۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر 14000824953490

استان آذربایجان شرقی

عنوان دالان میرزا جلیل برگرفته از نام یکی از بازاریان بوده است.این دالان در نیمه شمالی بازار تبریز و تقریبا در نواحی مرکزی آن قراردارد.سرای میرزا جلیل، توسط این دالان ، به بازار صادقیه یا راسته بازار قدیم مرتبط است.راه رسیدن به این دالان به این ترتیب است که از خیابان جمهوری اسلامی، وارد خیابان فردوسی شمالی شده و از راسته بازار قیز بستی، راسته بازار قدیم، راسته بازار آئینه فروشان به این دالان میرسید.

بخش غربی آن که از نظر معماری دالان است و به بازار صادقیه یا آیینه سازان راه دارد و بخش سرای آن به راسته بازار جدید. در حقیقت این دالان و سرا در امتداد شرقی-غربی ساخته شده است.
اینجا مرکز فروش گلیم و وَرنی در بازار تبریز است. بافته‌هایی که بیشتر اثر و هنر عشایر و روستاییان است. البته وَرنی بافی بیشتر در ناحیه حاشیه ارس رواج دارد و تفاوت آنها در چله کشی و گره است.
سرای میرزا جلیل زیبایی‌اش به نوع معماری در سقف حیاط است که سازه‌ای چوبی است.

دیوارها دارای ازاره سنگی بوده و انواع آجرچینی در آن بکاررفته است.دالان میرزاجلیل،کاربری تک صنفی داشته و به فروش فرش، گلیم ، ورنی و خدمات جانبی آن از جمله رفوگری، اختصاص دارد.امروزه این دالان به صورت نیمه متروکه در آمده و اغلب مغازه های آن اجاره ای یا دارای کاربری انباری است.مالکیت در این دالان خصوصی بوده و به خانواده جورابچی ها تعلق دارد.

برچسب‌ها