ازسرگیری صدور روادید فردا نهایی می‌شود/ صنایع خلاق حلقه مفقوده حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت صنایع خلاق و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «صنایع خلاق حلقه مفقودی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است.»

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از نمایشگاه فناوری‌های نرم، صنایع‌فرهنگی و خلاق که با همراهی سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد، در جمع خبرنگاران گفت: «کارهای متنوع و خیلی خوبی را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده است و نکته قابل توجه این است که عمده این‌ها مسیر کاربردی و عملیاتی دارند که در واقع نیاز کشور به حساب می‌آیند.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، افزود: «خوشبختانه در حوزه‌های مختلفی که نیاز امروز وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است در این نمایشگاه کارهای مرتبط انجام شده، من امروز در این بازدید دیدم که برخی از حلقه‌های مفقوده‌ای که داریم در این نمایشگاه وجود دارد. خوشبختانه نیروهای جوان، خلاق و با انگیزه، دانشمند و خستگی‌ناپذیر بسیار خوب در این نمایشگاه حضور دارند و در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند. آشنایی من امروز با این بخش و نیز آشنایی همکاران و معاونان من بسیار می‌تواند در ادامه فعالیت‌هایی که ما در وزارت خانه داریم موثر باشد.» 

او ادامه داد: «ما داشته‌های فراوانی داریم اما این داشته‌ها را نمی‌توانیم درست عرضه کنیم. تسهیل در عرضه و در کنار آن تقویت تقاضا خصوصا در حوزه صنایع‌دستی بسیار مهم است. این‌ها از جمله مشکلات ما است. به‌طور مشخص استفاده از فناوری‌های جدید و زیرساخت‌هایی در این حوزه وجود دارد و هرکسی در هر کجای کشور فعالیت می‌کند دغدغه ارتباط با مشتری و مخاطب خود را نباید نداشته باشد.» 

مهندس ضرغامی اضافه کرد: «ما اگر بتوانیم این مسائل را حل کنیم خیلی از مشکلات ما برطرف می‌شود، بخش داخلی مهم است و بخش صادرات نیز اهمیت فراوانی دارد. اکنون فضای مجازی این ارتباط جهانی را فراهم کرده و همه جای دنیا افراد می‌توانند به محصولات و داشته‌های ما از دورترین نقاط کشور حتی در روستاها و بوم‌گردی‌ها دسترسی پیدا کنند.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اظهار کرد: «خوشبختانه من امروز با شرکت‌هایی آشنا شدم که همه جوان و با انگیزه هستند. من از نزدیک که با این‌ها آشنا شدم متوجه شدم برخی از مواردی که دنبال آن هستم که راه‌اندازی کنم در کشور موجود است و باید همان‌ها را تجمیع کرد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در خانه‌های خلاق در سراسر کشور ایجاد شده باید بتوانیم ماموریت‌های وزارتخانه را به شکل بهتری جلو ببریم.» 

برگزاری نشست مشترک با وزرای بهداشت و امور خارجه

او درباره برنامه‌های خود در حوزه گردشگری نیز گفت: «در مورد گردشگری در آینده نزدیک به صورت وسیع اعلام خواهم کرد، در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی دارد انجام می‌شود. اول باید این مریضی را که دارد نفسش قطع می‌شود احیا کرد. به‌عنوان مثال مصوبه‌ای را دیروز از ستاد ملی کرونا گرفتیم که بسیار مهم است. بر اساس این مصوبه وام‌هایی که مراکز گردشگری دریافت کردند و به خاطر کرونا در پرداخت آن دچار مشکل هستند دیروز مصوب شد تا آخر سال استمهال شد و در خصوص مالیات نیز با موافقت ستاد ملی کرونا قرار شد تا یک تاریخی مفصاحساب مالیاتی آن‌ها به تاخیر بیفتد.» 

مهندس ضرغامی ادامه داد: «فردا در یک جلسه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت به‌طور رسمی موضوع صدور روادید گردشگری خارجی را اعلام خواهیم کرد. آیین‌نامه را در این باره تنظیم کردیم. این آیین‌نامه به صورت دقیق در معاونت گردشگری تهیه شده است. امیدواریم بتوانیم با حفظ همه پروتکل‌ها تعطیلی ۲۰ ماهه ورود گردشگر خارجی را که برای مجموعه عوامل گردشگری، مراکز اقامتی، تورگردان‌ها و آژانس‌ها مهم است، اجرایی کنیم.» 

فعالیت ۱۵۰۰ شرکت در حوزه خلاق

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مصاحبه گفت: «یکی از برنامه‌های جدی ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است. ۱۵۰۰ شرکت در حوزه خلاق داریم برخی از این شرکت‌ها ممکن است دانش بنیان نیز باشند.» 

او ادامه داد: «حوزه خلاق در واقع تجاری‌سازی علوم انسانی است چرا که در حوزه علوم انسانی در جهان یک قدرت به‌حساب می‌آییم. یکی از بحث‌های جدی تجاری‌سازی علوم انسانی توسعه صنایع خلاق در تمام حوزه‌هاست که می‌تواند شامل صنایع‌دستی، بازی، انمیشین و… باشد. بنابراین یکی از اهداف اصلی ما بازارسازی برای شرکت‌های حوزه تکنولوژی است.» 

او اضافه کرد: «تجاری‌سازی علوم انسانی یکی از برنامه‌های جدی این معاونت است که در حوزه صنایع خلاق دارد اتفاق می‌افتد. من از تمام افرادی که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و خصوصا آقای مهندس ضرغامی که به این موضوع کمک کردند تشکر می‌کنم. ان‌شاء‌الله با حضور ایشان امیدواریم توسعه زیست بوم خلاق کشور را بتوانیم پیش ببریم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14000725622501

برچسب‌ها