متحده، که تقریباً ۴۴ درصد بازار جهانی آثار هنری را تشکیل می‌دهد، در سال‌های اخیر در زمینه مقابله با آثار باستانی به‌سرقت‌رفته پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. آژانس سازمان ملل متحد گفت که واحد قاچاق آثار باستانی ایالات متحده با کمک بهبود قوانین و کمک نهادهای کلیدی فرهنگی، در سال جاری به بازگرداندن اقلام با ارزش به مردم پاکستان، کامبوج، تایلند، نپال و سریلانکا کمک کرده است. استیسی وایت، سرپرست معاون معاون آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه ایالات متحده، که در این رویداد سخنرانی کرده است، گفت: «ایالات متحده برای میراث‌فرهنگی عراق ارزش زیادی قائل است. ما نزدیک به ۲۰ سال با همتایان عراقی و موسسات دانشگاهی و غیرانتفاعی آمریکایی برای حفاظت، حراست و احترام به میراث‌فرهنگی غنی عراق همکاری کرده‌ایم.» 

 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14000707900205

برچسب‌ها