بازدید مهندس ضرغامی از آثار صنایع‌دستی هنرمند مهدی‌شهری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از آثار صنایع‌دستی هنرمند مهدی‌شهری که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است، بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی امروز پنجشنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰ از آثار صنایع‌دستی هنرمند مهدی‌شهری که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است، بازدید کرد. 

اثر «سیده فاطمه خادمیان» هنرمند صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر با عنوان «شال شماره‌دوزی» در «رشته رودوزی سنتی»، موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است. 

شال شماره دوزی هنرمند استان سمنان (مکنه) در برنامه داوری نشان بین‌المللی صنایع‌دستی ۲۰۱۶ موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است. 

سه اثر سیده فاطمه خادمیان در رشته‌های شال شماره دوزی سنگسری (مکنه)، لباس زنان ایل سنگسر (کژین) و رومیزی ناهارخوری تا کنون نشان ملی اصالت را نیز کسب کرده است. 

داوری مهر اصالت از سال ۲۰۰۰ میلادی زیر نظر یونسکو آغاز شده است و این مراسم هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. ایران از سال ۲۰۰۷ به این برنامه پیوسته و در همان سال، ۶ اثر صنایع‌دستی کشور موفق به دریافت این مهر شده‌اند. 

این داوری‌ها به‌دلیل حجم زیاد آثار ارسالی از تمام کشورها معمولا به شکل منطقه‌ای برگزار می‌شود که آثار ایران تاکنون در منطقه غرب آسیا داوری شده‌اند. 

یونسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی اجرای این مراسم و داوری‌ها را به شورای جهانی صنایع‌دستی (WCC) که زیر نظر یونسکو است، واگذار کرد. 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سفر به شهرستان‌های سمنان و مهدی‌شهر رفته است و از نزدیک با فعالان این عرصه دیدار و مشکلات آن‌ها را جویا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14000813640820

برچسب‌ها