نخستین اجلاس مدیران موزه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به صورت مجازی برگزار شد

نخستین اجلاس مدیران موزه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای ظهر امروز پنجشنبه 15 مهرماه 1400 در شهر تولای روسیه به صورت مجازی برگزار شد و در این اجلاس مجازی نمایندگانی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز حضور داشتند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، در این اجلاس که در ادامه بیست و یکمین اجلاس سران همکاری شانگهای برگزار شد، مقامات ارشد فرهنگی و رؤسای موزه‌های برجسته کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، هندوستان، مغولستان، پاکستان و بلاروس حضور داشتند.

به نمایندگی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی محمدرضا کارگر مدیر‌کل موزه‌ها، امیررضا شریف‌نیا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران به صورت برخط در این اجلاس شرکت کردند.

این رویداد نخستین اجلاس رسمی میان مدیران موزه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای پس از عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان بین‌المللی محسوب می‌شود و طی آن شرکت‌کنندگان در چارچوب مسائل مرتبط به برقراری مناسبات آینده محور میان موزه‌ها، اجرای طرح‌های مشترک و تبادل نظر در ایجاد برندهای موزه‌ای گفت‌وگو کردند.

این اجلاس با سخنرانی فرماندار استان تولا، معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه و معاون دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای آغاز شد و در ادامه مدیران موزه‌های کشورهای شرکت‌کننده درباره نحوه همکاری با این سازمان و ارائه گزارش از فعالیت‌های موزه‌های خود سخنرانی کردند.

محمدرضا کارگر مدیر‌کل موزه‌های کشور در سخنرانی خود به نمایندگی از ایران در این اجلاس گفت: «حضور در اولین انجمن موزه SCO برای من بسیار خوشحال‌کننده است، زیرا شما نماینده تمدن‌های باستانی و پایدار هستید که صلح و دوستی را با زبان فرهنگ ترویج داده‌اند. مشارکت‌های فرهنگی ما را گرد هم می‌آورد و به ما نشان می‌دهد که برای ارتباط پایدار ملت‌ها، هیچ ابزاری مهمتر از همان ریشه‌ها وجود ندارد.»

او افزود: «میراث‌فرهنگی به ما یادآوری می‌کند که افتخار تمدن امروز مدیون مردان و زنانی است که درختی اصیل در این سرزمین‌ها کاشته‌اند و دستیابی به امنیت و ثبات به درک بهتر یکدیگر بستگی دارد. در همین حال، ایران همیشه یکی از مهمترین سرزمین‌هایی بوده که در شکل‌گیری تاریخ تمدن بشری نقش اساسی داشته و بخشی جدایی‌ناپذیر از روابط غرب و شرق است.»

کارگر ادامه داد: «اگر امروز اهداف مشترکی را برای میراث مشترک خود در نظر بگیریم، مطمئناً گامی محکم و پیوسته به‌منظور توسعه کشورهای خود برداشته‌ایم و در نتیجه، تعامل آسیایی این قاره در سطح بین‌المللی از همیشه قوی تر خواهد بود. شاید کمتر از همه، توسعه امنیت پایدار به اصالت هنر و تمدن بستگی دارد.»

این مقام مسئول یادآور شد: «همه ما ریشه در قلمرو این قاره داریم و آثار ملموس و نامحسوس گذشته سرمایه‌های بزرگ تمدن آسیا بوده است.»

کارگر ادامه داد: «مشارکت پویای موزه‌ها به‌عنوان مهمترین نهادهای فرهنگی هر جامعه در شاخه‌های مختلف باعث ایجاد لذت در مردم این سرزمین‌ها می‌شود و بر توسعه روابط تجاری، سیاسی، اقتصادی و فناوری تأثیر عمیقی خواهد داشت.»

او اضافه کرد: «در حال حاضر حدود800 موزه فعال در کشور ما وجود دارد که حدود300 موزه متعلق به بخش خصوصی و مابقی به دولت، شهرداری‌ها و دیگر نهادهای عمومی تعلق دارد. در طول 40 سال گذشته موزه‌های ما همکاری‌های بین‌المللی با موزه‌های جهان در زمینه مرمت، پژوهش و نمایشگاه داشته‌اند و در حال حاضر با بیش از 50 کشور، ارتباط همکاری موزه‌ای داریم. همچنین تجربیات مشترک نمایشگاهی با موزه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای داشته‌ایم.»

مدیرکل موزه‌های کشور ادامه داد: «موزه ملی ایران با موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ و همچنین مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با موزه دولتی هنرهای زیبای پوشکین مسکو دارای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین موزه‌ای هستند.»

او اظهار کرد: «ایران از هر نوع همکاری بین موزه استقبال می‌کند و تاکنون با برخی از کشورهای عضو این سازمان به‌عنوان نمایشگاه یا پروژه تحقیقاتی همکاری کرده است. ما علاقه‌مند هستیم که با این اجلاس، همکاری نزدیک داشته باشیم و پیشنهاد می‌کنیم که یک نمایشگاه مشترک در دستور کار قرار گیرد که می‌تواند در موزه‌های ملی یا موزه‌های بزرگ هر کشور به نمایش گذاشته شود.»

همچنین در ادامه این اجلاس، نمایشگاه مجازی با عنوان «در مسیر اتحاد فرهنگی» افتتاح شد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000715622922

برچسب‌ها