استان زنجان نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و افتخارات ما در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «استان زنجان نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و افتخارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، مهندس عزت‌الله ضرغامی شامگاه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در جلسه شورای اداری استان زنجان که به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به ظرفیت استان زنجان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «استان زنجان نمونه‌ای از ظرفیت‌ها و افتخارات ما در میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «۲۶ اثر جهانی داریم که این آثار متعلق به همه مردم دنیاست. یکی از این آثار گنبد سلطانیه است که دارای کارگاه‌های مرمتی خوبی است و عملیات مرمت به‌صورت پیوسته در آن انجام می‌شود که برای مرمت کامل‌تر و بیشتر آن باید بودجه بیشتری را تخصیص دهیم. به‌ویژه برای محوطه سلطانیه که درخور و شایسته این اثر تاریخی نیست.»

او به حوزه صنایع‌دستی زنجان اشاره کرد و افزود: «کار هنرمندان مس، گلیم، چاقو و چاروق کار فوق‌العاده هنری و ظریف است. جلسه‌ای با پیشکسوتان شاخص با آثار فاخر ملیله‌کاری در محل رختشویخانه تشکیل شد و در مورد عرضه محصولات آنها در تهران و هم اعطای تسهیلات تصمیمات خوبی گرفته شد. وام تبصره ۱۸ تسهیلات خوبی است که اگر عملیاتی شود نرخ بهره آن ۹ درصد می‌شود. در یک ماه اخیر سهم خودمان را زنده کردیم و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان این سهم را توزیع می‌کنیم که بخشی از آن را به صنعتگران ساعی و باذوق استان زنجان اعطا خواهیم کرد.»

مهندس ضرغامی در حوزه گردشگری بیان کرد: «استان زنجان مشکل جدی در حوزه مراکز اقامتی اعم از تعداد هتل‌ها، مهمانسراها و اقامتگاه‌های بوم گردی دارد که باید در این زمینه اقداماتی انجام شود. تصمیم‌هایی در این حوزه اتخاذ شده است، مجتمع‌های اقامتی، تفریحی و گردشگری در حال احداث و مناطقی که ما در اختیار مردم قرار داده‌ایم اعم از ساختمان‌های تاریخی با قدمت ۲۴۰ سال که در حال مرمت و تبدیل‌شدن به مراکز اقامتی هستند را بازدید کردیم که مرمت بسیار خوبی داشتند. در این حوزه با قدرت تمام آمادگی همکاری و مشارکت با بخش خصوصی را داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان با بیان اینکه میراث‌فرهنگی ایران همچون اثر جهانی گنبد سلطانیه باعث افتخار ملت ایران در جهان است، افزود: «این گنبد ۷۵۰ سال سر پا ایستاده است و شخصی با نام سیدعلی غفاری از اهالی این شهر، ۵۰ سال است آن را مرمت می‌کند. من در گنبد سلطانیه پس از شنیدن سخنانش و دیدن دستان پرچروکش چیزی جز بوسیدن دست‌های این مرمت کار حرفه‌ای برای قدردانی به ذهنم نرسید. کار این شخص و امثال او در طی تمام این سال‌ها اوج مدنیت، اخلاق و فرهنگ بوده و زنجان مملو و مشحون از این افتخارات است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400082893160

برچسب‌ها