همت بدنه میراث‌فرهنگی لازمه ثبت جهانی هنر خوشنویسی

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد ابراز امیدواری کرد که با همت متولیان بخش‌های مختلف در بدنه میراث‌فرهنگی هر چه سریع‌تر هنر خوشنویسی و نستعلیق ثبت جهانی شود.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مراسم رونمایی کتاب «طلایه‌داران هنر خوشنویسی موزه میرعماد» (آثاری از دوره ایلخانیان اواخر عهد قاجار) به‌مناسبت هفته خوشنویسی با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها، کیا پارسا مدیرمجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، غلامحسین امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران، رضا یساولی مدیرهنری کتاب طلایه‌داران هنر خوشنویسی ایران، بعدازظهر امروز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در سالن سینمای موزه ملت مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد. 

کتابی برای منبع مطالعاتی پژوهشگران

کیا پارسا مدیرمجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با تشکر از پیگیری‌ها و زحمات انجمن خوشنویسان ایران برای ثبت هنر خوشنویسی در تقویم ملی کشور، افزود: «خوشنویسی به‌عنوان اتفاقی مهم در دنیای هنر بازتاب هنردوستی است و امید می‌رود با همت متولیان بخش‌های مختلف در بدنه میراث‌فرهنگی هر چه سریع‌تر شاهد ثبت جهانی هنر خوشنویسی و نستعلیق باشیم.» 

پارسا با اشاره به اینکه ۸۹ قطعه از آثار موزه میرعماد ثبت ملی شده‌اند، افزود: «این موزه از سال ۷۶ افتتاح شده و طی این سال‌ها از وظایف خود در راستای برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی هیچ‌گاه غافل نبوده است.» 

پارسا با اشاره به اهمیت معرفی آثار حاضر در مخازن موزه‌ها، ادامه داد: «معرفی این آثار مسئولیت سنگینی را روی دوش مدیران مجموعه‌ها می‌گذارد. ما نیز در این مجموعه برای معرفی آثار سایر موزه‌ها برنامه جدی داریم.» 

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد ابراز امیدواری کرد این کتاب که به همت انتشارات یساولی منتشر شده است در آینده به‌عنوان منبع مهم اطلاعاتی مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد. 

در ادامه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها گفت: «در چند سال اخیر شاهد بودم که استاد امیرخانی و آقای یساولی با چه علاقه‌ای پیگیر انتشار این کتاب بودند که در نهایت این مهم محقق شد.» 

او با تاکید بر اهمیت شخصیت میرعماد بیان کرد: «زمانی که در رابطه با یک هنرمند تاثیرگذار مانند میرعماد صحبت می‌کنیم، به جامعه داخلی و بین‌المللی یادآوری می‌کنیم که هنر مهم‌ترین موضوع ایرانی‌ها در همه اعصار بوده است. همچنین این چنین اتفاقاتی اجازه فراموشی را به این هنر ارزشمند نمی‌دهد.» 

مدیرکل امور موزه‌ها تصریح کرد: «میرعماد بخشی از آثار هنری ماست و تقدیر از چنین شخصی موجب بالندگی جایگاه خودمان می‌شود. هرچه‌قد هنر این شخصیت معرفی شود، در واقع ارزش ایرانی‌ها بالا می‌رود و غرور ملی ما بالنده‌تر می‌شود.» 

خط به عنوان هنری مجرد دارای نبوغ است

او با تاکید بر ارزش خط به عنوان یک اثر هنری مستقل، تصریح کرد: «با برگزاری چنین مراسمی به هنر خط توجهمی‌شود. هنری که به‌طور مستقل دارای نبوغ است و جدا از متن، یک اثر هنری تلقی می‌شود. خط مجرد از متن و به عنوان یک هنر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و خود نمایی کند.» 

کارگر با اشاره به جایگاه بین‌المللی این هنر، ادامه داد: «افراد بسیاری در دنیا محو زیبایی این هنر می‌شوند و مجموعه‌ای را خریداری می‌کنند که این موضوع گواه جایگاه ویژه هنر خوشنویسی در جوامع بین‌الملل است.» 

