نقش راهنمایان گردشگری در کیفیت‌بخشی به تورهای مسافرتی

یکی از ویژگی‌های گردشگری که درواقع یکی از مزیت های آن نیز محسوب می‌شود، این است که اغلب کشورها گردشگری را در برنامه توسعه ملی خود در نظر گرفته‌اند. به همین جهت از پایه‌های اصلی توسعه جوامع باشد.

یکی از ویژگی‌های گردشگری که درواقع یکی از مزیت‌های آن نیز محسوب می‌شود، این است که اغلب کشورها گردشگری را در برنامه توسعه ملی خود در نظر گرفته‌اند. به همین جهت از پایه‌های اصلی توسعه جوامع باشد. اطلاق عنوان صنعت بدون دود به صنعت گردشگری، نشانگر نقش بی‌بدیل آن در توسعه کشورهاست. 

هرروزه در سراسر دنیا بر تعداد سفرهای گروهی افزوده می‌شود. این نوع سفرها دارای مزایایی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده بهینه مردم از زمان و پول اشاره کرد. مردم می‌خواهند از فرصتی که در اختیاردارند بهترین استفاده را ببرند بنابراین برای مسافرت از طریق ثبت‌نام در تورهای گروهی، اقدام می‌کنند. در این میان وجود خدمات اطلاع‌رسانی خوب در مسافرت، امری ضروری است که این امربر عهده راهنمایان گردشگری است. 

از عناصر مهم و تأثیرگذار در رضایت مشتری از تور و سفر، راهنمای گردشگری است. شغل راهنمای تور یکی از جذاب‌ترین شغل‌ها در جهان است. هر بازدید یا سفر برنامه‌ریزی‌شده بستگی بسیار زیادی به راهنمای تور دارد و او نماینده یک ملت یا یک کشور است. راهنما درواقع رابط اصلی بین جامعه میزبان (به‌عنوان مقصد گردشگری) و بازدیدکنندگان است. 

راهنمای گردشگر با رفتار و به‌طورکلی با عملکرد خود، باعث کیفیت‌بخشی به تور می‌شود. راهنما ارائه‌دهنده خدماتی است که مصرف‌کننده آن مسافر است، این خدمات در لحظه ایجاد و در لحظه مصرف می‌شوند و در صورت‌ رضایت نداشتن مسافر از کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط شخص راهنما، گاه جبران آن سخت و حتی امکان‌ناپذیر است، بنابراین در کار راهنما هرلحظه تماس با مسافر دارای اهمیت بالایی است.

یک راهنمای تور برای آنکه بتواند وظایف خویش را به نحو مناسب و شایسته به انجام رساند باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. راهنمای تور باید فردی خوش‌برخورد و شاداب باشد، ظاهر او نیز نقش بسیار مهمی در پذیرش راهنما نزد مسافران دارد. رعایت ادب و رفتار نیز از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی یک راهنمای تور به‌حساب می‌آید. درعین‌حال او باید در خصوص تطبیق ویژگی‌های مسافران همراه خود با اصول حاکم بر مقصد نیز تلاش کند. توانایی ایجاد ارتباط کلامی با گردشگران توسط راهنما در طلب رضایت ایشان از وی نقشی بسزا دارد. شرایط جسمانی راهنما نیز از نکات مهم در توانایی انجام‌وظیفه او است. 

قطع به‌یقین، در صورتی اجرای یک تور موفقیت‌آمیز است که به‌درستی و به‌صورت اصولی مدیریت و راهنمایی شود. عدم توجه به این مهم، می‌تواند باعث‌عدم موفقیت تور و به دنبال آن نارضایتی مسافر یا گردشگر شود. به‌عبارت‌دیگر، راهنما مهم‌ترین عنصر در موفقیت یاعدم موفقیت یک تور، به‌حساب می‌آید. 

راهنمای گردشگر نقش تعیین‌کننده‌ای در گردشگری فرهنگی دارد و به لحاظ ویژگی‌های خاص شغلی مجبور است در هر مرحله‌ای از تور، نقش خاصی را ایفا کند. درواقع تنها کسی که در تور قابل‌دسترس است، راهنما است. راهنما، مدیر، راهگشا و معلم، جامع شناس، روانشناس، کارآفرین و… است. او هماره تلاش می‌کند تا مسافران را از ابهامات به وجود آمده خارج کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1400080486166

برچسب‌ها