تفرش شهر ملی درویشی‌دوزی می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور بررسی تفرش به عنوان شهر ملی درویشی‌دوزی (تفرشی دوزی) به این شهرستان سفر کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، امروز ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰ ویدا توحدی به نمایندگی از طرف پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور برای بررسی وضعیت صنایع‌دستی شهرستان تفرش به این شهرستان سفر کرد. 

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر یک روزه خود از چند کارگاه تفرشی دوزی، روستای طاد و مسجد شش ناو بازدید کرد. 

توحدی با اشاره به اهمیت برندسازی و ملی شدن یک شهر یا روستا به نام صنایع‌دستی گفت: «این امر موجب تقویت وضعیت اقتصادی و سهولت معیشت می‌شود و به رشد و ثروت هم می‌انجامد که چهره اجتماع را دگرگون می‌کند.» 

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با یادآوری اینکه مرحله نخست ارزیابی انجام شده امروز به پایان می‌رسد، گفت: «البته باید مطمئن باشیم همه فاکتورهای اعلامی برای ثبت ملی شهر تفرشی دوزی وجود دارد.» 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در مورد علت شهرت «تفرشی دوزی» گفت: «برخی از آثار در حوزه صنایع‌دستی وجود دارند که برای اولین بار در منطقه خاصی کار شده و به همین دلیل به نام همان شهر نیز به ثبت رسیده است. تفرشی‌دوزی برای اولین بار در تفرش انجام شده و به نام همین شهر نیز به ثبت رسیده است.» 

مرزبان در ادامه افزود: «تفرشی‌دوزی یا درویش‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی ایران است که هنرمندان شهرستان تفرش در آن تبحری دیرینه دارند. هنری که از شهرستان تفرش برخاسته است. شهرستان تفرش در شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی که زیر نظر معاونت صنایع‌دستی کشور به عنوان شهر ملی تفرشی‌دوزی (یا درویشی) معرفی شد و مقدمات ثبت جغرافیایی دوخت تفرشی‌دوزی در حال انجام است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400081172211

برچسب‌ها