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که جامعه بتواند برای تک‌تک هنرمندانش موزه‌ای مانند میرعماد داشته باشد و افزود: «زمانی که خودمان را با بقیه کشورها قیاس می‌کنیم، متوجه می‌شویم ایران تا چه میزان در داشتن هنرمندان برجسته غنی است ولی ما توان قدرشناسی و معرفی این هنرمندان را به نسل جدید نداریم. این موضوع جای تاسف دارد و میراث‌فرهنگی باید در این زمینه پویاتر و فعال‌تر باشد.» 

مدیرکل امور موزه‌ها همکاری شکل‌گرفته بین چند نهاد خصوصی و دولتی برای انتشار چنین کتاب نفیسی را به فال نیک‌گرفت و گفت: «نقش این کتاب در معرفی هنر خوشنویسی کم‌تر از موزه نیست. موزه میرعماد نیز یکی از موزه‌های موفق کشور استو از تک تک همکارانم در این موزه و استاد امیرخانی و یساولی برای انتشار این کتاب تشکر می‌کنم.» 

کتابی کامل برای شناساندن تاریخ خوشنویسی کشور 

در ادامه استاد غلامحسین امیرخانی پشت تریبون دعوت شد و با تاکید بر ارزش فرهنگ و هنر در شکل‌گیری اصل و موجودیت انسان بیان کرد: «خوشحالم فرصتی برای پرداختن به مطالبی که پایه و اصل موجودیت انسان است، مهیا شد. اصلی که متاسفانه در عصر امروز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. توجه به فرهنگ بسیار مفصل است، این گنج باید شناخته وقدر آن دانسته شود.» 

او در صحبت‌هایش به پیشینه هنر خوشنویسی اشاره کرد و گفت: «این هنر از میانه دوره ساسانی به وجود آمده و باتوجه به نشانه‌های پیدایش آن در نزدیکی کرمان، هنری ایرانی محسوب می‌شود که در ادامه و دوره اسلامی نیز وسعت پیدا کرد.» 

امیرخانی در ادامه به جایگاه و نقش هنر خوشنویسی در دوره معاصر و در موزه‌های دنیا اشاره کرد و افزود: «این هنر بیش از اینکه در کشور خودمان به آن توجه شود در دنیا دارای هویت است.» 

او همچنین با تاسف برای از بین رفتن رشته‌های هنری بیان کرد: «در گذشته بیش از ۱۵۰ رشته هنری در کشور وجود داشته که بیش از ۱۰۰ رشته یا از بین رفته‌اند و یا در حال از بین رفتن هستند. مسئولیت پیگیری و حمایت از این هنرها بر ما واجب است. ما تمام دستاوردهای دنیای امروز را قدردان بزرگان هنرمندی هستیم که امانتی را در اختیار ما گذاشته‌اند و باید در حفظ این امانت‌ها کوشا باشیم.» 

این استاد هنر خوشنویسی با ابراز خوشنودی از انتشار کتاب نفیس طلایه‌داران هنر خوشنویسی، اظهار کرد: «باید برای معرفی هنرمندان کشور الگوسازی شود و این افراد به جوانان معرفی شوند. این کتاب مجموعه‌ای کامل برایهرکسی است که هیچ اطلاعی از جریان تاریخی خوشنویسی کشور ندارد و نمونه‌هایی ارزنده همراه با نقشه جغرافیای فرهنگی کشور در آن وجود دارد، که حائز اهمیت است.» 

یساولی نیز با ابراز خوشحالی از انتشار این کتاب، گفت: «این کتاب نتیجه کار یک تیم است، مدیون آن‌ها هستم و از همه تشکر می‌کنم. انتشار این کتاب مسئولیت سنگینی را برای کتاب‌های بعدی روی دوشم گذاشت.» 

فلسفی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در صحبت‌هایش به اهمیت خوشنویسی و تاریخچه این هنر ارزشمند پرداخت. همچنین در ادامه فیلم مستند داستانی «میرعماد» ساخته نیما جوادی روایتی از زندگی میرعماد الحسنی سیفی قزوینی خوشنویس دوره صفوی برای حاضران در سالن نمایش داده شد و کیوان ساکت نیز به نواختن سه‌تار پرداخت. 

در پایان از کتاب «طلایه‌داران هنر خوشنویسی ایران» رونمایی و لوح تقدیری از سوی امیرخانی به یساولی و نیز کتاب و لوح تقدیری از سوی کیا پارسا به نیما جوادی تقدیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14000724957983

برچسب‌ها