گام بلند صنعت گردشگری اردبیل برای نیل به توسعه اقتصادی

با توجه به قرارگیری گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی استان اردبیل، اقدامات گسترده‌ای در سال‌های اخیر برای رشد این حوزه انجام شده است.

تمدن کهن، تاریخ پرشکوه و طبیعت چهارفصل اردبیل پتانسیل عظیمی برای رشد همه‌جانبه استان به شمار می‌رود که با توجه به قابلیت‌های در خور توجه این دیار تمدن‌ساز از سال ۹۷ با تدوین ‍‍پلان توسعه گردشگری در تلاش برای دستیابی اردبیل به جایگاه واقعی خود در حوزه گردشگری بوده‌ایم. 

پلان توسعه گردشگری استان شامل سه شاخصه مهم معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان٬ ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تبدیل گردشگری به گفتمان غالب در استان اردبیل بود که تمامی فعالیت‌ها در این راستا برنامه‌ریزی شد. 

به عنوان مصداق بارز این جهت‌گیری‌ها می‌توان به حضور فعال در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و کسب رتبه برتر در تمامی این نمایشگاه‌ها٬ حضور در شبکه‌های تلویزیونی ملی و بین‌المللی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، احداث پل‌های معلق٬ تاسیسات گردشگری٬ آغاز احداث اولین هتل ‍پنج‌ستاره و چندین هتل و تاسیسات اقامتی٬ جاده‌های گردشگری٬ واحدهای بومگردی و… اشاره کرد. 

امیدآفرینی در بین سرمایه‌گذاران بخش گردشگری از مهمترین رویکردها بود که تکمیل ‍پل معلق تمام‌شیشه‌ای هیر در مدت هشت ماه، در حالی که احداث پ‍ل معلق مشگین‌شهر بیش از یک دهه به طول انجامید٬ افزایش تعداد موزه‌های استان از هشت موزه به ۲۷ موزه٬ افزایش ماندگاری مسافر در استان به دو برابر تا قبل از شیوع ویروس کرونا و… از جمله ثمرات آن بود. 

جوان‌گرایی٬ استفاده از ظرفیت بانوان٬ ‍پروژه‌محوری٬ احیای نقش شهرستان‌ها با تفویض اختیارات٬ استفاده از ظرفیت بخش خصوصی٬ ارتقای جایگاه اداره‌کل میراث‌فرهنگی٬ گردشگری و صنایع‌دستی در سطح استان و کشور٬ تعامل با رسانه‌ها٬ استفاده از فناوری‌های نوین٬ حمایت از طرح‌های تاثیرگذار راکد و… مهمترین اولویت‌ها بود که منتج به ارتقای جایگاه گردشگری استان شد. 

از جمله ثمرات این رویکرد ایجاد دو پایگاه ملی در استان بود که گام مهمی در مسیر توسعه گردشگری فرهنگی و تاریخی است٬ بها دادن به گردشگری روستایی که به امیدآفرینی در بین روستاییان و مهاجرت معکوس منجر شد٬ توسعه متوازن گردشگری استان از شمال تا جنوب به نحوی که تا سال ۹۷ گردشگری استان معطوف به سرعین و مشگین‌شهر بود٬ بازسازی سازه دروازه عالی‌قا‍پو اردبیل پ‍س از گذشت ۷ دهه از تخریب آن و احداث اولین هتل بیمارستان کشور در راستای تبدیل اردبیل به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری سلامت است. 

تبدیل اردبیل به دروازه قفقاز٬ رونق گردشگری خارجی که در سال ۹۷ و نیمه نخست سال ۹۸ به اوج خود رسید اما با شیوع ویروس کرونا همانند سایر مناطق دنیا هر چند رشد آن کند شد اما متوقف نشد٬ ثبت دو شهر ملی صنایع‌دستی٬ تصویب رویداد بین‌المللی اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو٬ بها دادن به فرهنگ شهادت با احداث یادمان شهدای مرزبانی بیله‌سوار٬ فراهم‌سازی مقدمات ثبت آثار استان در فهرست آثار جهانی که مهمترین آن تدوین پرونده ثبتی برای کوه سبلان و کاروانسرای شاه عباسی نیر بود نیز از جمله ثمرات بود. 

رونق گردشگری زمستانی با هدف خروج گردشگری استان از حالت فصلی به طوری که ‍پیش از سال ۹۷ در فصول ‍پاییز و زمستان عملا گردشگری اردبیل تعطیل بود و طرح ابتکاری زمستان بیدار جان دوباره به گردشگری زمستانی اردبیل بخشید٬ احداث ‍پل‌های معلق و پیست‌های اسکی٬ ساماندهی دریاچه‌ها و تبدیل به قطب‌های جدید گردشگری٬ مرمت بناهای تاریخی٬ افزایش تعداد واحدهای بومگردی از دو مورد به بیش از ۷۰ مورد و جلب مشارکت دستگاه‌های مختلف نظیر بنیاد مسکن٬ راه و شهرسازی٬ بنیاد علوی و… نیز اقدامی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای گردشگری بوده است. 

با تلاش و مشارکت لازم توانستیم به چشم‌انداز تعیین‌شده در راستای توسعه استان که از دغدغه‌های مهم و اصلی بود دست یابیم و استان اردبیل را به عنوان خاستگاه صفویه؛ معمار وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور جزو استان‌های تمدن‌ساز معرفی کنیم و در سطح ملی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی٬ گردشگری و صنایع‌دستی حرفی برای گفتن داشته باشیم. 

در این مسیر آن چه توانست با وجود مشکلات و نارسایی‌ها همواره انگیزه برای توسعه استان بر پایه گردشگری را تقویت کند، دغدغه‌ها و مطالبات مردمی بود که باید عملیاتی می‌شد که با این هدف در حال حاضر توانسته‌ایم اردبیل را در ردیف استان‌های تراز اول در بخش گردشگری کشور قرار داده و رضایت مردمی را فراهم سازیم.

انتهای پیام/

کد خبر 14000825292935

برچسب‌ها