ویژه‌برنامه «قند پارسی» به مناسبت بزرگداشت حافظ و مولانا برگزار شد

«قند پارسی»، ویژه‌برنامه بزرگداشت مولانا و حافظ، با همکاری کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و خراسان شمالی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به‌صورت مجازی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مژده دستوری، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس روز 19 مهرماه 1400 اظهار کرد: «جای بسیار شگفتی است که با گذر سال‌هایی طولانی هنوز نام حافظ نه در شیراز بلکه در جهان می‌درخشد.»

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس ادامه داد: «حافظ ماندگار شد چون خدا را در دل داشت و حافظ ماندگار شد چون مردم‌دوست بود و بااخلاق و اخلاق ازنظر حافظ یعنی خدمت کردن به خلق، یعنی محبت کردن و با دوستان، مروت داشتن و با دشمنان مدارا کردن.»

او افزود: «حافظ پنج صفت خوب را نام می‌برد: وفای به عهد، محبت کردن، انصاف داشتن، وظیفه‌شناسی و امانت‌دار بودن؛ همه این‌ها، مهارت‌های زندگی است که باید یاد بگیریم و مانند او، صادق باشیم و راست بگوییم و حافظ خود عصاره‌ای از خوبی و نیکی‌هاست. لسان‌الغیب است. باخدا رازها داشت و چیزهایی را درک می‌کرد و می‌دید که ما نمی‌توانیم درک کنیم؛ اما زبانش زبان حال است. زبانش زبان ماست. شیرینی گفتارش بر جان‌ودل می‌نشیند و هر سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند.»

دستوری بیان کرد: «اما شمیم بوی نارنج، عطر گلبرگ‌های نسترن و تپه‌های سرسبز شیراز، سخن را به حافظ وصل کرد و مولانا که حافظ مریدش بود و شعرهایش را از برداشت.»

معاون فرهنگی کانون فارس با اشاره به نام‌گذاری 18 مهر در تقویم هفته ملی کودک به نام «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی» گفت: «دوست داشتن و احترام به خانواده، نمونه‌ای از اخلاق ناب و بی‌نظیری است که مولانا بر آن تأکید دارد.»

حافظ خوانی اعضا، پخش کلیپ، تفأل به دیوان حافظ، شعرخوانی اعضای کودک و نوجوان، پخش فیلم طنز، بررسی کتاب بازنویسی شده مولانا برای کودکان و نوجوانان، صحبت نماینده‌ای از مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و پخش تیزر سفر مجازی به قونیه از برنامه‌های اجراشده در ویژه‌برنامه «قند پارسی» بود که 18 مهرماه در حافظیه شیراز و با ارتباط مجازی با خراسان شمالی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000719143396

برچسب‌ها