مدال طلای جهان در ترکیه به گروه ایرانی اختصاص پیدا کرد

تنها اختراع مربوط به موزه‌ها در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ترکیه مربوط به یک گروه ایرانی بود که توانست بین 260 مخترع از 20 کشور جهان، برای دومین بار مدال طلا برای کشور به‌دست آورد.

به‌گزارش میراث‌‌آریا، محمودرضا گرجی، مرجان حاجی رحیمی و سالار بصیری برای حفاظت از اشیای تاریخی و هوشمندسازی موزه‌ها موفق به ثبت اختراعی شده‌اند که پیش از این در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) مدال طلا را کسب کرده‌اند. اکنون نیز همان اختراع در نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ترکیه نیز موفق به کسب مدال طلا شده است.

محمودرضا گرجی که به نمایندگی از این گروه در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ترکیه شرکت کرده بود، در این خصوص گفت: «این نمایشگاه به این دلیل که نخستین نمایشگاه حضوری پس از شیوع کووید 19 بود، اهمیت زیادی داشت و در آن 260 مخترع از 20 کشور جهان شرکت کرده بودند که 10 اختراع از ایران برای شرکت در این نمایشگاه برگزیده شدند.»

او افزود: «به‌عنوان نمایندگان ایران برای ما بسیار اهمیت داشت که برای یک اختراع موزه‌ای در ترکیه، کشوری که به صنعت گردشگری‌اش بهای زیادی می‌دهد، مدال طلا به‌ دست آوردیم.»

این مخترع با تشکر از مشاوره‌های تخصصی مسعود تاجبخش دستیار ویژه دبیرکل فدراسیون جهانی مخترعان که به عنوان رئیس کمیته داوران، در این نمایشگاه حضور داشت،  تصریح کرد: «از نکات قابل توجه این نمایشگاه حضور مصطفی وارناک وزیر صنعت و تکنولوژی ترکیه در غرفه ایران و استقبال او از اختراعات شرکت‌کنندگان ایرانی بود.»

گرجی با بیان اینکه این اختراع تنها اختراع مرتبط با موزه‌ها در این نمایشگاه بود، درباره ساخت آن که قرار بود به شکل آزمایشی در موزه ارامنه تهران نصب شود، گفت: «با توجه به تحریم‌ها، تمام تجهیزات مورد نیاز در ایران پیدا نمی‌شود و مجبور شدیم با صرف هزینه گزاف این تجهیزات را با واسطه از کشورهای خارجی بخریم. دستگاه در حال ساخت، متناسب با اشیای موزه ارامنه است و امید است  تا پایان مهرماه نصب و راه‌اندازی شود.»

ششمین دوره نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی اختراعات کشور ترکیه (ISIF 2021) از 30 شهریورماه تا 4 مهرماه 1400 با حمایت فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) ، سازمان مالکیت‌های فکری ملل متحد (WIPO)، دفتر ثبت بین‌المللی اختراعات اروپا (EPO) و زیر نظر وزارت صنعت و فناوری و دفتر ثبت اختراعات کشور ترکیه توسط عضو دائم فدراسیون جهانی مخترعان در کشور ترکیه (ABDER) برگزار شد.

همچنین برگزاری کارگاه‌های مالکیت فکری و تجاری‌سازی اختراعات توسط اساتید این حوزه را می‌توان از دیگر نکات مثبت این رویداد بین‌المللی برشمرد.

انتخاب و اعطای مدال و جوایز در بخش مسابقات این عرصه بین‌المللی به مخترعان با بررسی دقیق اختراعات آن‌ها، توسط کمیته داوران بین‌المللی با تخصص‌های ویژه انجام شد و مراسم اعطای مدال با حضور شخصیت‌های علمی كشور تركيه برگزار شد.

برگزاری اين مسابقات بین‌المللی فرصتی برای معرفی و آشنایی مخترعان ايرانی با مجامع علمی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با اختراعات است و نیز فرصتی برای ورود به بازارهای جهانی و پیدا کردن حمایت‌کننده مالی برای تولید دستاوردهای علمی داخلی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 14000710640637

برچسب‌ها