تور مجازی محل بازی‌های المپیک باستانی راه‌اندازی شد

وزارت فرهنگ و ورزش یونان، در همکاری با مایکروسافت و شرکت میراث فرهنگی دیجیتال Iconem، از بازسازی دیجیتالی المپیای باستانی که محل برگزاری بازی‌های المپیک اصلی متعلق به حدود ۲هزار سال پیش بوده است، رونمایی کردند.

به‌گزارش میراث‌آریا، این وبسایت و اپلیکیشن همراه آن، به مردم این امکان را می‌دهد که طی یک تور مجازی، به همراه راهنمایان گردشگری، از ۲۷ سایت باستانی و تاریخی، از جمله استادیوم المپیک باستانی یونان معروف به المپیا، سالن بدنسازی که ورزشکاران در آن تمرین می‌کردند، و معابدی که به خدایان یونانی هرا و زئوس اختصاص داده شده بود، بازدید کنند. به گفته مایکروسافت، مدل‌های اصلی ساختمان‌ها با استفاده از صدها هزار تصویر گرفته شده با دوربین‌های دیجیتال، پهپادها و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خلق شده‌اند. سپس مدل‌ها با اطلاعات حاصل از تحقیقات باستان‌شناسی تقویت شده‌اند که به بینندگان کمک کنند تا بفهمند در آن زمان این مکان‌ها چگونه به نظر می‌رسیدند. 

لینا مندانی، وزیر فرهنگ و ورزش یونان، می‌گوید: «این کار به تحقیق و مستندسازی آثار تاریخی کمک کرده و از گردشگری یک کشور دموکراتیک که گذشته تاریخی غنی و فرهنگی شنیدنی دارد، حمایت می‌کند. ما امیدواریم این حرکت باعث توسعه صنعت گردشگری منطقه شود.» 

یکی از مسئولان این پروژه در مصاحبه‌ای عنوان کرد: «یکی از گزینه‌های تور دیجیتالی به بینندگان این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه نیازی باشد به یونان سفر کند، از پنج روز فعالیت سنتی که در حاشیه بازی‌های المپیک باستان انجام می‌شده است، همراه با راهنمای تور صوتی و متنی، بازدید کنند. مردم سراسر جهان از این طریق می‌توانند بازی‌های المپیک و هدف آن‌ها را بهتر درک کنند و به زمانی سفر کنند که شهرهای یونان اختلافات خود را کنار گذاشته بودند، چون حتی اگر دو شهر در جنگ بودند، به خاطر این مسابقات یک آتش‌بس موقت را اجرا می‌کردند تا به بازی‌ها بپردازند.» 

براد اسمیت، نماینده مایکروسافت در این همکاری، در یک نمایش ویدیویی گفت: «آنچه یونان باستان خلق کرد همان چیزی است که امروزه بشریت در سراسر جهان به آن نیاز دارد، با اینکه شاید حتی بیشتر از ۲۵۰۰ سال از آن گذشته باشد!» 

کسانی که به یونان می‌روند می‌توانند نسخه‌ای از پروژه را در موزه المپیک آتن با استفاده از ابزار واقعیت مجازی هولو لنز۲ از شرکت مایکروسافت مشاهده کنند. 

این تور دیجیتالی که برای بسیاری ممکن است خاطرات کاوش در تاریخ و جغرافیا در دهه ۱۹۹۰ با دانشنامه انکارتا (محصول شرکت مایکروسافت) را به یاد بیاورد، بخشی از پروژه هوش مصنوعی این شرکت برای میراث فرهنگی است. همچنین ابزارهای دیجیتالی پیرامون آثار موجود در موزه هنر متروپولیتن، زبان‌های اینوئیت مانند اینوکتیتوت و آثار سول لوویت، هنرمند آمریکایی قرن بیستمی، تولید کرده است که نقاشی‌هایش بر اساس دستورالعمل‌های دقیق و رمزمانند او بر روی دیوارهای گالری نمایش داده می‌شود. 

اسمیت در سال ۲۰۱۹ در حالی که این پروژه را در یک پست وبلاگی اعلام کرده بود، گفت: «همانطور که در مورد ابعادی که میراث فرهنگی را تشکیل می‌دهند بیشتر آموختیم، به این نتیجه رسیدیم که حفظ آن‌ها چیزی نیست که فقط خوب و کافی باشد، حفاظت گاهی اوقات برای جهانیان امری ضروری و حیاتی است.» 

 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 1400082690014

برچسب‌ها