برگزاری مراسم نمایش سنتی عروس گوله در نمایشگاه اکسپو 2020

مراسم آئینی سنتی عروس گوله گیلان با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی به نمایش گذاشته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان نمایش آئینی و سنتی عروس گوله از مجموعه داستان‌های گیلانی با محتوای گرامیداشت نوروز و بهار با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و بنیاد سینمایی فارابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه اکسپو 2020 به نمایش گذاشته شد.

شخصیت‌های نمایش عروس گوله شامل غول، پیربابا و نازخانم هستند که شخصیت‌های این نمایش را غول به عنوان زمستان و ایام سخت، نازخانم به عنوان نماد بهار و زایش طبیعت و پیربابا نماد تلاش و امید تشکیل می‌دهند.

سازمان منطقه آزاد انزلی در طی سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری و حمایت از فعالان این حوزه اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ساخت عروسک‌های غولپیکر تحت لیسانس کمپانی گراندپرسونز فرانسه کرده که با استفاده از دانش فنی و تکنیکی طراحان و سازندگان برجسته کشور موفق به ساخت سه عروسک شخصیت نمایش عروس گوله شدند و این عروسک‌ها در برنامه‌های مختلف فرهنگی و گردشگری داخلی و بین‌المللی به نمایش گذاشته شده است.

مراسم عروس گوله به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نمایش‌های سیار و میدانی با حضور شخصیت‌های اساطیری به شکل سینه به سینه میان نسل‌های مختلف مردم گیلان منتقل شده است اما در تمام دوران‌ها بر اساس شواهد موجود، چهارچوب کلی قصه دست نخورده باقی مانده است.

این مراسم به عنوان یکی از بهترین‌ اجراهایی که معرف فرهنگ غنی مردم گیلان به عنوان گنجینه فرهنگ و تمدن به شمار می‌رود در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی اجرا شد.  نمایشگاه اکسپو 2020 در شهر دبی به مدت 182 روز دایر خواهد بود.

مراسم سنتی عروس گوله با شماره 136 در تاریخ 1389/03/05 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000718709251

برچسب‌ها