تیمچه خرازی ها بازار تبریز

استان آذربایجان شرقی

دلیل نامگذاری این تیمچه به علت محل حضور و فعالیت صنف خرازان بوده است.این تیمچه در قسمت شرقی بازار تبریز قراردارد. درنقشه قراجه داغی(۱۲۹۷ه.ق)این مکان با نام "کاروانسرای خرازیها"درنقشه اسدا...خان مراغه ای (۱۳۲۷ه.ق)بانام "سرای خرازیها" نام برده شده است.


این تیمچه ،امتدادشرقی-غربی داشته و راه ورودی آن از سمت غرب و از راسته بازار جدید است.راههای ارتباطی به این تیمچه:
۱-خیابان شهید مدنی،راسته بازارپنبه فروشان،راسته بازارجدید،تیمچه خرازیها
۲-خ.شهید مدنی،سرای خان،دالان خان،راسته بازارجدید،تیمچه خرازیها
تیمچه از شمال به دالان خان،از جنوب به سرای حاج سیدحسین قدیم،از شرق به پاساژ المهدی وازغرب به سرای حاج سیدحسین میانی ودالان کمپانی محدود می شود.این تیمچه از جمله الگوهای فضائی منتظم و هندسی در کالبد بازار است.کف تیمچه درمحل تلاقی با راسته بازار جدید،به اندازه چهارپله از کف راسته ،فروتر نشسته ودرگاه آن با یک قوس کلیل آجری ،درحدیک طبقه مشخص است.


در تیمچه،چوبی و دولنگه بوده و بجز گل میخهای ساده فلزی، تزئین خاصی ندارد.طول تیمچه تقریبا ۳۷ متر درراستای شرقی-غربی امتدادیافته است.عرض تیمچه حدود نه متر است.

این تیمچه،حجره هائی در طبقه زیرزمین دارد اما شیوه یکنواخت حجره بندی درزیر زمین وجودندارد.سقف تیمچه،ازدونیم طاق دردوطرف وهشت طاق درفضای میانی ساخته اند.شیوه آجرچینی در بدنه نیم طاقها به روش حصیری انجام شده و درهریک، پنجره بزرگی که در تامین روشنائی و تهویه هوای داخلی نقش مهم دارد،تعبیه کرده اند.کف تیمچه رابا موزائیک فرش کرده اند که سطح یکنواخت و صافی دارد.

مشاغل قدیمی تیمچه،نخ،نخ فرش و فرش بود که بعدها برنج فروشان،تریکو فروشان و فروشندگان لباس زیر و جوراب به این تیمچه آمدند.درحال حاضر مشاغل، حوله فروشی،لباس زیر،پوشاک،پتوفروشی،خرازی،لوازم بهداشتی،لوازم آرایشی،بدلی جات و کاموافروشی به عرضه محصولات میپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر 1400081895343

برچسب‌ها